השר לביטחון לאומי חיפש מפכ"ל, ומצא מועמד קלאסי שיהיה עושה דברו. דרישות התפקיד: נאמנות. למושג נאמנות יש אצל בן גביר פירוש שונה. על המפכ"ל החדש לחוס על כבודו־שלו, ובמקום זאת להעניק לשר הממונה כבוד ללא הפסקה. ראוי שיתבטל בפני השר ועוזריו, ומובטח לו שזה יקל עליו להשתלב במערכת. למעשה, עליו להסכים לכך שהשר הממונה יהיה מפכ"ל־על.

בתמורה הוא יזכה בשפע של הטבות: כבוד, שכר חודשי של כ־100 אלף שקל בחודש, רכב עם לוחית רישוי מ־1 ונהג צמוד, ולאחר חצי שנה בתפקיד זכאות לגמלה חודשית, שתשחרר אותו מדאגות פרנסה עד ערוב ימיו. ראוי שהמפכ"ל הנבחר יצהיר באוזני עוזריו של השר על נאמנות עיוורת. אין מדובר בהצהרת נאמנות סתמית. מדובר בהסכמה שהמפכ"ל יסכים לשמש בובה, ובן גביר הוא זה שינהל למעשה את המשטרה.

ניצחון לבן גביר: אושר מינויו של ניצב דני לוי לתפקיד מפכ"ל המשטרה

להיות מפכ"ל זה חלומו של כל ניצב במשטרה, אלא שלא כל ניצב מתאים לתפקיד. מי שנולד עם חוט שדרה וניחן בדעה עצמאית, אינו ראוי לתפקיד בעת הנוכחית. התפקיד אינו מתאים לניצב דעתן. המועמד חייב להפנים שלדעתו אין שום ערך.

כלפי חוץ הוא יוצג כמפכ"ל, את כותפות חולצתו יעטרו דרגות רב־ניצב, הוא יישב בראש השולחן בישיבות סגל הפיקוד הבכיר, וכולם יפנו אליו בתואר "המפכ"ל". אבל צפויות לו שלוש שנים מרתקות בתפקיד של בובה על חוט. הוא יהיה הבובה, והחוטים להפעלתו יהיו בלשכתו של השר בן גביר.

המפכ"ל החדש יבין מהר מאוד מה יקרה אם יסרב לציית לשר הממונה. העובדה שהוא מינוי של הממשלה, היא עניין טכני שהחוק מחייב. אם יחסיו עם בן גביר יעלו על שרטון, אין לו שום סיכוי שיזכה בגיבוי מראש הממשלה. בנימין נתניהו לא פראייר, והוא לא יסכן את כיסאו כדי להתקוטט עם השר בן גביר, רק משום שהמפכ"ל החליט לטפח חוט שדרה מקצועי, או להפוך מפודל לאריה שואג. זה לא יכול לקרות בקדנציה של נתניהו. בן גביר יודע שסוד כוחו הפוליטי הוא התלות של ראש הממשלה בתמיכתו, ומנצל זאת עד תום.

מי שסומן תחילה כמועמד ראוי על ידי בן גביר לתפקיד הוא סגן המפכ"ל הנוכחי ניצב אבשלום פלד. להערכת השר, ניצב פלד ניחן בחוט שדרה אלסטי, מה שהפך אותו בעיניו למועמד מוביל לתפקיד. אלא שהכוכבים לא הסתדרו כפי שבן גביר קיווה. על גבו של ניצב פלד התגלתה דבשת קטנה שבעיני השר המופקד על החוק אינה חשובה, אבל בעיני הוועדה שהייתה אמורה לאשר את בחירתו הייתה משמעותית. בכך ניצל ניצב פלד, מהוותיקים שבניצבי המשטרה, מהצורך להפוך לבובה בשלוש השנים הקרובות, ולתפקד ככליא הברקים של השר.

כישלון מקצועי

מכיוון שאין תפקיד בכיר שאין לו מועמדים שעומדים בתור, נמצא מיד המועמד המתאים, ניצב דניאל (דני) לוי, מפקד מחוז חוף שמצא נתיבות ללבו של השר והפך למועמדו לתפקיד. למפכ"ל שישרת תחת בן גביר אין צורך, כאמור, בכישורים מיוחדים, כיוון שמי שמנהל את המשטרה הוא השר. תפקידו של המפכ"ל החדש יסתכם בישיבה על כיסאו, ובהמתנה לרשימת המטלות היומית שתגיע מלשכת השר. החוק לא גמיש וקובע בבירור מהן סמכויותיו של השר ומה סמכויות המפכ"ל, אבל אין צורך לעסוק בקטנות.

