את מחיר הכישלון הנורא ברמלה צריך לשלם מי שמונה לשמור על ביטחון התושבים במקום, מפקד תחנת המשטרה סנ"צ אביעד כתפי. לא לשווא תושבי רמלה טוענים שהם אינם חשים בטוחים. איך מצופה מהם להרגיש בטוחים כאשר מפקד התחנה ושוטריו לא שולטים בשטח?

איך אמורים התושבים להרגיש כאשר מערך המודיעין באחריות מפקד התחנה קורס, והתוצאה בין היתר היא שישה נרצחים ועשרות פצועים תוך 24 שעות? כל עוד מפקד התחנה נשאר בתפקידו בעיר שבה הנתונים כה קשים, אזי הזלזול בחיי התושבים רק ילך ויחריף.

שעון החול התהפך: בצה"ל מסמנים את המועד לפתיחת המלחמה בלבנון
הרמטכ"ל להורי החיילים החטופים: "אמרתי לדרג המדיני שלא יהיה את מי להחזיר"

הפיגוע ביום חמישי הוא לא יוצא דופן או נקודתי. שעות ספורות לפניו נרצחו גבר ואישה ברמלה ונרשמה שורה של ניסיונות חיסול. בסוף אוגוסט הושלך רימון לעבר גלידריה בעיר, "שרק" גרם לפציעתם באורח קל של שישה בני אדם. לפני כשבועיים חוסל מחמוד עלי אבו גאנם בפיצוץ רכבו בצהרי היום, מטרים ספורים מאשכול מוסדות חינוך.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת האירוע ברמלה (צילום :אלון חכמון)

סנ"צ כתפי מיהר להתראיין אחרי הפיצוץ ההוא וכינה את האירוע "פיגוע טרור". כתפי היה צריך באותו יום לצאת במפגן כוח אדיר מול ארגוני הפשיעה במגזר הערבי. זה לא קרה ולרשימת הקורבנות בעולם האלימות הבלתי נסבל הזה נוספו ביום חמישי שמותיהם של עוד ארבעה אנשים, שניים מהם ילדים קטנים.

"אני מסתובב בין תחנות השיטור בעיר והן סגורות", אמר לי שלשום פעיל חברתי, שתהה איך בתקופה כזו הוא לא רואה נוכחות משטרתית ברחובות. מנגד, במשטרה טוענים כי בשבועיים האחרונים תוגברו הכוחות בעיר באופן משמעותי, וכי דווקא התחנה ברמלה נחשבת לחזקה ביותר בכל הקשור לתפיסות אמל"ח ומעצרים. 

כך או כך, המציאות בשטח מספרת סיפור אחר לגמרי. אופטימי הרבה פחות. אם כתפי הרגיש שהוא לא זוכה לסיוע הראוי במלחמה נגד משפחות הפשע, הוא היה צריך להפוך את השולחן בדרישה לקבל את כל הכלים הנדרשים. הוא לא עשה זאת, וכעת הוא חייב לשאת באחריות. 

בינתיים, המפכ"ל החדש רנ"צ דני לוי משרה תחושה של ביטחון ועוצמה. תחושה של אדם שלא ייתן למצב הבלתי נסבל הזה להסלים. כבר ביום שישי הוא קיים את הבטחתו לתושבי רמלה כי מי שעמד מאחורי השלכת הרימון שגרם לפיגוע הקשה – ייתפס. עם זאת, האזרחים רוצים יותר.

ניצב דני לוי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
ניצב דני לוי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הם רוצים לראות שוטרים בשטח ובכוחות גדולים. "רק כך נוכל להתמודד עם ארגוני הפשיעה שהולכים ומתעצמים. חייבים לנהוג בתקיפות ובעוצמה", אמרו לי. אם המפכ"ל מיהר למנות ועדת בדיקה בגלל פרשת המעצר של הנשים שפיזרו עלונים בבית כנסת בהרצליה, הוא צריך להקים ועדת חקירה בנושא האלימות במגזר.

יכול להיות שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צודק. יכול להיות שהמשטרה באמת זקוקה למעצרים מנהליים ושימוש באמצעים טכנולוגיים למיניהם לטיפול בפשיעה במגזר. אבל קודם כל, והכי חשוב, היא צריכה לעשות בדק בית פנימי.