סליחה נגדית
בני עדות המזרח כחכחו בגרונם, זה היה רגע לא נעים, אבל הכרחי. הם פנו למצלמה ואמרו את זה: “אנחנו, אחינו בני עדות המזרח, מתנצלים בפני השמאל על ההתנשאות שלנו כלפי רעיונות מפלגות העבודה לסוגיהן. אנחנו מתנצלים על כי יצרנו רושם שאנחנו חושבים שאתם לא מבינים מהחיים שלכם. זה פגע בכם בעבר, אנחנו יודעים, ואנחנו מצרים על כך מאוד. אנחנו מצטערים שלא הצבענו עבורכם למרות פניות מצדכם. זה אולי נראה חוסר הקשבה לדבריכם, שנובע מהתנשאות כלפיכם, אבל האמינו לנו שזה לא נכון. אנחנו מעריכים אתכם מאוד".

נמצאים בתוך בועה: נתניהו, גלנט והלוי עלולים להמר על גורל ישראל ולהביא לקריסתה
מבוי סתום? בחמאס דוחים את הצעת ישראל וטוענים - שונה מהותית ממה שהציג ביידן | דיווח

כך אמרו אחינו בני עדות המזרח, נענעו את הכפכף אדידס לימיטד אדישן שלהם, לעסו מופלטה, גרגרו חריף והוסיפו:
“לצערנו הרב, בלהט הצלת המדינה, עשינו לכם כנראה גם דברים שיש לבקש עליהם סליחה, ובכן: סליחה.
“סליחה על שהדחנו אתכם מהשלטון. סליחה שבזמן שהסברתם את עמדתכם בלהט, קודם סוציאליזם ועכשיו פלסטיניזם, לא היינו מסוגלים להימנע מלהסתיר את פינו בידנו ולצחקק.

אנו, בני עדות המזרח, חשבנו שאולי לא ראיתם כאשר עשינו בהיחבא תנועת ביטול קטנה ביד כשדיברתם אלינו, אבל כנראה זלזלנו ברגישות שלכם, כי ראיתם ונפגעתם. לא היינו בסדר, אנחנו מודים. היינו צריכים לגלות יותר הבנה לצרכים ולמסורת שלכם, שנהרסו כליל משום שבכלל באתם למזרח התיכון, הבית שלנו זה דורות.

המפגש עם המציאות החדשה בלי שדאגנו מצדנו להכין אתכם מספיק לכך, יצר קרע קשה במשפחותיכם ובחייכם, ועל כך סליחה, סליחה, סליחה. “אנחנו יודעים שהפצע פעור עדיין. קשה לא להיות בשלטון. שום סליחה מצדנו לא יכולה לכפר על כך, אבל הרגשנו חובה לבקש סליחה בכל זאת.

“ובכן סליחה, זה לא היה אישי. זה רק בגלל טובת המדינה שעמדה מול עינינו בלכתנו לקלפי. אנו, בני עדות המזרח, יודעים שהפערים, שעדיין קיימים בינינו, אינם באשמת המצביע הממוצע של מפלגות השמאל. רבים מבוחרי מפלגות השמאל מגיעים, למרבה הצער, משכבות מוחלשות, שחסרים להם כישורים להבנת המציאות במזרח התיכון. זה נובע גם בגלל בורותם בשפה הערבית. הם אינם אשמים. הדבר נובע מחסכים של שנים ארוכות.

קשה אולי לדרוש מאדם שגדל תוך הישענות טוטלית על סמכות חיצונית בלתי מעורערת של סופרים, שיצליח לשפוט את המציאות בעיניו שלו. קשה לדרוש שיפוט נכון מאדם שגדל במשפחה, שבה אומנם קיימת מסורת עתיקה של יכולת להבדיל בין אנטישמי אוקראיני לבין אדם הגון, אבל חוסר יכולת גמור להבין משהו לעומק כאשר מדובר בתרבות הערבית.

אנחנו יודעים, השינוי לא בא ביום אחד, ויש לכולנו עוד דרך ארוכה ללכת. נשמח ללוות אתכם, ולחלוק איתכם את הידע שלנו ואת המסקנות ההגיוניות, ואנחנו מבטיחים שהפעם הכל ייעשה בכבוד הדדי. “כל זה עומד מול עינינו, כאשר אנו באים לבקש את סליחתכם על כי העפנו אתכם בחוסר רגישות ממשרותיכם.

