בתוכנית ״אולפן שישי״ בערוץ 12 פצחו אמש (שישי) במתקפה חסרת תקדים על גדעון סער והפכו אותו לדמות פתטית. לא אגזים אם אומר שהם עשו, ממי שצפוי למלא את תפקיד שר הביטחון במקום יואב גלנט, חוכא ואיטלולא.

כל דברי הביקורת הקשה שהוטחה מפי הפרשנים כלפי חבר הכנסת מטעם "הימין הממלכתי", שיקפו לחלוטין את דעתי האישית, ואת דעתם של רבים בציבור, כפי שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים בכל הרשתות.

אירוע בלתי נתפס: מה גרם לנתניהו להפסיק להסס בעניין גדעון סער
סחיטה באיומים: מי סחט את טילטיל ברבע מיליון שקלים?

דעה כל כך נחרצת נגד סער, עד הרגשת דחייה ממנו וזעם כלפי האיש שמוכן לחזור לחיקו של נתניהו עם הזנב בין הרגליים, אחרי שביקר אותו קשות לאורך כהונתו. כשיש לו את העוז והחוצפה לתפוס את מקומו של שר ביטחון מכהן בזמן מלחמה, במקום לזוז הצידה ולתת ליואב גלנט להמשיך לבצע את המשימה עליה הופקד.

ישראל זיו ביטא היטיב את רגשות רובו המוחלט של הציבור, כפי שגם הציגו הסקרים אמש במהדורה, ותקף את סער על יהירותו ויומרנותו לחשוב שהוא יכול למלא תפקיד חשוב זה - כאשר אין לו כל רקע בטחוני או ניסיון בניהול מלחמה מסובכת ומורכבת.

אלוף במיל' ישראל זיו (צילום: צילום מסך אולפן שישי,קשת 12)
אלוף במיל' ישראל זיו (צילום: צילום מסך אולפן שישי,קשת 12)

זיו זעזע אמש את אמות הסיפים של אולפן החדשות כאשר הישיר מבט למצלמות האולפן ופנה לראשונה לראש הממשלה מדם ליבו, ואמר שזה פשוט טירוף וחוסר אחריות להדיח שר הביטחון באמצע מלחמה המתנהלת מול שבע חזיתות, ושהוא מקווה שנתניהו לא איבד את זה לגמרי ולא מתכוון להוריד מהפסים ביחד איתו, מדינה שלמה.

עוד אמר זיו, כי הוא לא מאמין שיש מקום בעולם שבו מהדורת החדשות נפתחת בידיעה על מות הרוגים במלחמה, ובמקביל כולם דנים בשאלה האם אשת ראש הממשלה מאשרת או לא מאשרת את מינויו של גדעון סער.

כזכור, לפני ארבע שנים גדעון סער פרש מהליכוד והקים את "תקווה חדשה", ובכך הפך לגורם משמעותי שהוביל לסיום כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה.

בנימין נתניהו וגדעון סער (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
בנימין נתניהו וגדעון סער (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בארכיון הפוליטי והתקשורתי יש שלל אמירות של סער נגד נתניהו, והתחייבויות שהוא לא ישב בממשלתו, שכן סער טען אז שהתנהלותו של נתניהו מסכנת את עתיד המדינה ואמר שהליכוד הפך לביביזם: "אתה, אדוני ראש הממשלה, הרסת את תנועת הליכוד והבאת לתוכה אווירה של פולחן אישיות, חנופה, פחד להביע ביקורת וחצר ביזנטית", הטיח סער בנתניהו.

אני משערת שמאז, רקם נתניהו, ביחד עם רעייתו או בלעדיה (אין לדעת מה מתרחש בחדר המיטות של הזוג המלכותי), חלום על נקמה מתוקה באיש, שלהשקפתו חתר תחתיו ורצה לתפוס את מקומו בליכוד.

אני רק יכולה לדמיין שאין מאושר היום יותר מנתניהו, כאשר הוא רואה בימים האחרונים את מפח ושאט הנפש שחש חלק גדול של הציבור, אפילו מקרב תומכי הליכוד, כלפי גדעון סער, לנוכח נכונותו לקפוץ על העגלה, בהזדמנות הראשונה שיתפנה בה מקום (עם הדחתו הצפויה של גלנט), גם אם אותה עגלה נוסעת לעברי פי פחת, ובלבד שהוא, גדעון סער, לא ייעלם מהתודעה הציבורית, כפי שניבאו ומנבאים לו הסקרים.

