מדינת ישראל, כמדינה, מציינת חגים יהודיים. הימים ימי חופשה. מדינת ישראל מציינת גם ימים לאומיים. מועדים שנכתבו בדברי הימים של המדינה הצעירה, חגים כימי אבל. יום העצמאות ויום ירושלים. יום השואה ויום הזיכרון.

הרשימה אינה סגורה. לטוב ולרע מועדים בהיסטוריה הלאומית שלנו מתווספים עם השנים. מלחמת ששת הימים צירפה לרשימת הימים הלאומיים את יום ירושלים. הטבח שחוללו נוח'בות בשמחת תורה בדרום המדינה הותיר פצע שדורש מועד מיוחד לציון. לאבל. לזיכרון. או אז מגיעה מירי רגב ומבקשת לעגן בהחלטת ממשלה את הצעתה לקבוע יום זיכרון לאירועי 7 באוקטובר בכ"ד בתשרי. הצעתה לוקה בחוסר רגישות בדיוק כמו ההתרברבות שלה בהישגי הממשלה שמספקת חדרים בבתי מלון לרבבות מפונים. מיותר לציין כי ההצעה התקבלה מפני שלמי אכפת? מי שאכפת להם ממילא אינן מיוצגים בממשלה.

הפורום הנאות

הימים הלאומיים, ימי חג כמו ימי אבל, נקבעו מאז ומתמיד בהחלטות הכנסת - כך עד עצם היום הזה, וליתר דיוק עד 12 באוקטובר השנה, כשמירי רגב העבירה את יוזמתה דווקא בממשלה. את ההחלטה לציין את יום העצמאות בה' באייר קיבלה הכנסת באפריל 1949 (חוק יום העצמאות התש"ט־1949). את ההחלטה לציין את יום ירושלים בכ"ח באייר קיבלה הכנסת במרץ 1998 (חוק יום ירושלים תשנ"ח־1998), בשנת 1951 הנהיגה הכנסת את "יום השואה ומרד הגטאות", וב־1959 חוקק חוק יום הזיכרון לשואה ולגבורה. גם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מעוגן בחקיקה מאז 1963. גם ימי הזיכרון ליצחק רבין ולרחבעם זאבי נקבעו באמצעות החקיקה ב־1997 וב־2005 בהתאם.

מה נשתנה בטבח של 7 באוקטובר? מדוע דווקא החלטה העוסקת בקביעת מועד להנצחת הנרצחים, לפלישת חמאס, להשתלטות על היישובים ועל הקיבוצים, לאונס, לחטיפות, לאכזריות שהמקלדת מסרבת לתאר, התקבלה בפורום המצומצם והשנוי במחלוקת? הרי אין חולק על העובדה הפשוטה והידועה: הממשלה הנוכחית אינה זוכה לאמון רוב הציבור, להוציא סקרי דעת הקהל המתפרסמים בערוץ 14. כך שאין מחלוקת על היותה שנויה במחלוקת.

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחת התשובות, ואולי התשובה האולטימטיבית על שאלת בחירת הפורום, היא עצם קביעת התאריך. למה דווקא כ"ד בתשרי? ומה הדחיפות לקבוע את המועד דווקא החודש, חמישה ימים לאחר שנערכו שני טקסים, הציבורי והממשלתי, והמלחמה עדיין בעיצומה? למה לשרטט את לוח השנה כל עוד התותחים רועמים? למה לחתום פרק בהיסטוריה בעיצומה של המערכה כשההיסטוריה עדיין נכתבת?

שני תאריכים אפשריים ניתן לבחור כשמדובר בהנצחת אירועי 7 באוקטובר: התאריך הלועזי או התאריך העברי. כל אחד מהימים הלאומיים נקבעו בתאריך העברי, וזה הנימוק לטובת האפשרות השנייה. לעומת זאת לא ניתן להתעלם משני נימוקים כבדים לטובת התאריך הלועזי. הנימוק הראשון, אי אפשר לקבע את החג שמיני עצרת - הוא שמחת תורה - כיום אבל. הנימוק השני הוא שהפעם לתאריך הלועזי חשיבות ומשמעות חסרות תקדים. התאריך נחרט בזיכרון הלאומי שלנו, נכתב בדם ובאש, שורטט בחרבות הברזל. אפילו החלטת הממשלה אינה מתעלמת מהתאריך וקובעת "יום הזיכרון לאירועי 7 באוקטובר". 7 באוקטובר נכנס לתודעה ולהיסטוריה כמו 11 בספטמבר. אז אפשר היה (ואולי עדיין יתאפשר הדבר לכשיבואו ימים אחרים) לחוקק חוק שונה במקצת. חוק שיקבע יום אבל בתאריך לועזי.