“לכן, אם פגענו בכם, אזרחים שווי זכויות ממפלגות השמאל, אנחנו, אחינו בני עדות המזרח, מבקשים סליחה, ומקווים שעכשיו, כאשר תשנו את דרכיכם, כמובן, ייפתח דף חדש".

מחשבות פרועות על עולם בלי בני אדם
מישהו שמכנה את עצמו “הנוסע בזמן" טוען שהוא היה בעתיד, וכי בשנת 2027 כבר לא יהיו בני אדם בעולם כלל. הוא מצלם מן העתיד את מה שהוא ראה, ומפרסם זאת בסרטונים ברשתות החברתיות. לדבריו, הוא ממש טייל בעתיד. הוא מצלם משם אצטדיונים ריקים, מוזיאונים ריקים, רחובות ריקים. הכל נראה לי לא אמין כל כך, כי לא רואים בעולם של ישראל 2027 כתובות גרפיטי הקוראות להפלת נתניהו, כתובות שנשארו ממערכת הבחירות של 2026.

בעצם, כדור הארץ בלי בני אדם הוא לא בהכרח עתיד פסימי. אולי כולם עזבו למאדים עם אילון מאסק, או טוב הרבה יותר: אולי התגלה בעזרת מחשב קוונטי יקום מקביל טוב יותר ממש מעבר לפינה, ועברנו אליו.

מה שמזכיר לי שאנטואן דה סנט אכזופרי כתב פעם שמין האדם בקושי נמצא בעולם. הוא טס הרבה מעל מדבריות, שרשרות הרים ואוקיינוסים, וראה כמה ריק הוא העולם מבני אדם. כאשר הוא כותב על הפעם שבה הוא נחת נחיתת אונס במדבר סהרה, שאל סנט אכזופרי: “היכן הם בני האדם? הרי כוכב לכת זה בכל זאת מיושב. מזה שלושה ימים צעדתי, צמאתי, הלכתי אחרי עקבות בחול, ביקשתי לחבור עם בני מיני, ששכחתי היכן שוכנים הם עלי אדמות".

על פי סנט אכזופרי, בני אדם נדירים בעולם. כך כתב: “מין האדם תופס מקום מצומצם מאוד על פני כדור הארץ. מספרם של אוכלוסי העולם מגיע לשני מיליארד נפש. אילו נתקהלו כולם ועמדו צפופים קצת, כמו באסיפת עם, היו כולם יכולים להתכנס בכיכר שארכה שלושים קילומטר ורחבה שלושים קילומטר, אפשר היה לכנס את האנושות כולה על אי קטן, מבין איי האוקיינוס השקט".

היום יש כשמונה אנשים מיליארד בעולם, מדובר ב־120 על 120 קילומטר, כולם נכנסים בחצי קפריסין, או בערך בין באר שבע למצפה רמון. ודבר שני, אני נזכר במשחק ששיחקנו בו כשהיינו ילדים. היינו אומרים: “נגיד שרק אני ואתה נשארים לבד בעולם". הוספנו: “ואולי גם את, כי צריך ילדים". ואז היינו מתחילים לדמיין את מי עוד ניקח. את אמא, אולי גם עוד חבר שביקש. זה היה משחק יפה, שכולו דיבורים וחלומות. תכננו שנאכל קופסאות שימורים שיישארו בחנויות. כשגדלתי ופגשתי ילדים אחרים שהתבגרו, חשבתי שכל הילדים שיחקו במשחק הזה. גיליתי שלא.

זהו, סתם נזכרתי ורשמתי זאת כאן מהר לפני שתגיע שנת 2027, וכולם ייעלמו. אם כי למי שדואג שהוא ושאר בני האדם לא יהיו בכדור הארץ בשנת 2027, אזכיר שבשנה שעברה, בשנת 2023, ה"נוסע בזמן" ניבא ש: “ב־2 באפריל: ייחשף יסוד חדש שיכול להוות תחליף לחמצן ולהוסיף 50 שנה לתוחלת החיים". והוסיף גם: “ב־4 באפריל יתגלו עצמות אנושיות על מאדים, מה שיוכיח שבני האדם הגיעו במקור משם".

פינת השלולית
הדבר הנורא ביותר הוא כאשר הנסיכות זועקות לעזרה, כולם שומעים, ואף אחד לא מגיע.