המלחמה בעזה התפתחה למאבק אזורי בין כל החברות בציר המקאומה (ההתנגדות) הפרו-איראני נגד ישראל. תיקון: כולן מלבד אחת: המשטר הסורי. אמנם הצבא הסורי נשחק מאד בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה, אך רוסיה התאמצה לשקמו מאז התערבותה הישירה במלחמת האזרחים ב-2015. אין ספק, כי כוחו המצומצם של הצבא הסורי אינו יכול להוות כיום איום על ישראל. גם ב-2006 נמנעה סוריה, שהחזיקה בשעתו בכוח צבאי הרבה יותר מאיים, מלהתערב במלחמת לבנון השנייה. עם זאת, המשטר הסורי אפשר העברה של אמל"ח לחיזבאללה ותמך בו אידיאולוגית. המשטר הסורי הגדיר את עמדתו מול ישראל כ"מֻמַַאנַעַה" (התנגדות פסיבית) ולא "מֻקַאוַּמַה" (התנגדות אקטיבית). כבר בראשיתה של המלחמה בעזה קיבל הנשיא בשאר אל-אסד אזהרה מישראל כי להתערבותו תהיינה תוצאות חמורות. הוא ידע כי כניסתו למלחמה עלולה להביא לנפילת משטרו אחרי שיצא בשן ועין ממלחמת אזרחים עקובה מדם בין השנים 2017-2012. 

בל נטעה, מדיניותו של אסד אינה פסיבית. מאז שבעה באוקטובר 2023, הוא אסר לערוך הפגנות בעד עזה בשטחי שליטתו, בעוד שברוב העולם הערבי התקיימו הפגנות ענק מאז. אולי הוא חשש כי הפגנות אלה יגלשו למחאה מחודשת נגד משטרו, כפי שהיה ב"אביב הערבי" של 2011. משטר אסד גם לא אפשר שום פעילות התקפית של חמאס משטחי הגולן הסורי. הנשיא אסד לא שוכח ולא סולח על בגידת ארגון חמאס  שהצטרף לאופוזיציה במלחמת האזרחים לפני כעשור, כאשר היה המשטר בשיא המצוקה. ככלל, במהלכה של המלחמה בעזה, היו שיגורים מעטים יחסית משטחה של סוריה, למרות שאזור דרום דמשק, מחנה סיידה זיינב, עדיין משמש כבסיס מרכזי למיליציות השיעיות. 

מגדלי עזריאלי היו קורסים: מתקפת הענק שחמאס תכנן על תל אביב נחשפת
חדשות 12 מבקרים את מירי רגב ללא מעצורים - עכשיו נחשפה צביעותם הגדולה | מיקי לוין

ובכל זאת רבים שואלים: לאור העובדה שלפני כעשור התגייסה איראן להצלת משטרו של אסד ושלחה את חיזבאללה להילחם בסוריה (סיוע שעלה לארגון בכ-1,000 עד 2,000 הרוגים), האם לא היה ראוי שאסד ישיב טובה ויעמוד כעת לצד חיזבאללה? 

בתשובה לשאלה צריך לקחת בחשבון כי למעשה תפקידה של איראן בסוריה היה צריך להסתיים מזמן. מלחמת האזרחים בסוריה נגמרה ברובה ב-2017, אך המיליציות הפרו-איראניות לא התפנו מהמדינה. סוריה הפכה למוקד "שיעיזציה". בסיסים של מיליציות שיעיות ואתרי פולחן שיעים הוקמו ברחבי סוריה. שני אתרים (אל-נֻקטה בחלב וקבר זינב אחותו של השהיד חוסיין בן עלי בדמשק) הפכו למוקדי עלייה לרגל המוניים לשיעים מהעולם כולו (נזכיר כי בסוריה רוב סוני ברור). יתר על כן, איראן ניסתה לחבל במאמציה של רוסיה לשקם את הצבא הסורי והשתדלה לגייס צעירים למיליציות שלה בסוריה במקום שירות צבאי, באמצעות פיתויים כספיים בעיקר. 

מיליציות שיעיות בסוריה (צילום: AFP)
מיליציות שיעיות בסוריה (צילום: AFP)

בנוסף, המשבר הכלכלי החמור באיראן השפיע באופן שלילי על יחסה לסוריה. באוגוסט 2023 דרשה איראן מהמשטר הסורי להשיב את הוצאותיה של איראן במלחמת האזרחים. לפי הפרסומים בתקשורת הערבית, החוב של סוריה מסתכם ב-50 מיליארד דולר. לפי מסמך איראני שהודלף, בשל היעדר יכולת להשיב את הכספים, סוכם שסוריה תחזיר את חובותיה באמצעות מתן אור ירוק להשקעות איראניות על אדמת סוריה לטווח של 50 שנה. פרוש הדבר השתלטות כלכלית איראנית על סוריה. 

