השבוע שלח מנהל מחלקת האתיקה של חדשות CBS מכתב לעיתונאים, וביקש מהם להפסיק להתייחס לירושלים כאילו היא חלק מישראל. הסיבה: כי "הסטטוס שלה שנוי במחלוקת". במהלך המלחמה היו הנחיות דומות גם בכלי תקשורת אחרים – CBC הקנדית למשל ביקשה עוד בתחילת המלחמה שלא לכנות את לוחמי חמאס "טרוריסטים" – כי גם זה שנוי במחלוקת, לכאורה.

חלק מהחרפון התקשורתי סביבנו מתבטא בכך שבשם הגדרה מעוותת של "ניטרליות בדיווח", יותר מדי כלי תקשורת נוקטים כיום עמדה מאוד קיצונית. כלי תקשורת בינלאומיים שהפסיקו למשל להגדיר את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור, קיבלו למעשה החלטה בעייתית, שנוגדת את המדיניות הברורה של משרד החוץ האמריקאי. זאת לא ניטרליות.

ה"ניטרליות" כוללת גם עונשים למי שעושה עבודה עיתונאית נאמנה. המגיש היהודי שראיין לאחרונה את הסופר האנטי־ישראלי טא־נהסי קואטס - זכה ללינץ' ברשתות החברתיות ולנזיפה מבכירי CBS, כי העז לשאול את הסופר מדוע הוא לא חושב שלישראל יש זכות להתקיים. ב"ניו יורק טיימס" כיסו את האירוע עם כותרת שבישרה שהמראיין ננזף כי "לא עמד בסטנדרטים המערכתיים של הערוץ".

השבוע זה הלך והתדרדר ב"ניו יורק טיימס", ששוב הפגיז את ישראל בדיווח חסר הבחנה. מאמר דעה מושקע במיוחד "הוכיח" שחיילי צה"ל יורים בראשם של ילדים פלסטינים, וזאת על בסיס "מסקנות" של 63 מומחים מתחום הרפואה, שבאופן מפתיע רובם בעלי שמות מוסלמיים.

צורפו גם צילומי רנטגן שסיפקה רופאה פלסטינית, שזכו לביקורת צולבת ברשת בטענה גורפת שהם מפוברקים. "תחקיר" נוסף הכריז שישראל משתמשת בפלסטינים כמגינים אנושיים. לא חמאס - אלא צה״ל. כתבה מצולמת אחרת תיעדה נסיעה באוטובוס בשטחים כדי "להוכיח" שישראל מפלה פלסטינים בסגנון אפרטהייד, בלי להציג עובדות על התעצמות הטרור באיו"ש או לציין את הנסיבות הביטחוניות עבור הישראלים, במיוחד אחרי 7 באוקטובר. הפגזה במידע חלקי היא שם המשחק.

אנחנו עדים לתופעה קשה שמשפיעה משמעותית על מדינת ישראל, אך אינה מטופלת על ידי הממשלה. כן, יש קצת פעילות הסברתית, אבל היא נערכת בקנה מידה קטן מאוד ולא מגרדת את הצרכים שהתעדכנו. העולם, מה לעשות, השתנה. הטראמפיזם תיכף חוגג עשור, והשילוב שלו עם התעצמות הרשתות החברתיות יצר עם הזמן מציאות חדשה.

פוליטיקאים מניפולטיביים משני קצוות הקשת הפוליטית מתקשרים ישירות עם הציבור באופן חסר גבולות, משפיענים חסרי ידע מפיצים מידע שגוי ומטעה, ובוטים מפריכים מידע אמיתי ומפיצים שקרים מוחלטים. אין לדעת מה עומד מאחורי מישהו פופולרי ברשת חברתית, על ידי מי הוא נתמך, ומהי מטרתו האמיתית.

בתוך האנדרלמוסיה הזו אמצעי התקשורת המסורתיים חייבים להתעשת. הרי הם אלה שאמורים לאזן את האנדרלמוסיה ולתקף מידע אמיתי. אבל בינתיים, רבים מהם נוקטים עמדות יותר ויותר קיצוניות, בעודם מעמידים פנים שהם מקצועיים ואובייקטיביים, וששום דבר לא השתנה.

הפגנה פרו פלסטינים מול בניין הניו יורק טיימס (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינים מול בניין הניו יורק טיימס (צילום: רויטרס)

לצד כל הכתבות האנטי־ישראליות, פורסמה ב"טיימס" גם כתבה מקצועית של העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, שהציג מסמכים סודיים שחושפים את תוכניות חמאס. הכתבה תפסה כאן הרבה תשומת לב וכותרות, ואכן הכילה לא מעט מידע מעניין: תוכנית תקיפה שתוכננה עוד ב־2022, אבל נדחתה בניסיון לגייס הבטחה מאיראן ומחיזבאללה להצטרף למתקפת הפתע. בסופו של דבר, ה"מצב הפנימי" בישראל הוא זה שהוביל לעיתוי לתקיפה.