עבור ניצב לוי זאת עסקה משתלמת. פנייה של התנועה לאיכות השלטון לשרי הממשלה, לבן גביר וליועצת המשפטית לממשלה חושפת שניצב לוי "קופץ" מבית ספר יסודי לאוניברסיטה. הדבר דומה למתמחה בבית חולים, שבתום תקופת ההתמחות יתמנה למנכ"ל המרכז הרפואי.

ניצב לוי מחזיק בניסיון הקטן ביותר מבין קציני הפיקוד הבכיר במשטרה. הוא קודם על ידי השר לתפקיד המפכ"ל והועדף על פני ניצבים ותיקים ומנוסים ממנו, ובהם מפקד מחוז המרכז ניצב אבי ביטון, מפקד המחוז הדרומי ניצב אמיר כהן, ומפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר. לוי הועלה לדרגת ניצב לפני שנה בלבד, ומכהן בתפקיד מפקד מחוז חוף פחות משנה. כל אחד ממפקדי המחוזות האחרים כיהנו לפחות בשני תפקידי ניצב, מה שהופך אותם לבעלי ניסיון פיקודי גדול משלו.

כאשר בוחנים את הצלחתו הפיקודית של ניצב לוי כמפקד מחוז חוף, לא ניתן להתעלם מכך שמאז שמונה לתפקידו, עלה באופן משמעותי מספר מעשי השוד, הירי וקורבנות הרצח במחוז שבתחום אחריותו, בעיקר בחברה הערבית, שם נרצחו כ־100 בני אדם. מדובר על עלייה של 77% לעומת השנה שעברה. שיעור הפענוח של מקרי הרצח עומד על אחוזים ספורים בלבד.

אם בוחנים את מספר הנרצחים במחוז חוף, ניתן לראות בבירור שהם גדולים בפער משמעותי משאר מחוזות המשטרה. ככל הנראה יתרונו הבולט של ניצב לוי נובע מכך שהוא מקפיד להגיע אישית לכל הפגנות המחאה. השוטרים והקצינים בשטח פועלים על פי רוח המפקד, וההתרשמות היא שלוי מתנהל כזרועו הפוליטית הארוכה של בן גביר.

התנועה לאיכות השלטון לא מתעלמת מכך שבית המשפט ביקר בחריפות את התנהלות משטרת המחוז תחת פיקודו של ניצב לוי. בית המשפט קבע כי "התופעה של מעצר שווא וחסר תום לב של מפגינים שמוחים בקיסריה נגד התנהלות המשטרה, היא תופעה שכיחה שחוזרת על עצמה פעם אחרי פעם".

על מפגינה שנעצרה באחת ההפגנות נכתב כי "היא הוחזקה בתא המעצר שלא לצורך בשעות הלילה, תופעה שכיחה שחוזרת על עצמה פעם אחר פעם... קשה להשתחרר מהרושם שעצורים שהמשטרה לא חפצה ביקרם בלשון המעטה, מובאים לשחרור בבית המשפט, במקום שישוחררו בתחנת המשטרה, כדי שיבלו לילה מיותר במעצר".

מדובר באמירות קשות של המערכת המשפטית על ההתנהלות במרחב חוף, שניצב לוי מפקדו. אמירות אלה לבדן מוכיחות כי לוי אינו ראוי לתפקיד, ויתרונו העיקרי הוא היעדר חוט שדרה ורצון לרצות את השר הממונה עליו.

ניצב לוי מצטייר כפוליטיקאי בתחפושת של קצין משטרה. הוא הבין שבמקום לעבוד קשה, צריך לאתר את מוקד הכוח המתאים, ואז נפתח בפניו עולם ומלואו. כל זאת בתנאי שבשלוש השנים הקרובות הוא יקפיד על חוט שדרה רופף ועל גב שמוכן לכל כיפוף. את הבעיה האורתופדית של המפכ"ל החדש אפשר יהיה לפתור, אבל יהיה קשה מאוד לשקם את המשטרה ולהחזיר את אמון הציבור בשומרי החוק. 

[email protected]