המלחמה בעזה מתנהלת בשלב זה על פי התוכניות - מילה גדולה שמוטב לשמור בה על מידה של צניעות, כיוון שדברים עשויים להתהפך מהר ובאופן בלתי צפוי. נכון לשלב זה, צבא היבשה עומד בציפיות ממנו, הן בתפקוד היחידות בשטח והן ביכולת הלמידה המהירה מטעויות.

מעלים הילוך: תקיפה מאסיבית של מטרות חיזבאללה בלבנון | צפו בתיעוד
מה הקו האדום של ישראל? ההחלטה הדרמטית לגבי חיזבאללה | לב רם

זהו תמרון מורכב בזירה עירונית שהיא מהמורכבות ביותר ללחימה עבור צבא סדור, במיוחד בשטח עירוני צפוף עם רשת מנהרות המטרו של חמאס. אין הרבה יעדים בעולם שיכולים להציב אתגר מהסוג הזה.

גם אחרי 33 ימים של לחימה, זהו עדיין שלב מוקדם של המלחמה ושל התמרון הקרקעי, כשכל אחד מהצדדים לומד את הטעויות של הצד השני בזמן אמת. חמאס רחוק מאוד מלהרים ידיים ולהיכנע. הוא מבין היטב כי במצב העניינים שנוצר עבורו, הוא ממיט כבר עכשיו אסון כבד על עזה. מבחינתו, ניצחון הוא הישרדות ושמירה על החטופים.  

נראה שבצה״ל הצליחו לשפר מאוד את המענה לירי פצצות מרגמה, איתור ופגיעה מקדימה בהם מהאוויר וגם במענה לרחפני הנפץ. נקודת התורפה היא המנהרות וירי הנ״ט מהן. באזור העירוני הצפוף שבו צפוי צה"ל להעמיק את כניסתו בימים הקרובים, סביר שאתגרי צה״ל יבואו לידי ביטוי. במקביל ללחימה ולפשיטות על מתחמי חמאס, חטיבות צה״ל עוסקות גם בפגיעה בתשתיות הצבאיות של חמאס - איתור מחסני רקטות ומשגרים, השמדת מוצבי חמאס, פגיעה במנהרות וגם מודיעין עבור צה״ל.

העמקת הלחימה לעבר מוקדי הכוח של חמאס בעזה מובילה לחשיפת מידע השופך הרבה אור על התארגנות חמאס לטבח ה־7 באוקטובר. כך למשל, הצוואה שמצאו לוחמי צה״ל באחד המוצבים, שנכתבה יממה לפני שהתוכנית יצאה אל הפועל, ולא שעות בודדות לפני כפי שהעריכו בצה״ל. אין זה אומר שהטענה הזו אינה נכונה לגבי רוב לוחמי הנוחבה, אבל לא מן הנמנע שמעגל שותפי הסוד בקרב מחבלי הנוחבה היה רחב משהעריכו בצה"ל.

לוחמי צה''ל חשפו פיר מנהרה בסמוך ללונה פארק בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל חשפו פיר מנהרה בסמוך ללונה פארק בעזה (צילום: דובר צה''ל)

המידע המודיעיני ישפיע על ניתוח פערי המודיעין העצומים שהתגלו ב־7 באוקטובר. לטענת כמה אנשי מודיעין לשעבר, בעלי ניסיון רב בגזרה העזתית, הבעיה המרכזית היא באיבוד היכולות להפעיל מקורות אנושיים והסתמכות מופרזת על טכנולוגיה.

עזה היא ״מגרש משחקים מלחמתי״ שמרתק הרבה מאוד צבאות בעולם, בהם ידידות ואויבות, שמבקשים ללמוד מהמלחמה הא־סימטרית שבין צבא חזק ובעל יכולות מתקדמות לצבא טרור שבמשך שנים רבות הכין את עצמו למלחמת ביצורים ומנהרות, שאת תפיסות ההגנה שלו בונה על גב האזרחים.

מעט מאוד צבאות בעולם, רק כאלה עם יכולות טכנולוגיות מתקדמות וחיל אוויר חזק, יכולים לעשות את מהלך החדירה לשטח הרצועה, פאתי העיר עזה והשכונות המקיפות את מרכז העיר עם מספר נפגעים דומה. אומנם כל נופל הוא עולם ומלואו וכל פצוע הוא סיפור של שיקום ארוך וכואב, ועדיין, בראיית שדה הקרב ממעוף הציפור, התוצאות בשטח טובות יותר מההערכות ומהאומדנים.