גדעון סער, ישראל זיו (צילום: אבשלום ששוני,משה שי, פלאש 90)
גדעון סער, ישראל זיו (צילום: אבשלום ששוני,משה שי, פלאש 90)

מאז שעזב את הליכוד, לא רחק היום, ו-הופ, סער מכה שנית, ומפרק את השותפות גם עם "המחנה הממלכתי", כי הריח הזדמנות לחזור לליכוד ולהטביע בה שוב את חותמו, בתקווה שלאור מצבה הלא מזהיר בסקרים, המפלגה תשכח לו את בגידתו, ותקבל אותו חזרה אליה בזרועות פתוחות. כאן, הפגין סער התנהגות אופורטוניסטית ממדרגה ראשונה, תכונה שהפאנליסטים אמש שכחו להזכיר, בין שלל "המחמאות" האחרות שהם חילקו לו.

לא אתפלא אם נתניהו צפה את הסתייגותו של הציבור מהחלטת סער, להיענות בחיוב להצעה לחזור לליכוד, ודווקא מסיבה זו פיתה אותו עם תפקיד יוקרתי כמו שר הביטחון, על מנת להפילו בפח ולהמאיס אותו סופית על הציבור, והרי לכם נקמה המוגשת קרה כקרח.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

גיא פלג כינה את סער "ביבי קטן", כי הוא הוכיח שתאוות השלטון בוערת בו לא פחות מזו של נתניהו, מה שגרם לי לחשוב שכאשר ביבי בזמנו חשד בסער שהוא חותר תחתיו, הוא לא היה רחוק מהאמת. 

פלג המשיך ושחרר אמש את חרצובות לשונו והשתלח בסער כשהוא משווה אותו ל"בובה חלולה" של נתניהו, והתכוון לכך שהוא חסר כריזמה לחלוטין, תכונה שאמורה לאפיין מנהיגים היודעים לסחוף אחריהם את הציבור ולרכוש את אהדתו, אך לצערו של סער, לא נמנית על כישוריו, למרות שהוא מרבה להתגאות בניסיונו העשיר כפוליטיקאי. ואמנם, הסקרים מדברים בעד עצמם ופעם אחר פעם מצביעים על הנתון הקבוע, שסער לא עובר את אחוז החסימה.  

לא הייתי מרחיקה לכת עד כדי כך ומכנה אדם מלומד ומשכיל כסער ״אדם חלול״, כפי שגיא פלג ניסה לצייר אותו, אולם עיניים מדברות ומלאות הבעה, הן לא הצד החזק שלו.

ולמה הכוונה? אם עיניו של בנט מביעות טוב לב וסוג של טוהר מידות, או עיניו של גנץ מביעות נאיביות, ועיניו של ליברמן מביעות קשיחות ומניאקיות או עיניו של ביבי מביעות ממזריות ונכלוליות, עיניו של סער, על פי הרגשתי, לא מביעות דבר, כלום, נאדה, ולכן קשה להתחבר אל האיש או להעניק לו את תואר חביב הקהל.

נפתלי בנט ואביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט ואביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

פלג לא עצר באדום והמשיך והטיח בסער: "אנחנו רואים נרקסיזים כשהוא דואג לעצמו ולא למדינה, אדם שמפר הבטחות, שקרן (כשהבטיח שלא יישב עם נתניהו), ובעל שגעון גדלות כשהוא חושב שהוא כל יכול, הוא עובד מלא מלא עם החרדים בהשתמטות שלהם לגיוס, ואם מחברים את כל הנקודות אנחנו רואים שיש לנו מיני ביבי, ביבי קטן רק בלי הכריזמה והמצביעים״.

״האם אנחנו צריכים עוד ביבי?", תהה פלג בקול, אלא שבעודו מתאמץ לבייש את סער עד כלות, הוא עשה טעות מרה אחת, כשהשווה אותו לגרסת האליאקספרס של נתניהו - כי בעצם ההשוואה לראש הממשלה, העמיד פלג את סער בשורה הראשונה של המנצחים והמובילים.

לאור ההתפתחויות האחרונות בזירה בה מתגוששים נתניהו, גלנט וסער, לא יכולתי שלא לחשוב על הביטוי: "כאשר שניים רבים, השלישי לוקח" - והכוונה לנפתלי בנט שמככב בסקרים, ורק יכול להרוויח מכל התוהו ובוהו הפוליטי הנרקם לנגד עינינו והקרב על המקום הראשון בצמרת השלטונית.