אין ויכוח על כך שהמשטרה איבדה את כושר ההרתעה, והממשלה איבדה את המשילות. תושבי היישובים בדרום ובצפון, שבבחירות האחרונות נתנו את קולם לאיתמר בן גביר, מאמינים שמה שלא נעשה עד היום יכול להיעשות טוב יותר על ידי בן גביר, שיכהן כשר לביטחון לאומי. פיני בדש, ראש מועצת עומר, אמר בימים האחרונים שרבים מתושבי עומר הצביעו עבור בן גביר, לאחר שנואשו מטיפולן של המשטרה ושל זרועות הביטחון בפשיעה ביישובי הנגב. לדעה הזאת שותפים גם חקלאים רבים, ולא רק בדרום, שנאלצים להיאבק בכל יום בגניבות של ציוד חקלאי, בפרוטקשן ובהצתות.

חשוב לאפשר לבן גביר להצליח במה שלא הצליחו קודמיו בתפקיד, אבל לא פחות חשוב הוא שמעשיו של השר המיועד יהיו תחת בקרה צמודה. המשטרה שתהיה כפופה לבן גביר היא אותה משטרה, אלא שהדגשים של השר המיועד יהיו שונים. אחד המפכ"לים בדימוס שלח לי השבוע סרטון, שבו נראים שוטרים בארצות הברית אוכפים שם את החוק בכבישים. ביום שבו ייאכף אצלנו החוק בדרך דומה, והאזרחים יבינו מהי משמעות סירוב להוראת שוטר, ומה המחיר שמשלמים על כך, תושג ההרתעה הדרושה.

בן גביר צפוי לדרוש תוספת של 5,000 שוטרים כדי להילחם בפשיעה בצורה יסודית. אני מוכן להמר שבן גביר לא יקבל מחצית ממספר השוטרים הזה. אם הוא רוצה להחזיר למשטרה את כבודה ואת מעמדה המיוחד, ראוי שיפעל לחוקק חוקים דוגמת אלה שבארצות הברית, שמעניקים לשוטרים את ההגנה הדרושה בצד סמכויות נרחבות.

רנ"צ משה קראדי, שהיה המפכ"ל ה־15 של משטרת ישראל, טוען שהבעיה איננה במשטרה או במערכת אכיפת החוק. לדעתו, לכישלון ב־30 השנים האחרונות בדרום אחראים כל משרדי הממשלה לדורותיהם. קראדי, שמכיר היטב את הסיבות לעלייה בפשיעה, מעריך שאחת הסיבות המרכזיות היא העובדה שלא מצמיחים מורים מהמגזר הבדואי, מה שמביא לכך שאת מקומם של המורים הבדואים - תופסים מורים ממזרח ירושלים, שלמדו באוניברסיטאות בשכם ובחברון, ומלמדים שיעורי מולדת של העם הפלסטיני. קראדי משמיע קריאת השכמה, שלפיה הקצנה לאומנית בקרב חלק גדול מערביי ישראל, יחד עם ארגוני פשיעה בשילוב נשק בלתי חוקי, שאיש אינו יודע את היקפו, יביאו את העימות לא רק לערים מעורבות אלא גם לערים מרכזיות.

בכינוס שהיה השבוע של הפורום לביטחון, משילות והתיישבות, בהשתתפות 170 ראשי מועצות, ראשי ערים מרכזיות וראשי ערים מעורבות, ובכירי מערכת הביטחון, הוצג סקר שממנו עולה ש־77% מהציבור מוטרדים ממשילות ומהביטחון האישי יותר מכל סוגיה אחרת. אלוף (במיל') ישראל זיו, שהיה ראש אגף המבצעים בצה"ל ובין יוזמי הכנס, אמר שחלק גדול מ־1.7 מיליון האנשים של המגזר הערבי בישראל הם ישראלים על פי תעודת הזהות שלהם, אבל לא על פי המחויבות וההזדהות שהם מפגינים. לדעתו, המצב שנוצר עלול לפרק בתוך שנים ספורות את מדינת ישראל ולהוביל למלחמת אזרחים.

לא ברור איך בן גביר מתכוון לפעול. מה שברור הוא שהתנהלותו מעוררת מחלוקת ובעיקר חשש שמדובר בפירומן שעלול להצית את השטח. שר הביטחון היוצא בני גנץ מזהיר מהאפשרות שיינתן לבן גביר להקים לעצמו מיליציה, והוא צודק. הסמכויות שמבקש לעצמו בן גביר הן חסרות תקדים, וקיים חשש שחלקן ינוצלו לרעה. גנץ קבע שהיענות לבן גביר היא טעות ביטחונית שעלולה לעלות בחיי אדם. דיבורים חסרי אחריות על שינוי נוהלי הפתיחה באש, שמציעים פוליטיקאים שלא שהו דקה אחת בשדה הקרב, הם, לדעתו של גנץ, דבר שיש להיזהר ממנו. הסמכויות שקיבל בן גביר בהסכם הקואליציוני הן חריגות ועלולות לפגוע בשיתוף הפעולה עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, אם הן יופעלו בחובבנות.

ייתכן שבן גביר לא מודע לחשיבות התיאום הביטחוני, שהציל עד היום את חייהם של ישראלים רבים, ובעתיד יציל את חייהם של יהודים נוספים, אבל כדאי שייקח זאת בחשבון.