הימים הקרובים, שבהם צפויה להתפתח לחימה קשה ומורכבת יותר, יהוו את המבחן האמיתי לאיכות הלחימה של הכוחות, במיוחד ככל שצה״ל ימשיך להתקדם לעבר בית החולים שיפא והלחץ יגבר. לחמאס מטרות משלו - להחזיק מעמד זמן ארוך ככל האפשר, לשרוד ולגבות מחירים כבדים מצה״ל.

מה שבאמת חשוב ומכריע זו היכולת לעמוד במטרות הגדולות של הכרעת חמאס, פירוק יכולותיו הצבאיות והשלטוניות והחזרת החטופים הביתה. את המלחמה הזו חובה לסיים עם החטופים בבית והחזרת הביטחון של התושבים לאורך גבולות ישראל, כדי שיוכלו לחזור לביתם ולחיות חיים שלווים ונורמליים. את האמון במדינה ובצה״ל ייקח עוד זמן רב לשקם.

היכולות של צה״ל לבצע מהלכים קרקעיים גדולים בשטח הרצועה רחוקות מלספק תשובות ברורות לגבי המשך המערכה והדרך שתתפח עד להשגת המטרות הגדולות והחיוניות של המלחמה.

איך שלא מסתכלים על תמונת המצב, המלחמה צפויה לארוך חודשים ארוכים, במקביל להסלמה המדורגת אך העקבית בצפון, שעשויה להוביל למלחמה בגבול לבנון. בצה"ל לוקחים את הנתון הזה בחשבון, ובכל מקרה, ישראל שואפת ליישום משמעותי יותר של החלטה 1701 בהתערבות בינלאומית, שתרחיק את חיזבאללה קילומטרים רבים מהגבול.

תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

לאחר מחדלי ההגנה בגבול עם עזה והטבח של ה־7 באוקטובר, תושבי קו העימות בצפון לא יסתפקו בתשובה הישראלית הטיפוסית "יהיה בסדר". הם ידרשו ובצדק את ההגנה והביטחון שהמדינה מחויבת לספק להם. החוזה של המדינה והצבא שהופר בגבול עם עזה, הופר ברמה התיאורטית גם עם תושבי קו העימות בצפון, וברור לכולם שגם שם חייב להשתנות המצב מהיסוד.

אתגר המלחמה בעזה, חובת המדינה להחזיר את החטופים הביתה, האיומים מצפון והאתגרים הרב־זירתיים הם יעדים גדולים מאוד, שנכון לעכשיו ארה"ב שותפה להם באופן כמעט מוחלט, אבל גם כאן ככל שעובר הזמן עלולים לגדול הפער שיכול להוביל גם למשמעויות אופרטיביות, נכון לעכשיו אנחנו לא שם והאמריקאים איתנו באופן מלא, אבל גם זה יכול להשתנות.  

בצפון מנהלת ישראל בשלב הזה מגננה, כאשר מי שמחזיק אותה הם אנשי המילואים. חיזבאללה החליט כבר מהשלב הראשון להצטרף ללחימה, אבל רחוק מאוד מהאופן שבו חמאס היה רוצה, ומכאן טענותיו הקשות כלפי חיזבאללה. במידה מסוימת, חיזבאללה ביצע עד עכשיו בחמאס את המעשה שחמאס עשו אל מול הג'יהאד האסלאמי בסבבי הלחימה האחרונים ברצועה, שבהם נשאר על הגדר. חיזבאללה אומנם מנהל לחימה מול ישראל, אבל לא קרובה בהיקפה לזו שחמאס חלם עליה בשלב שכוחות צה"ל נמצאים קרוב לבית החולים שיפא.

על פי הערכות, לחיזבאללה כ־65 הרוגים ועוד 15־20 מחבלים הרוגים מקרב ארגוני טרור פלסטיניים שפועלים תחת הנחיות חיזבאללה. כך או כך, המציאות בגבול הצפון תהיה חייבת להשתנות. המשך הלחץ על שיפא יגביר את המתיחות לאורך הגבול הצפוני, ובהסתכלות נוספת, בישראל מסתכלים גם על הגבול עם סוריה, כגבול שגם ממנו עלולה להגיעה הפתעה בלתי צפויה, ולכן יש מעקב גם בגזרה זו ובמקומות נוספים.