כפר עזה לאחר טבח שבעה באוקטובר (צילום: בן כהן)
כפר עזה לאחר טבח שבעה באוקטובר (צילום: בן כהן)

ואתם תגידו, אבל מה אם יתנגש התאריך הלועזי עם שבת או חג? אז זהו שכבר היו הדברים מעולם. תאריך עברי שנבחר בשביל לציין בו יום לאומי, אם יום שמחה ואם יום אבל, לא יחול בחג אבל יכול לחול בשבת. כבר בשנה הראשונה שבה חוקקה הכנסת את חוק יום העצמאות חל ה' באייר בשבת, ושנה לאחר מכן חל ביום שישי. קורה. אז מזיזים את היום הלאומי.

בעשור הקרוב, 7 באוקטובר חל ביום כיפור פעם אחת ופעמיים בשבת. לא נורא. אפשר לדחות ליום ראשון. כי יש לי חדשות בשבילכם: גם כ"ד בתשרי, תאריך שלא קשור לכלום ולשום דבר, חל כמה פעמים בשבת בעשור הקרוב. ההבדל הוא שבמקרה הראשון מקדימים או דוחים ביום את יום האבל - יממה מהתאריך ספוג המשמעות. ולפי החלטת הממשלה, מזיזים את הטקס מתאריך נטול משמעות לתאריך מאוחר עוד יותר, נטול משמעות אף הוא. זה כמו לסחוט שקיק תה משומש לכוס שלישית או רביעית. תקבלו מים עם צבע חלש וכמעט ללא טעם.

ואם כבר תאריך עברי, אז לפחות להצמיד אותו לשמחת תורה. כן, לבטל את אסרו חג. אין לאסרו חג שום משמעות הלכתית או חברתית בקרב יהודים בני ימינו.

על מה ההתעקשות?

למה אם כן התעקשה מירי רגב על כ"ד בתשרי? מדוע בשונה מכל ההחלטות על הימים הלאומיים דווקא החלטה על יום אבל לאירוע הכי קשה בתולדות המדינה התקבלה בממשלה ולא בכנסת? למה עכשיו, לאחר שכבר נערכו שני טקסים ב־7 באוקטובר? וגם, למה לקיים טקס מיוחד לחיילים שנפלו? מדוע לא להנציח את זכרם ביום הזיכרון?

מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

התשובה לכל השאלות היא אותה התשובה. ההחלטה היא חלק ממאמץ הממשלה והעומד בראשה לשכתב את ההיסטוריה. כמו גם הטקס המוקלט של מירי רגב, כמו גם ההתנגדות הנחרצת להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

רגב, אשת החצר הראשית של משפחת נתניהו, בחרה בתאריך שמתקשר כמה שפחות לתאריך המקורי כדי לעמעם את זיכרון המחדל. נכון שהכנסת הייתה מאשרת כל החלטה שהממשלה מבקשת להעביר, כי אין בישראל למעשה הפרדה בין הרשות המבצעת לזו המחוקקת, אבל הדיונים היו מעוררים זיכרונות ומעלים מחזות שהממשלה מבקשת להשכיח. מכאן גם הדחיפות לקבוע יום הנצחה כשהתותחים עדיין רועמים.
נתניהו, בעל מודעות וידע בתחום, מבקש להנדס את התודעה הציבורית תוך כדי תנועה. לשכתב את ההיסטוריה כשההיסטוריה נכתבת ולא לאחר מכן. מכאן גם ההחלטה התמוהה לערוך אזכרה לחיילים שנפלו במלחמה הנוכחית לא ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל אלא בתאריך המוזר החדש.

אם לא יחול שינוי, מדינת ישראל תמשיך ככל הנראה עם המסורת של שני ימי זיכרון. הציבורי, ב־7 באוקטובר, והממסדי, בכ"ד בתשרי. בטקס הראשון יספרו את סיפורו של האסון. בטקס השני, את סיפורה של מלחמת הקוממיות בניהולו של נתניהו, שהאפילה על מלחמת העצמאות. איך אמר נתניהו בריאיון לעיתון החרדי "משפחה"? "הצלתי את המדינה". שני נרטיבים. שני סיפורים. ההחלטה התמוהה והחפוזה התקבלה בממשלת נתניהו על מנת לאפשר לבנימין נתניהו להחליף את סיפורו של מחדל בסיפורו של משיח.

[email protected]