בחורף, כחודש-חודשיים אחרי עסקת החטופים הראשונה (ולעת עתה גם היחידה) ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית (כולל בליכוד) הייתה שנתניהו גמור פוליטית. הסקרים ניבאו לליכוד התרסקות עד הרצפה, האופוזיציה סברה כי כל מה שמפריד בין הממשלה לבין הקדמת הבחירות הוא השלב העצים של הלחימה בעזה. התכנית של אנשי המחאה ושל בכירי האופוזיציה הייתה פשוטה ונראתה הגיונית.

אבל המציאות הייתה שונה מההערכות. בני גנץ התמהמה לעזוב את הממשלה, המחאה התעכבה בהתאם עד שמשהו התקלקל שם, במנוע. עד היום אנשי האופוזיציה לא מסוגלים לתת הסבר הגיוני לעובדה שבמדינה שעברה מתקפה רצחנית הכי קשה בתולדותיה ראש הממשלה לא התפטר, לא לקח אחריות, לא הקים ועדת חקירה – והשמים לא נפלו על הארץ. יתר על כן – המחאה לא רק שלא התעצמה ולא הקריסה את הממשלה, אלא נחלשה ואיבדה את הגובה ואת העצמה. הממשלה שרדה, הקואליציה הידקה שורות, וכלום לא הצליח לערער את יציבותה. לא המלחמה, לא המשך גלותן של רבבות תושבי הצפון, לא הגיוס ולא המריבות הפנימיות בין בכיריה. 

ראשי השב"כ והמוסד יצאו למצרים; זו הסוגיה שתעמוד במוקד
נלחם על חייו: כך נראה המעוז האחרון של חמאס במוקד ההברחות

נס או מזל יוצא דופן? גם זה לא הכל. הליכוד התחיל להתאושש בסקרים, ביתר שאת לאחר שהתברר כי האיחוד המיוחל בימין המתון בינתיים לא קורה וספק אם יקרה בהמשך. מצביעי הימין המאוכזבים התמתינו לבשורה ומשלא קיבלו התחילו לחזור לליכוד. 

אותם שרי הליכוד שבחורף השמיעו אנחות כבדות וקולות שבר וניבאו בחירות עד סוף השנה נשמעים אחרת לגמרי. הם שוב מלאי אופטימיות, חדורי מוטיבציה ובטוחים כי הממשלה תמלא את ימיה – עד 2026. "אין אף אחד בקואליציה שרוצה בחירות", הם אומרים, "לאיש מאיתנו אין מה לחפש בחוץ או בצד השני. ואם כך המצב, על איזו הקדמת בחירות יש לדבר?". ככה פשוט.

הערכה נוספת שעליה מתבססת הקביעה האולטימטיבית כי נתניהו לא רוצה עסקה משיקולים פוליטיים נובעת מההצהרות הנחרצות של ניצי הממשלה, השרים בן גביר וסמוטריץ' נגד העסקה המתגבשת. השניים, במיוחד השר לביטחון לאומי, מסבירים בקולם כי העסקה המסתמנת היא מופקרת ותפגע אנושות במאמץ המלחמתי, ועל כן יעשו הכול כדי למנוע אותה ואם העניין יגיע לאישור הממשלה – יפרשו.

סמוטריץ' ובן גביר (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
סמוטריץ' ובן גביר (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

אולם לאחרונה גם נקודת ההנחה הזאת מסתמנת כלא לגמרי חד משמעית. גורמים בקואליציה, כולל בליכוד וגם בסביבת נתניהו מעריכים כי העסקה – אם תבשיל – לא תפיל את הממשלה. ייתכן שבן גביר וסמוטריץ' אכן יעזבו, אך ימשיכו לתמוך מבחוץ, בטח לא יצטרפו להקדמת הבחירות.

ייתכן גם שיתנגדו לעסקה, אך לא יפרשו – בדיוק כמו שקרה בנובמבר אשתקד. יש גם הערכה כי יפרשו זמנית ויחזרו בהמשך הדרך כאשר המכנה המשותף של כל ההערכות הוא כי לדרך הזאת יהיה המשך.

הטור המלא יפורסם מחר במעריב סופהשבוע