מפכ"ל המשטרה הנכנס רנ"צ דני לוי יצטרך לשים בראש סדר העדיפויות שלו לטיפול אקוטי ויסודי במשטרה את עניין השבת אמון הציבור בה. זאת, מעבר להרכבת השדרה הפיקודית והטיפול בפשיעה במגזר הערבי.

מסתבר כי אחרי שנים של ירידה חדה באמון הציבור במשטרה הגיע 7 באוקטובר ואיתו גבורתם ועוז רוחם של השוטרים שהקריבו עצמם כדי לבלום את מחבלי חמאס, מה שהוביל לכאורה לשיפור משמעותי בתדמית המשטרה והשוטרים. הציבור העריך והוקיר את מסירות נפשם אלא, שהכל היה נכון סביב אירועי 7 באוקטובר.

עצם בגרון שלהם: צה"ל ניתק את העורק הראשי של החמאס
לראשונה: משפחות נפגעי ה"נובה" וה"פסיידאק" יהיו זכאיות לתמיכה נפשית

מסתבר שבטיפול השוטף על פי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מאז 2010 ובעיקר בשנים 2020 ועד 2024, תדמיתה של המשטרה רק מדרדרת בעיקר בתחום אמון הציבור בארגון האכיפה הגדול במדינה.

ההחלטות שהתקבלו לצמצם הגעת שוטרים וניידות לטיפול בתלונות אזרחים ובמטרדים, העדר כוח אדם כדי לחקור תלונות המוגשות הן באופן ישיר והן באופן מכוון תוך סגירת אלפי תלונות בנסיבות שהוגדרו עד לאחרונה "היעדר עניין לציבור", זאת בשעה שהאזרח הנורמטיבי שנפגע מרגיש שרכושו ונכסיו נגזלו ממנו בעבירה, הובילו בצורה דרסטית לאובדן אמון במערכת עד כדי הימנעות מהגשת תלונות.

באופן הזה קרה שעל פי הנתונים הפשיעה עלתה ואילו רמת הדיווח ירדה משמעותית.

המשטרה מבחינתה יכולה במצב כזה לפרסם נתונים לפיהם נרשמה ירידה בפשיעה, אלא שנתונים אלו לא בהכרח יהוו ממצאים מוחלטים אמינים שכן הציבור שנפגע בין אם במקרים של גניבות קטנות או התפרצויות ואלימות סתם, תקיפה קלה ועבירות נוספות, בחר שלא להגיע למשטרה ולא לפתוח בתלונה שמבחינתו ממילא תיסגר.

עכשיו, יהיה חייב רנ"צ לוי המפכ"ל הנכנס, לעשות חריש עמוק, לדאוג למשאבים ולערוך ביקורת פתע בתחנות המשטרה כדי ללמוד מקרוב כמה מהתלונות שמוגשות מגיעות בכלל לעיון חוקר וקצין החקירות וכמה מהן נסגרות בעילות מגוחכות תוך רישום על קיום שיחה עם החשוד ואזהרתו. 

השבעת המפכ''ל ה-20 דני לוי (צילום: דוברות המשטרה)
השבעת המפכ''ל ה-20 דני לוי (צילום: דוברות המשטרה)

גם המפכ"ל וגם יועציו חייבים להפנים כי בסופו של יום מקרי רצח משפיעים בעיקר על הסטטיסטיקה של הארגון ועל ביטחון הציבור ובקצה נוגעות למספר משפחות בודדות, אלא, שאת האזרח הקטן ותסלחו לי על המינוח, מעניין השירות שהוא מקבל מהמשטרה, הנגישות, הזמינות ובעיקר ההתייחסות לקריאות ולתלונות שלו בגין העבירות היום יומיות המוגדרות לכאורה כקלות.

את האזרח הנורמטיבי מעצבן שאופניו החשמליים נגנבו מתחת לבית, שמישהו פרץ לרכבו, ששכן מהווה מטרד רעש בשעות בלתי סבירות, שמתפרע דוהר באופנועו עם אגזוז מפורק ומהווה מטרד לתושבים בשעת לילה מאוחרת או שהותקפו כך סתם ברחוב מתוך אלימות לשמה. עד היום תלונות כאלה היו נסגרות ללא סיבה ממשית ומבלי לחקור את החשוד לעתים זמן קצר אחרי שהוגשו, מה שהוביל בין היתר לחוסר האמון במערכת.

כדי להשיב את האמון הזה יצטרכו במשטרה לעשות עבודת מטה יסודית, להגיע אל כל אחד מהתושבים והאזרחים ובעיקר לתת עדיפות לטיפול בתלונות הללו תוך הגעת ניידת והתייחסות לפניות. המשטרה היא של הציבור בסופו של יום וטוב יעשה המפכ"ל אם יפנים את המחויבות הזאת.