1. יום ראשון. צוות המשא ומתן לשחרור החטופים יחד עם המתווכים האמריקאים והמצרים מתכננים פגישה שבה אמורים להחליט על מתווה שיביא קץ לעינוי המתמשך של החטופים החיים הנמצאים במנהרות חמאס ויחזיר לקבורה את החטופים שמתו או נרצחו בשבי.חמאס מודיע שאינו מתכוון לקחת חלק בשיחות. לכל הנוגעים בנושא ברור שהסיכויים לשחרור החטופים או חלק מהם בימים הקרובים ואפילו בשבועות הקרובים שואפים לאפס (הלוואי ואתבדה).

קוראי "מעריב" נחשפו ביום ראשון לדוח מזעזע על מצבם הבריאותי והנפשי של החטופים. הדוח נכתב על ידי מומחי בית החולים שניידר ובו ממצאים רפואיים בלתי נתפסים על מה שעבר על החטופים, 26 נשים וילדים ששוחררו בעסקאות הראשונות, אחרי כ־50 ימים בשבי. קראתי פעמיים את הדוח. הוא קשה, מזעזע, כואב ובעיקר מפחיד. מפחידה המחשבה על מצבם של החטופים הנמצאים בשבי כבר 315 ימים.
מבלי להיכנס לפרטי הפרטים שבדוח הקשה, אתייחס רק לחלק מהמסקנות והקביעות של מומחי שניידר.

בין היתר עלה כי כל החטופים והחטופות סבלו מהרעבה ומצבם התזונתי היה ירוד. חלק סבלו משלשולים ממושכים, אחרים מעצירות קשה. רובם דיווחו על גישה מוגבלת למים זורמים. חלק מהילדים חוו התקפי אסתמה, אצל חלק מהשבים נתגלתה פגיעה משמעותית בשרירים. החטופים והחטיפות דיווחו על תנאי תברואה לקויים. אצל חלקם התגלו זיהומים חמורים, כינמת ועקיצות חרקים. כמחצית מהחטופים היו עם פציעות ירי, כולם דיווחו על טרור פסיכולוגי שהופעל נגדם, חלקם פיתחו חרדות והחלו בטיפול פסיכיאטרי. 

2. יום שני, ערב תשעה באב. העם היושב בציון זוכר את חורבן הבית הראשון והשני, וחושש מחורבן הבית השלישי. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בקרב מהלומות מילולי שמועבר על ידי נשמות טובות לתקשורת. הקרבות בין השניים פותחים את מהדורות החדשות. זה קרב מתמשך ומביך בין ראש ממשלה לשר הביטחון שלו באמצע מלחמה ובשעות שיא המתח, כשישראל נמצאת תחת איום של מתקפת טילים בעלי יכולת הרסנית, שצפויים להיות משוגרים בכל רגע על ידי חיזבאללה, איראן והחות'ים.

מיליוני אזרחים מתוחים יושבים מול מכשירי הטלוויזיה, צמאים לכל פיסת אינפורמציה על מועד התקיפה הצפוי. הרוב הדומם, ששמע את אזהרות פיקוד העורף, מילא את המזווה בקופסאות שימורים ובקבוקי מים מינרליים. המקררים מלאים לחם, פיתות ועופות. רדיו טרנזיסטור ישן זכה לבטריות חדשות, העשירים הצטיידו בגנרטור פרטי למקרה של הפסקות חשמל. מרתפים ומקלטים בבתי דירות עברו ניקיון יסודי ומחכים לקלוט את הדיירים במקרה של אזעקה.

שר הביטחון רומז שראש הממשלה פחדן. הוא לועג להתבטאויות שלו על ניצחון מוחלט, ומגדיר אותן קשקוש. ראש הממשלה טוען ששר הביטחון “אימץ נרטיב אנטי־ישראלי". תזכורת: אנחנו מדברים על ערב תשעה באב, שאמור להיות יום מאחד, יום של “ביחד", “מעגלי שיח" ועשיית חשבון נפש.

“תותחני התקשורת" שעוסקים בהאדרת ראש הממשלה והפיכת מבקריו לסמרטוטים, נמצאים במתקפה חזיתית נגד צוות המשא ומתן, נגד היועצת המשפטית לממשלה, נגד הפרקליטה הצבאית הראשית, נגד אנשי תקשורת “המשתפים פעולה עם האויב". במקביל מנצלים הצמד חמד שר המשפטים יריב לוין ויו״ר ועדת החוקה חוק ומשפט שמחה רוטמן את הבלגן במדינה, וחוזרים לביצוע המהפכה המשפטית בכל הכוח. 
בזמן שהפוליטיקקים, “נבחרי הציבור", עסוקים בהאדרת שמם וקידום ענייניהם, ממשיכים בני משפחות 115 החטופים להיאבק למען החזרתם.

