שני אירועים, העומדים בסתירה מוחלטת למצב המלחמה והמשק שבו אנו שרויים, מתרחשים לנגד עינינו בימים האחרונים. מצד אחד, הדולר נחלש ובמהלך המסחר אתמול מחירו כבר התקרב ל־3.65 שקל. זאת הרמה הנמוכה ביותר בחודש האחרון. נזכיר שרק לפני כשבועיים הוא כבר התקרב ל־3.8 שקל. בנוסף, מדד ת"א 35 שהוא המדד המוביל בבורסה לניירות ערך, ממשיך לשבור שיאי עליות שערים.

הסתירה בנוגע למצב המלחמה מוסברת בעיקר בציפיות המשקיעים. הם מבחינתם כבר רואים באופק את סיום השלב העצים של המלחמה הבלתי נגמרת. העובדה שהמתקפה של חיזבאללה נשברה ובאופק כבר רואים סימנים להפסקת אש מעודדת את המשקיעים להגדיל את אחזקותיהם בשוק המניות. גורם נוסף הוא הדוחות הכספיים יוצאי הדופן ברווחיותם של החברות הבורסאיות לרבעון השני של 2024. כמעט בכל
סקטור משמעותי בבורסה, ובעיקר במניות הבנקים, הוצג שיפור ברווחיות שלווה בחלוקת דיווידנד.

התפוגגות המתיחות הביטחונית הינה גם אחד ההסברים המובילים להיחלשות הדולר ביחס לשקל בימים האחרונים. גורם נוסף להיחלשות היו דברי נשיא הפד האמריקאי, ג'רום פאואל, שמהם השתמעה הכוונה להפחית את הריבית בארה"ב במהלך ספטמבר. דולר חלש הוא תרופת מצוינת לאינפלציה, ויש לקוות שבעקבות כך מדדי המחירים לצרכן הקרובים יהיו נמוכים יותר.

אבל מה שנכון לאמריקה, שהיא הכלכלה המובילה בעולם, אינו נכון בהכרח גם לישראל כי אצלנו יש מלחמה, משק בהאטה וממשלה מנותקת הדואגת בעיקר להישרדותה. העובדה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ', בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו, מצפצף על הנגיד ויועציו המקצועיים, פורץ את מסגרת התקציב ועדיין לא החל בדיוני תקציב 2025, תגרור ככל הנראה הורדה נוספת בדירוג האשראי של המשק.

התנהגותו המופקרת של סמוטריץ' מונעת בעצם מהנגיד להוריד את הריבית במשק, זאת למרות השינוי באווירה המוניטרית בסביבה הגלובלית. הנגיד פרופ' אמיר ירון שב אתמול מוועידת ג'קסון הול - הוועידה המוניטרית הגדולה בעולם. הוא שמע שם זמירות בכיוון של הרפיה במדיניות המוניטרית ההדוקה. את התובנות הוא יציג היום ומחר לחברי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל שיצטרכו להחליט על הריבית. החריגה מיעד האינפלציה וההפקרות התקציביות, בהובלת שר האוצר, ימנעו פעם נוספת את הורדת הריבית.