רועשת, צוהלת, יומרנית. כך הצטיירה ועידת המפלגה הדמוקרטית שננעלה אתמול (חמישי) בשיקגו. התיאור הזה איננו מפחית כמלוא הנימה ממעמדה ומהציפייה שתוצאותיה של הוועידה – בחירת קמלה האריס כמועמדת המפלגה לנשיאות – יקבעו את גורלה ועתידה של הדמוקרטיה בארה"ב.

הוועידה הייתה רועשת מדי, במיוחד בגין העובדה שמיעוט של מהגרים יוצאי ארצות ערביות ומוסלמיות, שאימץ את הכינוי מיעוט פלסטיני, ניצל את הבמה והשתמש בה לרעה לצורך ניסיון להפעיל לחצים ולבצע עושק פוליטי. גם אם המוחים יצליחו, וזה בספק, האופן הפרוע, הגס וההמוני שבו נערכו ההפגנות הפרו־פלסטיניות, ליתר דיוק הפרו־חמאסיות, שהם יזמו בעת כינוסה של הוועידה, חיבל במאמציהם של פעילים במרכזי אוכלוסייה של מהגרים יוצאי ארצות ערביות ומוסלמיות ליצור מעמד של מיעוט איכותי ומשפיע בפוליטיקה בארה"ב.

מחלוקת חריפה בין ישראל למצרים: בקהיר דחו את ההצעה שהוגשה | דיווח
לאחר שדרש לפטר את ראש השב"כ וסורב: בן גביר נטש את הקבינט

אז נכון שההפגנות הפרו־חמאסיות בשיקגו קיבלו במה תקשורתית בזכות החשיפה האדירה שממנה נהנתה הוועידה. ביג דיל. גם במטה הראשי של האו"ם בניו יורק מדברים הרבה על הבעיה הפלסטינית. נו, אז מה? זה שינה במשהו את מצבם של הפלסטינים ברצועת עזה או בשטחים? ההפגנות הללו יישכחו מהר מאוד.

הוועידה בשיקגו הייתה יומרנית מדי. יומרה חיובית, בריאה, בלתי נמנעת. כן, יש דבר כזה. כמועמדת לנשיאות, האריס מדברת על הבעיות, הסוגיות והמצוקות שמעיקות על האזרח האמריקאי. מציגה ומבטיחה יוזמות, הצעות ותוכניות לשיפור המצב, במיוחד בתחום הכלכלי.

פרשנים בכירים בוושינגטון, בעלי ותק וניסיון בדיווחים על ועידות מפלגתיות וקמפיינים, אומרים בשיחות שלא לייחוס שהאריס משתדלת וגם מצליחה במידה לא מבוטלת "לגזול מדונלד טראמפ את המעמד של מועמד שעדיף עליה כמי שמתמצא בבעיות הכלכלה ומסוגל לטפל בהן".

קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

הכלכלה, כאמור, היא הנושא הראשון והמרכזי בשיקולי ההצבעה. האמריקאי הממוצע איננו מתעניין בנושאי חוץ, לא מעניין אותו מה קורה באוקראינה, בסודן וגם לא ברצועת עזה. האמריקאי שואף למצב כלכלי שיאפשר לו לרכוש בית ושתי מכוניות. המידה שבה קמלה האריס תצליח להוכיח בשבועות הבאים שהיא, יותר מטראמפ, מסוגלת לשפר את המצב הכלכלי של ארה"ב והאזרח הקטן, תחרוץ את סיכוייה להתיישב בבית הלבן כנשיאה.

סקר דעת קהל מעודכן שהתפרסם השבוע באתר החדשות ניוזמקס הרפובליקני העלה שיעורי תמיכה שווים בטראמפ ובהאריס במדינות המרכזיות המשפיעות על תוצאות הבחירות. מדובר במדינות כמו אריזונה, ג'ורג'יה, מישיגן, נבדה, ויסקונסין וקרוליינה הצפונית. זהו הישג מחמיא להאריס, אבל מציב בפניה אתגר משמעותי לא פחות – להשלים את המהפך.

השבועות הבאים יהיו מתוחים, מרתקים וגורליים במידה ובהיקף שאינם זכורים בארה"ב זה שנים רבות. 

[email protected]