בין ניצב עמי אשד לבין מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי יש מערכת יחסים עכורה וקשה. ניצב אשד איבד את האמון במפכ"ל והמפכ״ל איבד את האמון בניצב אשד. זה לא התחיל בהפגנות האחרונות.

לפי הפרסומים, מערכת היחסים בין השניים מעורערת כבר תקופה ארוכה. בגוף פיקודי שבו קיימות סמכויות ברורות, ניצב אשד חייב ללכת הביתה או להתפשר על התפקיד שמייעד לו המפכ״ל בסבב המינויים הבא.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

בימים האחרונים צוטט ניצב אשד כמי שאמר למפכ״ל בשיחה בארבע עיניים שהוא ״הרס את המשטרה״. לא ברור לי איך אמירה כזאת שנאמרה בשיחה בארבע עיניים דלפה לאמצעי התקשורת. אני משוכנע שלא המפכ״ל הוא זה שהדליף את תוכן השיחה.

ניצב אשד הוא קצין אהוד על פקודיו, והם הביעו בו תמיכה, אבל הוא זקוק בעיקר לתמיכתו של מפקדו הישיר, שהוא מפכ"ל המשטרה, שאינו רואה בו קצין שמתאים לתפקידו הנוכחי, ולכן הוא מתכוון לשבץ אותו בתפקיד אחר בסבב המינויים הבא. פיקוד על מחוז במשטרה איננו נחלת אבות, וניתן במסגרת סבב מינויים לבצע גם בו שינויים.

חשוב להזכיר שמפכ"ל המשטרה הודה כי טעה בעניינו של ניצב אשד ושיבח את מקצועיותו של אשד, מה שיקשה עליו משפטית להעביר אותו מתפקידו לאחר הרמדאן. השר לביטחון לאומי אמר על ניצב אשד שהוא נוקט יד רכה מדי כלפי המפגינים, ולא מקבל תכתיבים - לא מהשר לביטחון לאומי, וגם לא מהמפקד הישיר שלו שהוא המפכ״ל. מפקד מחוז מכיר היטב את השטח, והוא זה שצריך לנהל את הכוחות על פי מיטב שיקולו המקצועי, אבל הוא מצווה לקבל את עמדת מפקדו הישיר, מפכ״ל המשטרה.

לא צריך לשלול את כל החלטותיו של השר בן גביר. החלטתו להשאיר את נתיבי איילון ערוץ תנועה פתוח, שבו יוכלו הנהגים לנסוע ללא חסימות גם בעת הפגנות, היא נבונה והגיונית. ישנן החלטות שראוי לקיים כדי לשמור על אורח חיים תקין גם בימים של מחאה. דבריו של השר בן גביר מתקבלים בציבור תמיד כהתערבות פוליטית גסה ולא ראויה בעבודת המשטרה, משום שהוא חוצה את הגבולות ורוצה להיות מפכ״ל־על.

בן גביר לא ניהל בחייו שום גוף או ארגון, בוודאי לא בסדר הגודל של משטרת ישראל, ואין לו את הכישורים או את היכולת לנהל את המשטרה. הפוליטיקה מזמנת לנו לעתים קרובות מצבים אבסורדיים, שבהם מתברר שמי שאמור לקבוע מדיניות, הוא חסר כישורי ניהול ופיקוד על הגוף שהוא אחראי לו ציבורית.

השר היוצא עמר בר־לב, שניחן בסגולות פיקודיות מוכחות, והיה בין השאר מפקד סיירת מטכ״ל, לא התיימר מעולם לפקד על משטרת ישראל, למרות שיש לו נתוני פיקוד מוכחים. גם בין השר לשעבר בר־לב ובין המפכ״ל הנוכחי הייתה לא אחת מתיחות, וגם בעבר לא הכל התנהל על מי מנוחות, אבל התערבות בעבודת המשטרה כמו בעידן של בן גביר לא הייתה מעולם.

נכון נהגה היועצת המשפטית לממשלה שהתערבה בהחלטה להדיח את ניצב אשד וקראה למפכ״ל להקפיא את העברתו של הניצב מתפקידו, כנראה עד לאחר חודש הרמדאן. נכון נהג המפכ"ל שנענה מיד להנחייתה של היועצת המשפטית, שהיא שומרת הסף. בפורים האחרון הגשים השר בן גביר חלום והתחפש לשוטר. אין תחפושת מגוחכת יותר עבור מי שהיה בדוקאי של המשטרה ובחר להתחפש לנציג החוק.

איך הייתם מגיבים אם אחד העבריינים המוכרים היה מתחפש לנציב שירות בתי הסוהר, או שעבריין בארצות הברית היה מתחפש לראש האף־בי־איי? אני משוכנע שעם מעט מחשבה, בן גביר היה מצליח למצוא תחפושת מקורית יותר ופחות מגוחכת, שבה הוא לא היה הופך עצמו לבדיחה, ולמי שעושה צחוק מהחוק.