רק בסוף התידרוך היומי שלו, נשאל הדובר של האו"ם סטפן ז'ואריק, מה דעתו על הסכם חידוש היחסים בין סעודיה ואיראן. לא היה לדובר הרבה מה לומר. "אנחנו מקווים שלהסכם הזה תהיה השפעה חיובית על האיזור". התגובה הקצרה של הדובר הותיק והמנוסה, ביטאה את חוסר העניין המיוחד שאיפיין את התגובות בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן.

התגובות עלו כתשובות לשאלות של כתבים שנכפו על ראשי משלחות ודיפלומטים. אלה התייחסו לחדשות על ההסכם בין סעודיה לאיראן כאל אירוע שולי, שאין להתעלם ממנו. אבל לא התפתחות מדינית בעלת משמעות מעשית מיוחדת. רחוק מזה.

היה מפתיע לשמוע את ההתאפקות המוצהרת של שגרירים ודיפלומטים בניו יורק המזוהים כמומחים למזרח התיכון וכמעט האדישות שלהם להסכם בין סעודיה לאיראן לעומת התגובות החיוביות והערכות הנלהבות שפרשנים מקומיים נתנו להסכם. האו"ם אוהב הסכמים בין מדינות, גם כאלה שהושגו מחוץ למעטפת האו"ם ובלי התערבותו.

אבל המדינות שההסכם הנוכחי המדובר הוא ביניהן אינן האהודות בזירת האו"ם וזאת לשון המעטה פרועה. איראן היא מדינה מנודה, מצורעת במתחם הארגון העולמי בניו יורק שאיזכור שמה בשיחה אקראית, בין דיפלומטים או עתונאים מעלה ארשת של שאט נפש. היחס לסעודיה הוא כלפי חוץ מכובד.

סעודיה איננה מדינה חשובה ומרכזית באו"ם ונוכחותה בדיונים, בהתייעצויות ובתידרוכים העוסקים במשברים ובבעיות עולמיות, איננה מורגשת. גם בקרב קבוצות המדינות הערביות או המוסלמיות, סעודיה איננה נחשבת גורם משפיע ומוביל. גם סעודיה עצמה איננה מפגינה חשיבות מיוחדת לארגון העולמי.

לפני שנים, כשהגיע תורה של סעודיה לקבל חברות של שנתיים במועצת הבטחון, ריאד הודיעה כי היא מוותרת על החברות. העובדה שהסכם חידוש היחסים הוא בין שתי מדינות שמעמד אחת מהן הוא כשל מנודה ומוקצית ושל השניה במקרה הטוב של מדינה-חברה שיגרתית, הפך את ההסכם ביניהן בזירת האו"ם לאירוע שולי, לא משהו מיוחד.

"אומרים שצריך להמתין ולהיווכח אם ההסכם יהיה טוב וחיובי לאיזור. אין צורך לחכות כדי לקבוע שההסכם לא ישפר במאומה את תדמיתה של איראן כמדינה מנודה שמשטרה הקנאי מסוכן לשלום העולם וגם לא יעניק לסעודיה מעמד מחוזק ומשפיע באו"ם", אמר לי בשיחה סגן ראש משלחת מערבית.

שגרירים ודיפלומטים העוקבים אחרי התפתחויות במזרח התיכון ומתמצאים במתרחש באיזור, גם אינם אוהבים את מוחמד בן סלמאן ואינם סובלים את התנהלותו. במיוחד מסתייגים מיחסו לארה"ב ולמעצמות המערב. בשיחות, מוגדר הבכיר הסעודי כ'בלתי יציב' ו'לא אמין'.

שגרירי מעצמות המערב ודיפלומטים מערביים בכירים בשיחות פרטיות תוקפים את מוחמד בן סלמאן כמי שמשתדל לערער את מעמדה של ארה"ב כמעצמת-על. "סין לא יכולה ולא תוכל לתת לסעודיה מה שארה"ב יכולה", אמר בשיחה סגן ראש משלחת מערבית. "גם אם אתה נראה כמרוויח בסכסוך עם ארה"ב, לבסוף אתה יוצא המפסיד".

בתגובות במרכז האו"ם ישראל איננה מוזכרת במיוחד. קיימת ומורגשת הערכה לישראל על מאמציה לחשוף ולהעמיד את התגרענותה של איראן כאיום וסכנה לעולם. לדברי דיפלומטים הערכות שהושמעו ופורסמו בדבר סיכויים ליחסים בין סעודיה לישראל היו מוגזמים וביטאו יותר משאלות-לב של מפיציהן מאשר אמת.

"סיכוי להסדר כלשהוא בין ישראל לסעודיה איננו קיים לא רק לעתיד הנראה לעין אלא גם לעתיד שאיננו נראה לעין", אמר בשיחה סגן ראש משלחת מערבית. לדבריו, ההסכם בין איראן לסעודיה אינו צריך להשפיע על ישראל לחדול או אף להחליש את מאבק ההסברה שלה נגד התגרענות איראן.