אבל הנתונים החשובים האלה נפלו מיד קורבן לכדורעף פוליטי של התנצחויות. מי שרצה "לזכות" את הממשלה הנוכחית מאחריות לטבח, הסתכל רק על כך שהתוכנית נרקמה עוד ב־2022, בזמן ממשלת השינוי. מי שרצה להרשיע את הממשלה הנוכחית כאחראית בלעדית – התייחס רק לנתונים האחרים. אבל הסתכלות חלקית והשמטת המידע שלא מתחשק לנו לראות הן בדיוק הדבר שיצר את ה"קונספציה". החוכמה היא לדעת להסתכל על כל הנתונים, לא רק על אלה שנוחים לך פוליטית.

איך יכול להיות ששכחנו מהי מחלוקת לשם שמיים? הרי יש במסמך הזה מסקנות חשובות עבורנו כמדינה, ולא נראה אותן אם נתנצח סביב איזו מחצית מהתמונה נכונה יותר. התמונה חייבת להיות שלמה. המסקנה הברורה היא שישראל נתונה למתקפות אויביה בלי קשר לזהות הממשלה שמכהנת ברגע מסוים, משום שכל ממשלות ישראל נתפסות כלא לגיטימיות על ידי ארגוני הטרור ועל ידי משמרות המהפכה באיראן. שקט תמיד צריך להיבחן בחשדנות, כי בשנים האחרונות הוא מה שאפשר לחמאס את התחבולה.

כל המסקנות האלה מתקיימות במקביל, והאחריות ליישומן מוטלת על הממשלה. מי שמנסה לטשטש את האמת כדי להרוויח פוליטית, מונע ממדינת ישראל את המסקנות החכמות הנחוצות לה כדי לשרוד. ככה פשוט. הסיפור על ההנחיות של CBS עשה אצלנו כמה כותרות אבל חלף מהר. אחרי הכל – מהי עוד כותרת במדיה הזרה ש"שונאת אותנו", כשאנחנו חווים ימים כל כך קשים של לחימה, פצועים ואבידות? אבל זהו, שהכל קשור. המגבלות על הלחימה בעזה ובביירות. העובדה שראש הממשלה פתאום נזכר להגיד לאו"ם משהו על יוניפי"ל הלא תפקודי, כי קיבל נזיפות מאירופה. הסיבה לעיכובים בתקיפה באיראן. כל הדברים האלו קשורים לדעת קהל.

יש לנו לא מעט הישגים צבאיים מזהירים לאחרונה, אבל הזירה הבינלאומית היא נקודת חולשה. בעוד אנחנו עסוקים בהתנצחות חסרת תוחלת בשאלה מי צודק ומי טועה, מי הטוב ומי הרע – מתקיימת מכונה משומנת, משוכללת ומושקעת בהרבה מ"מכונת הרעל", המופעלת נגדנו במערב, ובעיקר בארה"ב.

המטרה של איראן והפרוקסיז היא להפוך את ישראל למצורעת בעולם המערבי. כשהם מצליחים, זה קורה לא בגלל ליברליזם אמריקאי, אלא בגלל ספין אסלאמיסטי על ליברליזם אמריקאי. האויבים שלנו מנצלים את תדמיתה הגרועה של ממשלה קיצונית, המסייעת להם להבעיר שנאה ערבית כלפינו מצד אחד, ומחזקת סנטימנטים פרו־פלסטיניים במערב מצד שני. כל זה יושב על פעילות אינטנסיבית של BDS שממשלת ישראל לא באמת הצליחה למגר, על הסברה צולעת ולא מספקת, וגם על סנטימנטים של אנטישמיות קלאסית.

את הבעיה הזאת אי אפשר לפתור בלי יושר אינטלקטואלי שבוחן את כל הנתונים, גם אלה שאינם נוחים – ומתייחס לאמת. בלי יושר אינטלקטואלי, אין באמת אינטלקט. זה נכון שבכל העולם המצפן קצת התחרפן. זה קורה גם ב"ניו יורק טיימס", וגם ב־CBS, וגם בעוד רשתות. אבל זה לא תירוץ. הלכנו לאיבוד בתוך הספינים זה על זה, והגיע הזמן לחזור ליושר האינטלקטואלי, ומהר. אין לנו את הפריבילגיה לאבד את האינטלקט שלנו, כי הקיום שלנו נסמך עליו.