לפני שבוע בדיוק רחובות שלמים ברעננה, בכפר סבא ובהוד השרון עוד היו מנותקים מזרם החשמל, ומוקדי 103 של חברת החשמל לא עמדו בעומס וקרסו. האחראים התחייבו שעם שוך הסערה תוקמנה ועדות בדיקה והמגעים לשינויים ("רפורמה") המתחייבים במבנה חברת החשמל יואצו.



אבל כמו תמיד, הפער בין ההבטחות למציאות הוא עצום, במיוחד כשמדובר בענייני מזג האוויר. לשינוי המבני בחברת החשמל יש חשיבות עסקית מסוימת, אלא שמרבית ייצור החשמל יישאר בידי חברת החשמל, מה שינציח את המונופול. זה מסביר את היעדר ההסכמה לגבי כדאיות הרפורמה במונחי עלות תועלת.



בינתיים שום דבר לא קורה. לאוצר אין חשק להתעסק עם חברת החשמל, שממשיכה להתנהל כאילו היא נמצאת ביקום מקביל. מישהו רציני באמת היה חייב לקחת את דוח מבקר המדינה מסוף השבוע וליישמו במהירות.



בדוח כתוב בדיוק מה צריך לעשות. אלא שבמצב הדברים הנוכחי, נראה שבתוך שבוע אף אחד כבר לא ידע באיזה דוח מדובר. אצלנו מצטיינים בזיכרון קצר וחיים בין שערוריות לפשלות, וההתנהלות סביב המשבר בחברת החשמל איננה יוצאת דופן.



במדינת החלטורה שום דבר לא קורה אלא אם כן מתרחש מגה אסון (כמו השריפה בכרמל) שמחייב הקמת ועדת חקירה. זוכרים שלפני חודש בלבד סערה המדינה סביב ההצעה למנות את גל הירש למפכ"ל המשטרה? אז זהו, ששום דבר לא קרה בעקבות כך.



כשהמינוי הגיע לוועדת טירקל, פרץ מחול שדים. הובטח לבחון מחדש את מתכונת פעילות הוועדה והאם היא ערוכה לטפל בהגינות וביעילות במינוי נושאי משרה בכירים. אלא שכל הבעייתיות סביב הוועדה נעלמה עם מציאת מועמד חדש.



ועדת טירקל תחזור לכותרות לקראת מינוי היועץ המשפטי החדש לממשלה. סביב המועמד יצוצו פרסומים, ונתעורר מחדש לכותרות של הסקנדל הבא. הוועדה תידרש לאשר את המינוי, אף על פי שעדיין לא יהיו ברשותה כלי הבדיקה הרלוונטיים.



והיה לנו גם דוח ועדת לוקר בעניין תקציב הביטחון והמבנה המומלץ של צה"ל. כמה תדרוכים היו סביב הדוח? אילו כותרות רעשניות הוא עשה? ופתאום, שקט. אף אחד כבר אינו שואל מדוע היה צריך להטריח את האלוף יוחנן לוקר בדין וחשבון כל כך מפורט, ומדוע בנימין נתניהו לא עשה איתו דבר.



חזרה לחברת החשמל: פיגוע הניתוק של אלפי משפחות מהזרם לשלושה ימים אינו משהו שאפשר לעבור עליו לסדר היום. ברור שהסערה הבאה בוא תבוא, ואיתה ניתוקי הזרם הבאים. לכן את הלקחים חייבים להפיק כבר כעת.



את ענפי העצים הגבוהים, ש"הואשמו" בניתוק קווי המתח, יש לגזום. אם קווי מתח עליונים חשופים לפורענות, אז יש להטמין אותם. ואם יש בעיות בתפקוד כוח האדם, אז יש להדיח. לא את הש"ג, אלא את האחראים. עד להודעה חדשה אין לנו חברת חשמל אחרת, וחייבים לשפר את מה שיש.