צודק אבל לא חכם. נכון אבל לא יעיל. היוזמה בכנסת לאשר חוק שיאסור או יגביל באופן משמעותי את פעילות סוכנות הפליטים של האו"ם, אונר''א, היא צודקת. הציון צודק גם מתאים להצהרת שר החוץ ישראל כ"ץ והחלטתו נגד מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כ"אישיות בלתי רצויה" שכניסתו לישראל אסורה.

אלו שני מהלכים דרמטיים, חסרי תקדים מצד מדינה חברה באו"ם. זאת בדיוק הסיבה, שהם אינם חכמים. "אתה לא יכול להיות חבר בעל זכויות מלאות בחברה שמפיצה מניות ולפעול בגלוי נגד המנהל שלה או לפסול ולהגביל פרויקט שבבעלותה", אמר לי בשיחה שלא לייחוס סגן ראש משלחת מערבית במטה הראשי של האו"ם בניו יורק.

הזדמנות היסטורית וחד פעמית: כך ישראל תוכל לייצר מציאות חדשה במזרח התיכון
האייתולה הוא עירום: ח'אמנאי ניסה להסתיר, אך האמת על איראן נחשפה בנאומו

"אני בהחלט מבין את הכעס והתסכול בישראל בעקבות הגילויים שפקידי אונר"א ברצועת עזה היו מעורבים באופן ישיר ופעיל בפעילות הטרוריסטית של החמאס", אמר, "כמדינה חברה בארגון עולמי שאחראי לאונר"א זה לא מעשי ומשגה מצדה ליזום חוק ששולל או אפילו רק מגביל את פעילות אונר"א".

דיפלומטים בכירים וותיקים, בהם מזוהים וידועים כאוהדי ישראל, טוענים כי היוזמה נגד אונר"א היא גם משגה טקטי שיתגלה כפוגע בישראל. אישור החוק נגד אונר"א יטיל על ישראל ויעמיס עליה מחויבויות לדאגה, טיפול וסיוע יומיומי לתושבי רצועת עזה, שסוכנות הפליטים מבצעת.

בשיחות פרטיות שלא לייחוס, דיפלומטים וגורמים בכירים במטה הראשי של הארגון נחשפים כמודעים לעובדה שפקידים ועובדים בכירים של סוכנות הפליטים אונר"א מפירים מזה שנים ומתעלמים בכוונה וביודעים את התקנות, ההנחיות והנהלים שמוטלים עליהם ושמטרתם למנוע מהם ולהרחיק אותם מכל התערבות והתעסקות בתחומים שאינם שייכים ואין להם קשר לפעילותם הרשמית כמי שמסייעים ועוזרים לתושבים לחיות את חיי היומיום שלהם.

מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)
מנהרה מתחת למטה אונר''א בעזה (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)

לדברי דיפלומטים, זה לא סוד שגם בעבר, בלי מצבי מתיחות בין ישראל לגורמים עוינים ברצועת עזה, היו פקידים ועובדים באונר"א שגילו התערבות פעילה במטרה לחזק חוגים עוינים לישראל. "גם במזכירות האו"ם בניו יורק ידעו על ההפרות האלו, אבל העדיפו להתעלם מהם ולשתוק", אמר סגן ראש משלחת מערבית.

להערכת דיפלומטים, המהלך החכם מצדה של ישראל ותגובה נכונה היא דרישה להקמת ועדת חקירה רשמית מטעם מזכירות האו"ם שתחקור ותבדוק באופן מקיף ויסודי את האשמות והחשדות על מעורבותם והשתתפותם של עובדי אונר"א בפעילות הטרוריסטית של החמאס ולהעניש את אלו שיימצאו אשמים.

העוינות לישראל בזירת האו"ם איננה חדשה. כל שגריר ישראלי שכיהן במטה הראשי של האו"ם בניו יורק יכול לספר הרבה על גילויי איבה, חד צדדיות, יחס של התנכרות ואפילו גסות נגד ישראל. בעבר הלא רחוק, גילויי העוינות הוקהו וטושטשו בגילויי הערכה, כבוד והכרה לישראל שרווחו בתדרוכים סגורים ובשיחות שקיימו שגרירים ישראליים עם עמיתים במיוחד מארצות מערביות.

בשנים האחרונות גדל והתרחב גוש המדינות המוסלמיות שחיזק את מעמד קבוצת המדינות הערביות, שיחד הם מונים קרוב ל-60 ארצות חברות. מספר משמעותי מבין 193 חברות הארגון, שגם מבטיח ומבצר את "הרוב האוטומטי" ששמור לתמיכה בכל הצעת החלטה נגד ישראל. מלחמת חרבות ברזל רק הזינה והעצימה את העוינות המובנית נגד ישראל בזירת האו"ם.       

התשובה לכך איננה מהלכים לפסילת ולחרם נגד מוסדות האו"ם. זה לא ייתן כלום לישראל, מלבד תחושת סיפוק של נקמה בארגון העוין. שגריר ישראל דני דנון, כמו קודמיו, הם בעמדה קדמית בחזית הדיפלומטית והמדינית של ישראל. זה לא קל ולא פשוט. לא היה אף פעם ונעשה קשה, מסובך ומאתגר יותר באחרונה. זה לא מפריע ולא צריך להפריע לישראל להמשיך להילחם נגד הטרור. מטרה ויעד שהארגון העולמי איננו מסוגל לבצע.