על פי הערכות שנפוצו השבוע במערכת הבנקאית, אחד מעשירי המשק משך השבוע 170 מיליון דולר מפיקדון בבנק הפועלים והעביר את הכסף לחו"ל. זה אינו הלקוח היחיד. הבנקאים דיווחו על גידול של פי 10 בהתעניינות הלקוחות בפתיחת חשבונות בבנקים זרים.

דיווחים נוספים נמסרו מצד מנכ"ל בנק הפועלים דוב קוטלר. השנים זומנו יחד עם מנהלי הבנקים לפגישה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. במקור זה המפגש לכותרת ישיבת היכרות לדיון בנושא תקציב המדינה והאתגרי המשק.

הרחיק לכת מנכ"ל דיסקונט כשאמר: "מה שהממשלה מתכננת כעת יוצר סימנים של תחילת משבר, היחלשות השקל, עליית פרמיית הסיכון של ישראל וחולשה בשוק המניות. משך הימשכות המשבר אינו ידוע". הם חרדים לבנקאות ולגורל המשק.

בפועל השיג שר האוצר את האפקט ההפוך. במקום להרגיע מפלס החרדה רק עלה. שר האוצר לא קיבל את התמורה המיוחדת מהבנקאים במהלך הפגישה שאמורה הייתה להתנהל על מי מנוחות נרשמו חילופי דברים קשים.

בצלאל סמוטריץ' על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: עמוד הפייסבוק של בצלאל סמוטריץ')

זה לא מאפיין בדרך כלל את הפגישות הנינוחות שנרשמו בעבר בין שר האוצר לבנקאים. סמטוריץ' ביקש לשמוע את תובנותיהם בנושא התקציב אבל בפועל ספג טענות על חרדות על מצב המשק והשלכות הקשות של הרפורמה המשפטית.

סמוטריץ' כרגיל עצם את העיניים וטען שהיריקות הן גשמי ברכה. לדבריו הרפורמה תחזק את הכלכלה. לא יהיה מצב כמו עם הגז, שבו בג"ץ התערב. כשבג"ץ לא יתערב מי שיחתום על הסכם עם מדינה יקבל וודאות". 

וכרגיל במקומות כאלה שר האוצר ברח למקומות הנוחים של הפוליטיקה הישראלית.  "איפה הייתם באוסלו ובהתנתקות? למה אז לא הזהרתם". מנהלי הבנקים שתקו והעדיפו שלא להגיב. 

כדי להנמיך את גובה הלהבות שר האוצר הוסיף: "מותר לכל אחד כמובן לומר פה את דעתו, אבל תפקיד כולנו כעת הוא לפעול להרגעת הרוחות. אבל ברור שמותר להתווכח, כמו בתוך משפחה". במילים אחרות סמוטוריץ' כמו הנרי פורד, מוכן היה למכור לכל את מכוניתו הפופולריות בכל צבע.

לדבריו, "הרפורמה הזאת טובה מאד ותחזק את זכות הקניין. הרפורמה היא דבר פנטסטי לכלכלה. אני לא מוכן לשמוע רק התקפות עלינו וטענות שמרחפת סכנה גדולה על הכלכלה. זה פשוט לא נכון".

דברי הביקורת החריפים של הבנקאים הביכו מאוד את האוצר. בהודעה הרשמית המכובסת שפורסמה לאחר הפגישה לא היה זכר לדברי הביקורת החריפה. נאמר כי בפגישה עלו לדיון הסוגיות הכלכליות שעל הפרק. ראשי הבנקים הציגו תמונת מצב עדכנית וכן נידונו מגמות בשוק הנדל"ן".

תקווה שכלכלני זוכי פרס נובל, אישי משק בכירים, מנכ"לים של  חברות בורסאיות או מנהלי בנקים יחבקו את הרפורמה המשפטית לא תקרה. בנימין נתניהו יכול לחפש מהיום עד מחר מישהו בישראל או בחו"ל שיצדיק את הרפורמה אבל זה לא יקרה.

הגיע הזמן שהפוליטיקאים יפנימו שהם לא ישמעו שום תמיכה, בפגישה סגורה או פתוחה על הרפורמה. להפך: בכל הזדמנות הם ישמעו את דברי הביקורת החריפים ובמקרים אלה לא ניתן להאשים אותם בשמאלניות כי זה לא עניין של ימין או שמאל.

אם באמת מעוניינים להרגיע, אז יש לעצור מידית את החקיקה ולהיכנס למו"מ מידי על מתווה הנשיא. רק זה ירגיע ויפה דקה אחת קודם.