נתניהו התראיין אתמול לעוד פודקאסט אמריקאי, באנגלית. הוא כנראה יודע למה. הוא נשאל שם על איתמר בן גביר והסביר שהנ”ל קיבל את אישור בית המשפט העליון להתמודד ולהיבחר לכנסת וכי “בן גביר שינה את עמדותיו. עם הסמכות באה האחריות”, אמר. מעניין. כי לא מזמן, לפני פחות מחודשיים, באירוע בחירות בכפר חב”ד, סירב נתניהו להצטלם עם בן גביר על אותה במה. האם בן גביר של אוקטובר 2022 שונה מבן גביר של דצמבר? יכול להיות.

"מתנהל כאילו יש לך מה להסתיר": בן גביר התעמת עם מנכ"ל משרד הבט"פ
לאחר הסערה בוועדת הכנסת: זו הפשרה המסתמנת ב"חוק בן גביר"


אני לא נמנה עם אלה שחושבים שמינויו יביא אסון. מישהו צריך לטלטל את הספינה, לשנות את שפת הגוף, להרים את המשטרה מהקרשים ולהוביל מהפכה בכל הקשור למלחמה בפשע המאורגן, בפשע הלאומני, בפרוטקשן, באלימות. יכול להיות שבן גביר יידע לעשות את זה.
הבעיה היא שבמקום לתת את הסמכויות למשטרה, להגדיל מאוד את תקציבה, להוסיף אלפי תקנים ולבצע שינויי חקיקה דחופים (כמו ענישת מינימום גורפת לרשימה של פשעים), נותנים את כל זה לידיו של פוליטיקאי בודד.

גם אם נתעלם מהרקורד של בן גביר, מהקיצוניות, מהרשעות העבר, מהפרובוקציות ומהתמיכה בכהניזם, בברוך גולדשטיין וכו’, גם אם נאמין שבן גביר השתנה, אסור לתת לפוליטיקאי להיות אחראי על הפעלת הכוח של משטרה אזרחית. זה יהפוך את המפכ”ל לסוג של מנהל תפעול, זה יאפשר לדרג פוליטי לקבוע מה חוקרים ומה לא, מה אוכפים ומה לא.

ואחרי ששמענו את כל ההכחשות שדברים כאלה יכולים לקרות, הגיע ח”כ צביקה פוגל, תא”ל במילואים וחבר עוצמה יהודית, ואמר לכאן רשת ב’ את הדברים כהווייתם: “כן, השר יכול לבוא ולקבוע מדיניות שיש הפגנות בבלפור שאפשר לפזר, ויש הפגנות במקום אחר שאי אפשר לפזר. כן, למה לא?”.

חבל שהפודקסט שאליו התראיין נתניהו אתמול, לא קיים ראיון דומה עם פוגל. הגויים אולי נראים סתומים, אבל הם לא. העולם כולו מביט על מה שקורה כאן אצלנו. נתניהו לא נתן שלושה ראיונות באנגלית (ואפס בעברית) סתם ככה. הוא מבין את הבעיה. הוא יודע ששינוי פקודת המשטרה יהפוך את המפכ”ל למינוי אישי שחב חובת נאמנות לדרג הפוליטי. במקום לתת למשטרה יותר סמכויות, יותר כלים, יותר גיבוי, נותנים את כל זה לשר המשטרה.

נתניהו יודע עוד שצמצום עצמאות בג”ץ ופגיעה ברשות השופטת ידליקו נורת אזהרה אדומה ענקית מעל ראשה של ישראל, של קציניה, בכיריה ואזרחיה. הוא גם מבין את המשמעות הכלכלית של כל זה. אם הוא לא מבין, הוא יכול לקרוא את דבריו של שלמה קרמר, בראיון שנתן ל"גלובס". קרמר הוא מנכ”ל ומייסד שותף בקייטו נטוורקס.

הוא נמנה עם מייסדי אימפריות כמו צ’קפוינט ואימפרבה, משקיע מרכזי בהייטק הישראלי. הוא דיבר בוועידת הסטארט־אפים המבטיחים של "גלובס" וסיפר על קייטו, החברה הנוכחית שהקים, שהתמקמה דווקא בישראל: “כשהקמנו את צ’קפוינט, אמרו לנו לא לדבר על זה שהיא חברה ישראלית ולא לדבר עברית בכלל, והיה ברור שצריך להקים אופרציה מלאה בארה”ב. באימפרבה, קרנות זרות היו מוכנות להשקיע רק אם חברת האם תהיה אמריקאית וכל ה־IP יהיה בארה”ב, והישראלית תהיה חברת בת. אבל כשהקמתי את קייטו, האמון של המשקיעים הזרים כבר היה כזה שאפשר להקים את המטה וההנהלה בישראל”.

קרמר המשיך: “כל המערכות הבשילו לכך שאפשר להקים את החברה וגם לגייס הון מעמק הסיליקון למיזם שכולו ישראלי”. ואז הוא נשאל מה הממשלה צריכה לעשות כעת כדי שהתנאים האלה ימשיכו להתקיים. “לא לבצע רפורמות שמחלישות את הדמוקרטיה, את מערכת המשפט, וכך גם את הקשר עם המשקיעים שכולנו נהנים מההשקעות שלהם”, אמר קרמר, “כל פגיעה כזו תהיה מסוכנת לתעשיית ההייטק. בינתיים עוד לא קיבלתי שאלות ממשקיעים על התוכניות למערכת משפט חדשה בישראל, אבל אני אישית מאוד מודאג. ברגע שיש שאלות, אין שאלות”.

ועוד לא דיברנו על יוזמה נוספת שעומדת להתרחש: ביטול הדרישה לתארים אקדמיים. זה יאפשר לחרדים להמשיך ללמוד ברמה נמוכה כתחליף לאקדמיה, ללא פיקוח של המועצה להשכלה גבוהה. זה כולל מקצועות של בריאות, בריאות הנפש ותחומים חיוניים אחרים.

זה ידרדר את השירות הציבורי. זה עולם שלישי. באיזו מדינה מתפשרים על דרישה להשכלה אקדמית? באיזה עולם הציבור מוכן שמי שיטפל בו יהיה חסר כישורים, השכלה או ניסיון מוכח ומפוקח? למה שחרדים יוכלו לקבל תעודות גמר ואישורים פסבדו־אקדמיים בקלות, בעוד החילונים חורקים שיניים וכיס כדי להשלים תארים אוניברסיטאיים? היו יוזמות דומות גם בכנסות קודמות. נמצאו אז, גם בליכוד, כאלה שבלמו. לא בטוח שהם יימצאו גם עכשיו.