הסקר שפורסם לאחרונה המצביע על ירידה דרסטית באמון הציבור במשטרה לא הפתיע רבים מבכירי גמלאי המשטרה, וגם לא קצינים בכירים בהווה, שחלקם סבורים כי הנזק שנגרם לארגון שבו הם משרתים ולתדמיתו בחודשים האחרונים. בין היתר במסגרת מאבקי הכוח בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל היוצא רנ"צ בדימוס קובי שבתאי.

לא תרמה למצב גם הסאגה סביב מינוי המפכ"ל, תוך טענות לכאורה להפיכת המשטרה למשטרת בן גביר כביכול, הוא כמעט בלתי הפיך ודרוש חריש עמוק ומפכ"ל שיכול לעמוד מול האשמות הללו, להוכיח אפילו ש"אין לו אחות" ולנהל את הארגון שלפניו משימות לא פשוטות. רנ"צ דני לוי החל מהיום (ראשון) הוא מפכ"ל המשטרה ה-20 של משטרת ישראל, מקבל את התפקיד החשוב באחת התקופות היותר קשות וסבוכות של הארגון בפרט ושל המדינה בכלל ועליו כתפיו משימות לא מבוטלות.

דני לוי מונה למפכ"ל המשטרה: "אנו ניצבים מול אתגרים רבים ומורכבים"
ניצב לוי מצטייר כפוליטיקאי בתחפושת של קצין משטרה

מפקד מחוז חוף בשנה האחרונה, שקודם לכן עוד כיהן כסגן מפקד מחוז ירושלים, יצטרך לעשות מעל ומעבר בשביל להוכיח שהוא אכן ראוי לעמוד בראש המשטרה וחובת ההוכחה היא עליו בלבד. אם כי גם על השר איתמר בן גביר שסימן אותו כבר לפני למעלה משנה.

השבעת המפכ''ל ה-20 דני לוי (צילום: דוברות המשטרה)
השבעת המפכ''ל ה-20 דני לוי (צילום: דוברות המשטרה)

בן גביר רצה אותו לפני כשנה כמפקד מחוז תל אביב, אולם אז נתקל בסירוב מצידו של המפכ"ל בדימוס שבתאי, שסבר שלתנ"צ לוי, באותם ימים, אין מספיק ניסיון והוא נשלח אל מחוז חוף. בן גביר, ניאלץ להיכנע כי בכל זאת מינוי ניצבים הוא באחריות המפכ"ל והוא התפשר על המינוי המוצא.

אלא, שבמגרה הפרטית הוא שמר על הניצב הטרי וסימן מטרה. יש אומרים שהוא הגיש תחילה את שמו של ניצב אבשלום פלד לכהונה כמפכ"ל אחרי תקופה קצרה יחסית כסמפכ"ל למרות שידע שיש סביבו קופת שרצים לכאורה וזאת כדי שיוכל לשלוף כאופציה לכאורה חלופית את ניצב לוי. 

גם אם התיאוריה הזאת נכונה וגם אם לא, בן גביר, שחרר את השם לוי, שהביקורות התייחסו רק לגבי הטיפול בהפגנות בקיסריה מול ביתו של ראש הממשלה אבל, אלו היו טענות שלא החזיקו מים שכן, הרזומה שלו נקי. לוועדה הממליצה וגם לא ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה לא היתה הסמכות והיכולת להתנגד למינוי הזה. 

טקס הפרידה מהמפכ''ל (צילום: אלון חכמון)
טקס הפרידה מהמפכ''ל (צילום: אלון חכמון)

אז לוי, שמינויו עבר את אישור הממשלה, והערב כבר התכבד בטקס הענקת דרגות, שם שטח את האג'נדה שלו, חייב להתייחס ברצינות לשורות הבאות כי הן מגיעות מהלב של הקצינים שלו. 

מחד הוא חייב לייצג את שדרת הפיקוד ולהקיף את עצמו בקצינים איכותיים שיהוו את הספ"כ שיסייע לו, מאידך הוא חייב למנות במיידי קצינים איכותיים לאיוש משרות בכירות שהתפנו ועוד יתפנו בימים הקרובים, לרבות בתפקידי מפתח כמו ראש אגף המבצעים ומפקד להב 433.

אגב, המפכ"ל הנכנס חייב לעשות הכל, הן מבחינת חשיבה אסטרטגית נבונה והן מבחינת גיוס משאבים ומשרדי ממשלה, כדי להעניק טיפול יסודי ומעמיק למיגור הפשיעה במגזר הערבי שתסכם עוד שנה קשה ביותר מבחינת מספר הקורבנות וכמויות הנשק שנמצא ברשותה.

רנ"צ לוי, יצטרך לדאוג עוד יותר לשיפור תנאי השוטר והקצין דווקא מהוותיקים שמשרתים ולהשאיר במערכת את הטובים ביותר, לשפר את מיצוב המשטרה ואמון הציבור בה ובנוסף להתייחס בכובד ראש לרעה החולה החדשה שעומדת בפתחה של המשטרה והיא סוגיית הפליטים הזרים בכלל והאריתראים בפרט.

אחת למספר חודשים האריתראים יוצרים פוגרום ופוגמים במרקם החברתי ברחבי ישראל בכלל ובדרום תל אביב בפרט. סוגיה נוספת שמחויבת טיפול והתייחסות היא סוגיית הר הבית וקביעת נורמות התנהגות ומעל כולם, ביסוס מעמדו כקצין לא מתפשר שלא מאפשר חדירה של הפוליטיקה לתוך הארגון גם אם בחריקת שיניים ובבלימת גחמות השר שמינה אותו. זה לא יהיה פשוט. 

רנ"צ לוי, אם הוא רוצה לקדם את המהלכים שהמשטרה מחויבת אליהם, יהיה חייב לרכוש את אמון הציבור וההנהגה וזאת בדרך שיוכיח כי המשטרה היא לא מגרש פוליטי של אף אחד והוא מסוגל למלא אחר מדיניות השר בלי לאפשר לו להתערב בניהול של הארגון.

אחרי ששמנו את האמירות בצד, הטיפול בהפגנות מכל הזרמים בדרך שווה ואחידה, יש בה כדי להוות עבורו כרטיס ביקור חשוב מאד לביצוע המשימות החשובות. כמו כן הטיפול בהתפרעויות הקומץ של המתנחלים שלעיתים מתסיס וחוצה את נקודת הרתיחה באזור איו"ש. אנחנו מתחילים בספירה של מאה ימי החסד למרות שהמצב במדינה ובמשטרה גורם לדרוש ממנו תיקונים ושיפורים בהקדם האפשרי.