מיד לאחר החגים ייפתח מושב החורף של הכנסת. במוקד הציבורי של החקיקה, צפויים לעמוד חוקים הקשורים למערכת המשפט וייתכן שאף ללשכת עורכי הדין. בכירים בעולם המשפט טוענים כי הם "מריחים את חזרתה של הרפורמה המשפטית".

האם הרפורמה המשפטית אכן חוזרת לאחר כישלונה המהדהד לפני כשנה? ימים יגידו. עוד בטרם יחל מרוץ החקיקה, סאגת העברת יועמ"ש המשטרה מתפקידו צפויה להגיע לפתחו של בג"ץ. הפעם, בשונה מסוגיות עבר הקשורות למשטרה, המפכ"ל ניצב נגד היועמ"שית.

למי שלא מעודכן, להלן תקציר האירועים: המפכ"ל החליט למנות את יועמ"ש המשטרה תנ"צ אלעזר כהנא לראש חטיבת התביעות המשטרתית, בהליך בזק. ישנה טענה כי הדבר נעשה מכיוון שכהנא הוא הקצין הבכיר היחיד שמתנגד לשר איתמר בן גביר.

לאחר ההחלטה, היועמ"שית שוחחה עם המפכ"ל טלפונית והשניים סיכמו כי העברתו של יועמ"ש המשטרה מתפקידו לא תתרחש עד פגישה מסודרת של היועמ"שית והמפכ"ל על העניין. עוד באותו הערב, המפכ"ל החליט להעביר את כהנא מתפקידו - למרות הסיכום.

במכתב חריף מאוד, היועמ"שית הודיעה שהיא מורה על הקפאת המצב, כך שכהנא לא יועבר מתפקידו. המפכ"ל החליט כי הוא אינו מכיר בסמכותה של היועמ"שית להקפיא את העברתו של כהנא. "לא מוכרת לי חובה בדין להיוועץ עם היועצת המשפטית לממשלה, טרם מינוי קצין בכיר בארגון לתפקיד רוחב. את מבקשת להפקיע את סמכויותיי", הטיח המפכ"ל ביועמ"שית.

מומחים משפטיים ששוחחו עם מעריב ציינו כי הליך הבזק בו הוחלט להעביר את כהנא מתפקיד היועץ המשפטי של המשטרה הינו "הליך עריפת ראשים", והזכירו כי לפי פסיקת בג"ץ היועמ"שית היא הפרשן המוסמך של החוק, כך שהיא קובעת את הדין, כל עוד בית המשפט לא פסק אחרת.

בקואליציה מאתגרים את פסיקות בג"ץ בעניין פעם אחר פעם. הפסיקה הזאת הופכת את היועמ"שית לאדם החזק במדינה - אשר בהבל פיה יכולה לקבוע מה מותר ואסור, עד להחלטה אחרת של בית המשפט. בעניין מינויה של ד"ר אודליה מינס, לאחרונה, הוכח כמה הדבר בעייתי, כאשר השופטים לא חסכו את שבט לשונם בביקורת חריפה על התנהלות היועמ"שית.

כעת, לא רק הקואליציה מאתגרת את סמכות העל של היועמ"שית. גם המפקד הכללי של המשטרה מסרב להכיר בסמכות הכללית של היועמ"שית לקבוע לו מה ואיך לעשות בעניינים שבסמכותו. התנועה לאיכות השלטון הודיעה למפכ"ל כי אם הוא לא יחזור בו מהדחת יועמ"ש המשטרה תוך 72 שעות, התנועה תגיש לבג"ץ עתירה כבר ביום ראשון.

אפשר לנחש מראש את התוצאה בבג"ץ, אבל זאת הפעם הראשונה בה היועמ"שית תצטרך להתמודד עם מפכ"ל שלא סר למרותה. הדיון בעתירה ופסק הדין שיינתן - במידה והמפכ"ל לא יתקפל - יהיו דרמטיים.