בצה"ל מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה שפעילי טרור פלסטינים ימשיכו לבצע ירי רקטות מדרום לבנון לעבר ישראל, כמו באירוע שלשום בצפון הארץ. לצד סבירות זו והמתיחות הגוברת לאורך גבול הצפון, ההערכה המובילה היא שהאפשרות שכתוצאה מאירועים אלה תתפתח הסלמה משמעותית מול חיזבאללה אינה גבוהה.

תקיפת צה"ל בלבנון. צילום: דובר צה"ל

במערכת הביטחון, כפי שכבר כתבנו, לא רואים כל קשר של חיזבאללה לאירועי הירי האחרונים, ולכן תקיפות חיל האוויר אתמול לא כוונו לפגוע ביעדים של הארגון השיעי הלבנוני. בצה”ל אף מעריכים כי אם יצליחו מבחינה מודיעינית לזהות פעילי טרור פלסטינים לפני או אחרי ביצוע ירי רקטות נוסף ויפגעו בהם, חיזבאללה לא ימהר לצאת בתגובה לעימות עם ישראל. מבחינתו, מדובר בפעילים פלסטינים סונים שאינם פועלים תחת הדירקטיבה שלו בביצוע הירי.

תקיפת חיל האוויר בלילה שבין רביעי לחמישי נועדה בעיקר להעביר מסר נוסף ללבנון לאחר ירי הארטילריה שבוצע במהלך היום, וליעדים שהותקפו למעשה אין חשיבות מבצעית של ממש. מטוסי הקרב, שזו הפעם הראשונה שהם תקפו בלבנון זה שמונה שנים, הפציצו שלושה יעדים שונים, ובהם אחד במרחב השיגור שממנו בוצע הירי לישראל לפני שבועיים, סמוך מאוד למחנה הפליטים הפלסטיני ראשידיה, השוכן כחמישה ק”מ דרומית לעיר צור. שני היעדים הנוספים היו מרחב השיגור שממנו בוצע הירי שלשום וכן פגיעה בכביש פנימי באזור הכפר מחמודיה. זאת לאחר שבצה”ל זיהו כי הרכב שנשא את משגרי הרקטות בקוטר 122 מ”מ נסע בכביש זה לפני שהתמקם לביצוע הירי לעבר ישראל.

בצה”ל סבורים כי העברת המסרים אתמול ללבנון הייתה חשובה, אף שלתקיפת היעדים עצמם אין חשיבות מבצעית גדולה. הצבא צפוי להגביר את מאמצי האיסוף המודיעיני על פעילי טרור במחנות הפליטים הפלסטיניים על מנת לנסות לבלום את המגמה המטרידה שמתפתחת. בפיקוד צפון סבורים כי פעולה ישירה ופגיעה באותם פעילי טרור תהיה התגובה האפקטיבית ביותר במאמץ לעצור את המגמה שמאיימת על היציבות הביטחונית בגזרה.

כך או כך, בפעולה אתמול בתקיפת שלושת היעדים ביקשה ישראל להעביר מסר למה שנשאר מממשלת לבנון, ובעיקר לממסד הצבאי שעדיין מתפקד בשטח, כי גם תקיפת יעדי תשתית של מדינת לבנון נמצאת על הפרק, אם תימשך מגמת הירי לעבר ישראל.