בנוסף לתסכול של המשטר הסורי מההשתלטות הפוליטית והכלכלית, לא מן הנמנע כי המשקעים בין אסד ואיראן ירדו גם לפסים אישיים, עם מותה המסתורי של לונא שבל, יועצתו האישית של אסד ב"תאונה" בחודש יולי, רק שבוע אחרי מעצרו של אחיה. מונא הייתה מהמתנגדים הבולטים לנוכחות האיראנית ותומכת נלהבת ברוסיה.

בהקשר זה יצוין, כי בביקורו האחרון של אסד במוסקבה בחודש יולי, ייעץ לו הנשיא פוטין שלא להתערב במלחמה בלבנון, מתוך הערכה שישראל עומדת להתקיף זירה זו בעוצמה רבה. חשוב לציין, הברית הרוסית-איראנית אינה נטולת משקעים. כבר יותר מעשור שהרוסים נותנים אור ירוק לישראל להתקיף מטרות איראניות בסוריה, כל עוד כוחותיהם במדינה נותרים ללא פגע. רוסיה מודעת לעובדה שהתעסקותה במלחמה באוקראינה מאז פברואר 2022, מאפשרת לאיראן להאיץ את השתלטותה על סוריה. 

ולדימיר פוטין ובשאר אסד (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין ובשאר אסד (צילום: רויטרס)

לא רק לאסד יש חשבון פתוח עם האיראנים, אלא גם לעדתו העלווית. העלווים בסוריה סובלים כבר שנים רבות מתופעת ה"תַשַיֻע", התעמולה השיעית המתקיימת במימון איראני ביישובים העלווים באזור הסאחל (החוף הצפון-מערבי). מטרתה של התעמולה הדתית האיראנית להשתלט על נשמתם של בני העדה הצעירים ולהמיר את דתם לשיעה. רק בשנים האחרונות החלו מספר משכילים עלווים להביע בפומבי את מחאתם על התופעה וקראו לשמור על הזהות העלווית הייחודית. ב-2016 אף הופצה בסוריה הצהרה של מנהיגים בעדה לפיה העלווים אינם שיעים או סונים, אלא זרם דתי עצמאי. נראה כי רבים בהנהגה העדה רואים בחסות הרוסית מצב אידיאלי ומקווים כי ימשיך זמן רב ככל האפשר. הם רואים ברוסים מעין המשך למתן החסות לה זכו בתקופת המנדט הצרפתי, אותו שלטון שקידם וטיפח את המיעוט העלווי, ששילב אותו בצבא ובכך סלל את דרכו לימים אל צמרת השלטון.

ברשתות החברתיות סורים רבים טוענים כי איראן הורידה את מעמדה של ארצם לשפל המדרגה. רבים מתלוננים כי כוח קודס של משמרות המהפכה פועל בחופשיות ברחבי סוריה, ללא כל התחשבות בצרכי העם  או באינטרסים הלאומיים. איראן תרמה להרס הכלכלה הסורית ומונעת את שיקומה כיום. היא גם הפכה את שטחה ליעד להפצת סמים ולשדה קרב בין איראן וישראל.

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

לאור תוצאות המלחמה בלבנון, רואה אסד לראשונה אופק דיפלומטי שיכול לחזק את מעמדו. הפגיעה הקשה שחטף חיזבאללה מידי צה"ל מהווה הזדמנות עבורו להיפטר מהעול של חיבוק הדוב האיראני. חיזבאללה ייאלץ כעת לפנות כוחות מסוריה וספק אם מיליציות עיראקיות יוכלו למלא את החלל שייווצר. יש לצפות כי נשיא סוריה ינסה לחזור לחיקה של הליגה הערבית, אחרי שפתחה לו את שעריה במאי 2023 אחרי חרם של 12 שנה. אסד מקווה שכך יוכל לגייס כספי סיוע ממדינות המפרץ כדי לבנות מחדש את ארצו, לשקם את הצבא הסורי, להלבין את פשעיו במלחמת האזרחים ולהפחית את התלות באיראן. במקביל הוא יפנה לטורקיה, עמה מתקיימים לאחרונה מגעים, ויציע להשיב את היחסים הדיפלומטיים עמה בתנאי שתשים קץ לאיום של האופוזיציה בחבל אדליב שבצפון-מערב סוריה. 

רוסיה וסוריה ערכו תרגיל צבאי משותף (צילום: רויטרס)

במהלך מלחמת האזרחים בסוריה היה חשש כבד בירושלים כי ארגונים אסלאמיסטים כמו דאעש וג'בהת א-נוסרה ישתלטו על סוריה ויהפכו אותה למרכז ג'יהאד עולמי לגבולה של ישראל. לאחר המלחמה עלה חשש אחר, כי סוריה תהפוך לחזית איראנית נוספת מול ישראל. האופציה השלישית של משטר אסד בחסותה של רוסיה אינה אידיאלית, אך היא בהחלט הרע במיעוטו.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר, מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטת חיפה

פרידמן מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף בלחיצה על הקישור