גם בקרב המשפחות מתגלים חילוקי דעות חריפים על צורת המאבק להשבתם. חלק מהם טוען שיש להחזירם ״בכל מחיר״, על חלק קטן יותר מקובלת גישת ראש הממשלה ושותפיו שהחטופים יוחזרו אם נכה בעזתים חזק יותר, עד הניצחון המוחלט שאיש אינו יודע איך הוא נראה ומתי יזכו לראותו.

העם המיוסר, שאמור להיות מאוחד לפחות בתשעה באב ובימים המתוחים האלה - מפורד יותר מאי־פעם. ברשתות החברתיות השולטות יותר מאי־פעם בדעת הקהל, רמת הלכלוכים, האיומים, הקללות וההשמצות שוברת שיאים. מי שחושב שהמטנפים הם סתם פחדנים, גסי רוח ומטומטמים, ברוב המקרים גילה השבוע, אחרי חשיפה בערוץ 12, שאחד הכוכבים המטנפים שהשתמש בשיטות מתוחכמות להסוות את זהותו, הוא המיליונר איש קיסריה (בעל בריכה פרטית הצמודה לווילה) אבי גולדרייך.

גולדרייך, איש עסקים שלפי פרסומים נהנה מקבלת מכרזים ממשלתיים, מקדיש הרבה מזמנו לקללות, להשמצות ולאיומים ברשתות החברתיות על דמויות ציבוריות. ברוב חוצפתו וכיעורו ייחל למותה של האישה האמיצה והמקסימה עינב צנגאוקר, הנלחמת למען שחרור בנה החטוף מתן. עם פרסום זהותו של המטנף, באורח פלא נעלמו טינופיו מהרשתות החברתיות, תלונה הוגשה למשטרה ומעניין אם היא תפעל ביד קשה, כי בפרסומים בטלוויזיה נאמר שהמיליונר גולדרייך הוא מתומכי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. 

3.המסורת היהודית מדברת על ל"ו צדיקים נסתרים שבזכותם העולם מתקיים. הצדיקים האלו נמצאים בכל דור ודור. הם חיים חיי סתר. אנשים צנועים הבולטים במידותיהם הטובות ובנכונותם לעזור לזולת. בסיפורים החסידיים, הצדיקים הנסתרים מתגלים כאשר אסון מאיים על הקהילה היהודית והם ממלאים את ייעודם.

מאחר שאסון נורא כבר התרחש עלינו בשנה האחרונה ורואי השחורות אומרים שהמשכו של האסון הנורא עלול להתרחש ממש בעצם הימים האלו, ניסיתי למצוא מי הם ל"ו הצדיקים שיכולים להצילנו בסייעתא דשמייא. ואחרי שחקרתי ונברתי וביררתי וביקשתי דעת מומחים, הגעתי לל"ו שמות שיש סיכוי סביר שהם ל"ו צדיקים נסתרים. תוכלו לבחון את שמותיהם באיור המצורף כאן.  עכשיו רק נותר לראות את “האור בקצה", בעזרת שירם של יעקב גלעד ויהודה פוליקר, בביצוע אריק איינשטיין זצוק"ל (זכר צדיק וקדוש לברכה). 

החיים ילדתי
זה סיפור רציני
לפעמים אני מת מפחד
מהצל של עצמי
מכל מה שסביבי
יש לפעמים רגעים ונדמה
הנה האור בקצה
ופתאום זה חושך

וגם את כמו כולם
שאיבדו את דרכם
תחפשי איזה אור בחושך
תתבגרי תשתני
תזדקני ותראי
יש לפעמים רגעים שנדמה
הנה האור בקצה
מפרפר בחושך

כל הנרות
שהדלקנו בלילה
לא יגרשו את החושך הקר הזה
כל הרוחות שנשבו כל הלילה
לא יכבו את האור בקצה
לא יכבו את האור
שעולה בבוקר

תחפשי תשאלי
וגם את תגלי
התשובה עוד נישאת ברוח
יש כתובות על הקיר
בכיכר של העיר
יש לפעמים רגעים שנדמה
הנה האור בקצה
מהבהב בחושך

כל הנרות...