ביום שלישי כינס שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ מסיבת עיתונאים במשרד האוצר והציג לא רק את עקרונותיו לתקציב 2025, אלא גם מהפך של 180 מעלות. אחרי חודשים שבהם לא שמענו ממנו מילה על איך הוא מתכוון להעביר תקציב, מה יהיה האופי שלו, האם נראה בו קיצוצים משמעותיים או התעלמות מקריאות הדרג המקצועי באוצר ובבנק ישראל, הפך שר האוצר את הקערה על פיה.

החשש בקרב המומחים היה שהשר יקדם תקציב לבדו, עם מעורבות מינימלית של כלכלני האוצר. אלא שבמסיבת העיתונאים התייצבו לצדו כל בכירי האוצר וראשי האגפים - מהכלכלן הראשי ועד הממונה על התקציבים, זה שרק לפני שבועיים סמוטריץ׳ קרא לו “להניח את המפתחות”. כולם נכחו בכינוס שנועד לשדר “כולם On Board”. זאת מלבד הממונה על השכר, שנעדר בשל שירות מילואים. גישת ״אני עושה את זה בעצמי״, הפכה לגישת ״שיתוף פעולה מלא״.

לקראת עסקה? "יש התקדמות במו"מ, גם בנושאים השנויים במחלוקת"
יצחק בריק עולה להתקפה: "ציר פילדלפי הוא הבלוף הכי גדול מאז קום המדינה"

ההצהרה של סמוטריץ’ הציגה גישה חדשה. פתאום חייבים לדחוף את התקציב, ולשם כך מציגים לו”ז צפוף שמייעד את אישורו בקריאה שנייה ושלישית בסוף דצמבר. פתאום נדרשים קיצוצים, גם כאלה כואבים שיפגשו את כל משקי הבית בסוף החודש – דברים שלא שמענו מסמוטריץ’ עד כה. וזה לא שלא היו הזדמנויות.

כך, למשל, עם הכרזתו על הקפאת מדרגות מס הכנסה. בכל שנה מתעדכנות מדרגות המס בהתאם לעלייתה או ירידתה של האינפלציה. מציאות שבה האינפלציה עולה ומדרגות המס לא מתעדכנות בהתאם פירושה הוא העלאה ריאלית של המס. הנה כי כן, אף שסמוטריץ׳ הבטיח כי לא נראה פגיעה בנטו בתלוש השכר, לא כך הדבר. 

אז אומנם השר לא חשף פרטים רבים על תוכניתו המלאה, אבל כבר ברור שתקציב 2025 יכלול מהלכים לא פשוטים בתחומי הרווחה והחברה. אלא שגם אם נתרגל לשינוי החדש שעבר סמוטריץ׳, עדיין נשאלת השאלה המתבקשת - האם הוא יזכה לרוח גבית מהממשלה?

חלק מהפגיעה ברווחה היא ההקפאה הכואבת של קצבאות הביטוח הלאומי. צעד לא פופולרי, שיפגע באוכלוסיות החלשות. מעבר לביטוח הלאומי שכבר הודיע שיתנגד וש”את הקיצוצים יש לעשות ממקורות אחרים” - גם במערכת הפוליטית לא צפויה התלהבות מהצעד הזה. 

יו״ר ועדת הכלכלה ח״כ דוד ביטן כבר הודיע כי יתנגד להקפאה בכנסת והוסיף מעין ביקורת מרומזת על סדר העדיפויות של הממשלה, באומרו: “לא ייתכן שיש כסף לכל גחמה פוליטית, והציבור המוחלש בישראל ייפגע”. 

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם החרדים צפויים להתנגד. שר העבודה יואב בן צור כינה את המהלך “שגוי ולא מוסרי” וציין כי הוא מתנגד לו בתוקף”. תוסיפו לכך את הקפאת שכרם של בכירי המגזר הציבורי, כולל השרים וחברי הכנסת – אף אחד לא אוהב שנוגעים לו בתלוש - ותקבלו סימן שאלה גדול שמרחף מעל התמיכה בתקציב המתגבש. 

עבודה רבה מחכה אם כן לשר ולדרג המקצועי במשרדו בהכנת התקציב, אבל עם תוכנית לצעדי התכנסות בשווי 35 מיליארד שקל ויעד גירעון מרוסן של 4% תוצר - נראה כי האתגר האמיתי יהיה הרבה פחות כלכלי והרבה יותר פוליטי.