אתמול, בעקבות ציוץ אחד ושלושה משפטים, נחרץ גורלו הפוליטי של שר הביטחון גלנט ונפל הפור לגבי עתידו בתפקיד. ההחלטה של ראש הממשלה נתניהו להדיח את גלנט מתפקידו הבשילה עוד בסבבים קודמים של המתיחות ביניהם, הרבה לפני סוגיית ציר פילדלפי. נתניהו הגיע למסקנה שלקרע בינו לבין גלנט יש פוטנציאל פוליטי אמיתי ומסוכן, ועל כן יש לפעול להסרת האיום. שאלת פיטוריו - או ליתר דיוק הדחתו מהתפקיד - היא בעיני נתניהו וסביבתו הקרובה כבר מזמן לא שאלת "האם" אלא "מתי". 

מועד הביצוע נדחה מספר פעמים. בכל פעם בנסיבות מספיק דרמטיות כדי להוריד מסדר היום את סוגיית פיטורי השר המורד. תחילה זה היה ביקור מדיני חשוב של נתניהו בארה"ב, בהמשך היו חיסולים מרעישים, איומי פעולות נקם של איראן וחיזבאללה, משא ומתן לעסקה, מתיחות ביטחונית, נושאות מטוסים אמריקאיות, הצהרות ביידן והבחירות בארה"ב.

"פירוק שיטתי של מוסדות המדינה": הטור שעורר סערה
זיקוקים ומדורות באיילון: מאות חוסמים את איילון | עדכונים שוטפים

במצב כזה קשה עד בלתי אפשרי למצוא זמן לטובת אירוע פוליטי מסוג של סגירת חשבון עם שר שלהבנתך חותר תחתיך. על כן גלנט המשיך בתפקידו במשרד שבהתנהלותו. לא מתוך עיוורון ואשליות אלא מתוך הבנה שהפור נפל וזמנו במשרד הביטחון שאול.

ראש ממשלת ישראל לשעבר אריאל שרון ז"ל, שהיה הבוס של גלנט, נהג לומר ש"כלל פוליטי חשוב הוא להישאר על הגלגל. כל זמן שאתה שם הגלגל מתגלגל, ועליך לעשות חשבון פרגמטי בכל רגע נתון כדי לא לעוף מהגלגל, אלא להישאר במועדון המצומצם של המתגלגלים". נראה כי גלנט למד היטב את הכלל של שרון ולא מפסיק ליישמו. בקו האנטי־נתניהו שהוא מוביל כמעט מתחילת כהונת הממשלה, וביתר שאת בשנה של המלחמה, הוא מנסה, בהצלחה, ליצור לעצמו מעמד ציבורי שיאפשר לו אופציות פוליטיות מחוץ לליכוד. בין היתר, בזכות התעקשותו להישאר בליכוד. 

גלנט טוען באוזני חברי הליכוד, פעם אחר פעם, שאין בכוונתו לערוק או לחפש בית פוליטי אחר, אבל התנהלותו בונה לו אופציות לעתיד, ובבוא היום הוא יבחר. הוא לא יעזוב את הליכוד ביוזמתו. הוא לא ייתן לגלגל להתגלגל בלעדיו. אתמול, בישיבת הקבינט, תחת חיצי הביקורת של השרים, אמר ש"אם נמשיך בכיוון הזה, לא נעמוד במטרות המלחמה שהצבנו לעצמנו.

החלטת הקבינט היא אילוץ מיותר שאנחנו שמים על עצמנו, והיא משנית לחיי החטופים. בבואנו לקבל החלטות צריך לראות מה הערכים שמנחים אותנו. ביום חמישי ההחלטה שהתקבלה התחדדה לזה שנשאר בפילדלפי גם במחיר של חיי החטופים. חונכתי שלא משאירים פצועים בשטח - זה ליקוי מאורות חמור".

ירידת המפגינים לאיילון (צילום :ליעם אדיב)

גלנט ביקש לקשור את רצח החטופים להתנגדותו להחלטה ההצהרתית של הקבינט להישארות בציר פילדלפי. זה לא הביא להחלטה לפטרו אבל קירב את ביצועה. לא מעטים - באופוזיציה, במחאה, ואולי אפילו שר הביטחון עצמו - היו רוצים לראות את נתניהו מפטר את גלנט עוד היום, מקסימום מחר. אירוע כזה היה מדליק את המחאה והופך את גלנט לגיבור של חצי עם, כמו בליל גלנט המקורי. הבעיה היא שגם בלשכת נתניהו רואים את הדברים בדיוק כך.