מועמדותה של קמלה האריס לנשיאות לא שינתה ולא תשנה באופן משמעותי את דפוס ההצבעה של הרוב הגדול והמכריע בקרב יהודי ארה"ב – הצבעה בעד מועמד דמוקרטי. זאת הערכה שעולה באופן ברור בשיחות עם בכירים יהודים בקהילה, ותיקים ומוערכים. מנימת דבריהם החיובית משתמע גם  שזאת לא רק הערכה. אלא גם ציפייה ותקווה.

משמעות מועמדותה של קמלה האריס מבחינת ישראל היא נושא "לוהט" באמצעי התקשורת בישראל ובצדק. רוב הפרשנים והמומחים ליחסי ארה"ב וישראל מביעים חששות ודאגה מהצפוי לישראל אם קמלה האריס תנצח ותכהן כנשיאה. החששות והדאגה אינם מוצדקים. יותר מזה, הם אינם נכונים וחסרי בסיס.

"היא עושה טעות, אבל אין לי שליטה עליה": ראש הממשלה נתניהו בביקורת קשה כלפי מירי רגב
צוות המו"מ לעסקת חטופים נחת בדוחא: לאמריקאים "פיתרון יצירתי" בשרוול

"לא רק שאין מה לדאוג. לומר לכתוב ולהעריך שהאריס כנשיאה תהיה עוינת לישראל או תתנכל לישראל זה לא שטויות. זה טירוף. צריך להיות משוגע לחשוב כך", אמר בשיחה ל'מעריב' אברהם פוקסמן, הבכיר היהודי הוותיק והמוערך בקהילה. כמי שכיהן כחמישה עשורים מנכ"ל הליגה נגד השמצה, פוקסמן נהג לבוא ולצאת בבית הלבן בממשלים דמוקרטיים ורפובליקנים ונחשב בעל סמכות בכל הנוגע ליחסי ארה"ב וישראל.

קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

"אין שום סיבה ובסיס לחשוש מקמלה האריס כנשיאה בכל הנוגע למדיניותה מול וכלפי ישראל", מדגיש פוקסמן. עוד נשוב לראיון עם פוקסמן. מבחינת ישראל, למהפך הדרמטי במירוץ לנשיאות וזינוקה של קמלה האריס למועמדות לנשיאות של המפלגה הדמוקרטית יש משמעות היסטורית, שפוליטיקאים ופרשנים בישראל לא כל כך מודעים לה. עם פרישתו של ג'ו ביידן מהמירוץ – הסתיים ובא קיצו של עידן ביידן.

עידן שלא היה כמוהו בפוליטיקה האמריקאית ולא יהיה. ג'ו ביידן היה והנו אוהב ישראל, תומך ועוזר למדינת ישראל לא משיקולים פוליטיים. זאת אהדה ותמיכה שזורמות בעורקי דמו. ביידן  הוא ציוני אמתי, שדאגתו  לישראל אמתית.  עם פרישתו, הסתיים עידן ייחודי ביחסי ארה"ב וישראל.

אין בזירה הפוליטית בארה"ב דמות של פוליטיקאי או פוליטיקאית שיכולה ומסוגלת להידמות לג'ו ביידן באהבתו ודאגתו לישראל. זה כולל את קמלה האריס. זה לא אומר וטעות להעריך ולחשוש שהאריס  כנשיאה תערער את היחסים המיוחדים הקיימים בין ארה"ב לישראל. זה לא יקרה. "בכל הצהרה שלה בשבועות האחרונים שנגעה לישראל, קמלה האריס אמרה וביטאה את עמדתו של ג'ו ביידן", אומר אברהם פוקסמן.

קמלה האריס באירוע קמפיין הבחירות לנשיאות (צילום: רויטרס)
קמלה האריס באירוע קמפיין הבחירות לנשיאות (צילום: רויטרס)

"אם נשמע מהצהרותיה נימה פוליטית, נו אז מה?  גם בישראל, ראש הממשלה נתניהו משלב בדבריו נימות של פוליטיקה". פוקסמן מזכיר ומציין, ש"קמלה האריס סילקה וחיסלה כל סימן של נוכחות פלשתינאית מהוועידה של המפלגה הדמוקרטית". פוקסמן, שמרבה לבקר בישראל ומטפח קשרים עם מנהיגים בכירים בישראל, כולל ראש הממשלה נתניהו. "מותר להשמיע ביקורת כלפי ממשלת ישראל.

זה לא ביטוי נגד ישראל". פוקסמן גם מערער ודוחה את הדיווחים על השפעת הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ועל הנטיות האנטי-ישראליות שרווחות בקרב סטודנטים יהודים. "מגזימים מאוד בהערכת השפעת הפרוגרסיבים במפלגה הדמוקרטית. בוועידת המפלגה בשיקגו השפעתם הייתה אפסית. הסטודנטים והצעירים היהודיים הם מה שאני קורא דור אשר לא ידע את יוסף.

השואה אצלם אירוע היסטורי רחוק. אין להם זיכרונות ממלחמת ששת הימים ויום כיפור. הם זקוקים לחינוך". בשיחות עם בכירים ותיקים בקהילה באו לידי ביטוי מוצהר ומודגש הערכות שאישרו את אלו שפוקסמן השמיע. הערכה הרווחת והמקובלת בצמרת הקהילה ובממסד המאורגן שלה היא, שאין יסוד ובסיס לחשש ולדאגה מקמלה האריס כנשיאה במדיניות ובגישה לישראל.

ג'ו ביידן, קמלה האריס, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, קמלה האריס, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

"גם עם נשיאים שהיו ידידותיים לישראל היו מצבי מתיחות ומשברים", אמר ראש ארגון יהודי מרכזי. "אני לא רואה שום סיבה לדאוג מהצפוי לישראל מכהונתה של האריס בבית הלבן". עמי הירש, רב ומנהיג רוחני של בית הכנסת הרפורמי הידוע במנהטן, איננו שותף לאופטימיות הגורפת של בכירים יהודיים מכהונתה של האריס כנשיא. "השקפותיה כלפי ישראל לדעתי לא לגמרי  ברורות. קמלה האריס היא ליברלית וראש הממשלה נתניהו הוא שמרני. לדעתי יש מה לדאוג לצפוי ביחסי ארה"ב וישראל אם קמלה האריס תכהן כנשיאה".

הערכה כמעט מוסכמת בקרב בכירים יהודים בקהילה היא, שבבחירות לנשיאות בנובמבר, קמלה  האריס תזכה ותקבל רוב משמעותי של קולות יהודים. הילרי קלינטון קיבלה ב-2016 71 אחוז מקולות היהודים. ג'ו ביידן ב-2020  קיבל 77 אחוז.

בעלה של האריס רוצה להכניס מזוזה לבית הלבן (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

להערכת בכירים בקהילה, לא יהיו שינויי משמעותיים בדפוסי ההצבעה של היהודים בבחירות בנובמבר. "יהודים תומכים ומצביעים למועמד דמוקרטי מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת", אמר ראש ארגון יהודי בניו יורק. "אני לא רואה סיבה רצינית לשינוי משמעותי במסורת הזאת. רוב גדול בקרב יהודים בארה"ב לא רק מתנגדים לדונלד טראמפ. הוא מאוס עליהם".