כן, כן, היא מובילה. בסקרים. כלומר, בסקרים הארציים. מובילה באחוז אחד (לפי הממוצע של RealClearPolitics). אחוז אחד זה כלום. זה במסגרת טעות דגימה. זה במסגרת הובלה שיכולה לקחת את קמלה האריס לגורל של הילרי קלינטון – יותר קולות ופחות אלקטורים. כי באמריקה לא סופרים קולות. סופרים אלקטורים. ולא סופרים סקרים ארציים. סופרים סקרים במדינות, שמהן יוצאים אלקטורים.

ונכון, המומנטום לצידה. עליה מדברים, היא זאת שעולה, היא זאת שנראית מחייכת, מול דונלד טראמפ שנראה פתאום קצת פחות בטוח, כמעט מבוהל. באתרי ההימורים הנטייה כבר לצד שלה. ייתכן שהועידה, השבוע, תתן לה עוד דחיפה קטנה למעלה. אבל קמלה האריס עוד לא ניצחה בבחירות, ולא בטוח שתנצח. מוקדם לפתוח שמפניה, או לפרוץ בבכי, כל אחד וטעמו.

וכדי להבין מדוע, אין מנוס מכניסה לפרטים: נניח את הסקרים הארציים, את התנופה, את הכסף, את החיוך – את כל אלה בצד. ונתבונן במפת אמריקה. ונניח שכל מדינה שהפער שיש בה כרגע הוא פחות מ-5% לטובת אחד הצדדים, היא מדינה מתנדנדת. יש תשע כאלה: ג׳ורג׳יה, נבדה, אריזונה, צפון קרוליינה, וירג׳יניה, פנסילבניה, ניו המפשייר, מישיגן, ויסקונסין. ואם אתם רוצים לדקדק, הוסיפו את המחוז ה-1 בנברסקה. זו מדינה שלא מחלקת אלקטורים בשיטת המנצח לוקח הכל. אז גם המחוז הזה בנברסקה מתנדנד (שאר נברסקה רפובליקנית).

לראשונה באור הזרקורים: הסגן טים וולז מציג את עצמו לקהל הרחב

בסך הכל, 111 אלקטורים במדינות או מחוזות שהפער בהן פחות מ-5%. רוב מומחי הבחירות מתייחסים לחלק מהמדינות האלה כסגורות. הרשימה של המומחים הגדולים, כמו צ׳רלי קוק, או לארי סבתו, או האתר 538, כוללת שש מדינות מפתח: פנסילבניה, מישיגן, ויסקונסין בצפון, ג׳ורג׳יה בדרום, אריזונה ונבדה בדרום מערב. זה מוריד את מספר האלקטורים המתנדנדים ל-77. ובעצם מייצר את המצב הבא: 235 בטוחים (יחסית) לרפובליקנים, 226 בטוחים (יחסית) לדמוקרטים. ומתוך ה-77 שבאמצע כל אחד מהמועמדים צריך לזכות במספיק אלקטורים כדי לנצח. כמה זה מספיק? מספיק כדי להגיע ל-270 אלקטורים.

קמלה האריס וטים וולץ בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וטים וולץ בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

איך קמלה האריס יכולה לעשות את זה? יש אתרים שמציגים את כל הקומבינציות שיאפשרו לה דבר כזה. והכוונה היא כמובן לקומבינציות מינימליות. כלומר, מה המינימום שהיא צריכה לנצח בו כדי להגיע ל-270. ניתן דוגמה: אם להאריס יש כרגע 226 אלקטורים בטוחים, והיא תנצח בפנסילבניה (19 אלקטורים), מישיגן (15) ו-ויסקונסין (10), היא תגיע בדיוק בדיוק ל-270. אם תעשו את החשבון תראו שזה עובד. וכמה קומבינציות כאלה יש לה? התשובה היא תשע.

יש 12 קומבינציות של ניצחון במדינות המתנדנדות שיובילו את דונלד טראמפ לזכייה. אחת, מפתה במיוחד, כוללת רק שתי מדינות – פנסילבניה וג׳ורג׳יה. אלה מדינות במזרח, שהתוצאות מהן יכולות לבשר כבר בשלב מוקדם של הערב שטראמפ ניצח בבחירות. אם ינצח בשתיהן. אלא שנכון לעכשיו, מכלל המדינות המתנדנדות, טראמפ נמצא בפיגור דווקא בפנסילבניה (לפי ממוצע המתנדנדות של וושינגטון פוסט, שכולל שבע מדינות, גם את צפון קרוליינה). אז אולי יצטרך קומבינציה ללא פנסילבניה. לדוגמה, ג׳ורג׳יה, אריזונה ומישיגן. אלה יביאו אותו ל-277 אלקטורים.

אבל שוב, צריך זהירות. לפי הממוצע ההובלה של טראמפ במישיגן היא של פחות מאחוז. ולפי ממוצעים אחרים  (כמו RCP) האריס מובילה במישיגן (אבל טראמפ בפנסילבניה). מתוך שש המתנדנדות, טראמפ מוביל בארבע. ואם תתעקשו על שבע, הוא מוביל בחמש. משום כך, נכון לעכשיו, יש לו עדיין יותר נתיבים לניצחון. אבל הם נסגרים. כל יום, כל סקר, מביא איתו עוד חדשות על סגירה של הפער. אם האריס באמת מובילה בפנסילבניה, 7 מתוך 12 הקומבינציות המנצחות של טראמפ הולכות לאיבוד.

כך שהבחירות צמודות. וכנראה יישארו כאלה. וכנראה יבטיחו לנו לילה מרתק בתחילת נובמבר. וכנראה מאלצות אותנו להימנע מתחזיות נחרצות שיש להן שיעור הסתברות של כחמישים אחוזים. כלומר – רוצים להמר? יש סיכוי טוב שתהיו צודקים, וסיכוי זהה שתהיו טועים. אה – ויש גם סיכוי שתהיו לא צודקים ולא טועים. אם טראמפ ינצח בפנסילבניה ומישיגן, והאריס בג׳ורג׳יה, אריזונה, ויסקונסין ונבדה – התוצאה תהיה 269-269. אין מנצח/ת, יש שוויון. מה שמבטיח מעבר להליך מרתק, שעוד יהיה זמן לדון בו. אם זה יקרה, יהיה בזה ממד סמלי מרגש: לפני בדיוק 200 שנה – 1824 – אף מועמד לא זכה ברוב של אלקטורים. בית הנבחרים בחר את הנשיא, והסקנדל טלטל את אמריקה ללא מעט שנים קדימה.

הטור המלא יפורסם מחר במעריב