כזכור, כבר בימים כתיקונם שלפני המחדל והטראומה של ה־7 באוקטובר הבהבו לא מעט נורות אזהרה בכל הקשור לתפקוד השירות הציבורי ונשמעו התרעות חמורות מפני קריסתו הצפויה. כל אלה לא רק שלא נפלו על אוזניים קשובות, אלא דווקא בימים אלה שבהם המדינה ואזרחיה זקוקים יותר מאי פעם לשירות ציבורי איתן ואיכותי, המצב הולך ומחמיר.

דפנה ליאל הייתה בהלם | האם השכולה בשידור חי: "אני רוצה נקמה"
הותר לפרסום: אזרח נהרג היום מירי נ״ט של חיזבאללה לעבר אדמית

המהפכה המשפטית מתחדשת ביתר שאת מתחת לשטיח והפוליטיזציה מתרחבת בגלוי ואוכלת כל חלקה טובה. אם בעבר פוליטיקאים פעלו בעניינים אלה כמו גנבים בלילה, באחרונה זה נעשה לאור היום ובראש חוצות תוך כוונה למחוק את הייעוץ המשפטי הציבורי ובכך לכרסם את אדני המנהל התקין ויסודות הדמוקרטיה.

את שיקום המדינה ואזרחיה מהריסות 7 באוקטובר לא ניתן לעשות באמצעות שירות ציבורי שאינו משתפר וגם אינו מצליח לגייס לשורותיו כוח אדם מקצועי ואיכותי ולאייש עמדות מפתח ושדרה ניהולית המתאפיינת במקצועיות ובמוטיבציה גבוהה.

ריפוי שירות המדינה מתחלואיו מותנה לא רק במינוי נציב שירות מדינה מקצועי, בלתי תלוי, עתיר ניסיון וידע ובעל שיעור קומה הזוכה לגיבוי מלא מראש הממשלה, אלא גם בחקיקת חוק יסוד: השירות הציבורי. כנסת ישראל לא השכילה עד היום לקיים אפילו דיון מוקדם בהצעת החוק שהונחה על שולחנה לדיון מוקדם עוד ב־11.5.2015.

מעניין שבין יוזמי החוק לא היה אף איש ליכוד. בראש חברי הכנסת היוזמים היו חיים ילין, איש קיבוץ בארי, ואיתו קארין אלהרר, יעל גרמן, מיקי לוי, מאיר כהן, עליזה לביא, יואל רזבוזוב ועופר שלח.

הצורך הדחוף בחקיקה מיידית של חוק היסוד נובע לא רק מהצורך הקריטי של האזרחים פגועי המלחמה לקבל מהמדינה ללא דיחוי שירות יעיל ומהיר, אלא גם כביטוי למדיניות מגובשת הנגזרת מחוק מסגרת ולא כתגובות נפרדות בעלות שיקולים פוליטיים לבעיות שצצות ועולות במהלך הזמן.

על תשתית זו חובה לרענן ולעדכן את הקוד האתי ולגבש מסגרת תפקודית־ניהולית בעלת זיקה מקצועית כלל־שירותית, בשונה מנאמנות לשר ולמאווייו האישיים והפוליטיים או לשר שעוד לא מבין "מה שייכת ממשלה למלחמה?" או שואל "למי רע פה?".

בריבוי מינויים של מקורבים לשרים חדשות לבקרים נחשפת שחיקה בתקינות של מינהל תקין שמזיקה ומשבשת עבודה עבור הציבור. בינתיים, לפי נתוני הנציבות חלה ירידה משמעותית לא רק במספר המועמדים למשרות פנויות אלא גם באיכותם. בד בבד מתקשות ועדות איתור לקבל החלטות עקב חילוקי דעות בין מרכיביהן וחל עיכוב באיוש משרות בכירות חיוניות.

חבל מאוד ששירות הממשלה לאזרח מעסיק מעט מאוד את השיח הציבורי ששקוע רובו ככולו בחוסר הוודאות הכללי ובבעיות המדיניות, הביטחוניות והכלכליות הטורדות את מנוחתו. אם לא יחול שינוי במציאות העגומה הזאת לא יהיה עוד מה להציל בשירות הציבורי בחלוף המשבר החמור ביותר מאז קום המדינה. 


הכותב הוא חבר הנהלת תנועת "אומץ" ולשעבר יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי