״נסראללה גורר את לבנון למציאות קשה״, ״נרחיב את המערכה ונגביר את קצב התקיפות״, ״אנו הופכים מהודפים לרודפים״, ״הסגנו את חיזבאללה מהחזית״, ״חצי ממפקדי חיזבאללה חוסלו והשאר מתחבאים״, הן רק חלק מינורי משלל האמירות של שר הביטחון יואב גלנט - המתייחסות לארגון הטרור חיזבאללה ומבטיחות לערער אותו עד היסוד. 

בינתיים, בעל כורחם, התושבים שנותרו בצפון התרגלו לשגרת המלחמה שהתפתחה בחודשים האחרונים. ילדי הצפון כבר בקיאים בהתמודדות בעת מצב החירום, וכשנשמעת ההתרעה, הם מיד רצים למרחבים המוגנים או משתטחים על הקרקע, מניחים ידיים על הראש - ומייחלים לטוב. תושבי המושב בצת אשר פונו ממנו בשל קרבתו לגבול - חגגו אתמול את חג השבועות בקיבוץ לוחמי הגטאות דרומית לנהריה. במהלך הטקס המסורתי, נשמעו אזעקות בקיבוץ - והמון של ילדים השתטחו בשדה הפתוח והרחב במראה שמכווץ עד כלות את הלב. 

מחלצים את החטופים תחת אש כבדה: תיעוד מטורף ממצלמות לוחמי הימ"מ
נועה ארגמני חשפה לראשונה: הייתי חזקה אבל זה הדיווח ששבר אותי

רק אתמול, נשמעו בצפון למעלה מ-80 אזעקות, ושוגרו לעבר הצפון שמונה טילי נ״ט, שבעה כטב״מים וארבעה תמ״ס לגליל, ושישה בני אדם נפצעו קל כתוצאה מפגיעת כטב״מים ושאיפת עשן ממספר שריפות שהתפתחו כתוצאה מהמטחים. בהמשך היום, חיזבאללה לקח אחריות על הפלת כטב״ם צה״לי בשמי לבנון - לאחר ששיגר טיל קרקע אוויר לעברו. 

יירוט בנהריה (צילום :רשתות חברתיות)

למרבה הצער, יום הקרב הזה בצפון - לא שונה בהרבה משאר ימי העימות. בהדרגתיות, אט אט, לאחרונה חיזבאללה הרחיב את טווח והיקף הירי. בהתחלה הירי היה לעבר מטולה, מנרה, שלומי או אביבים, בהמשך התרחב לקיבוצים ולמושבים בקו הגבול השני, ובימים האחרונים, נדמה שגם הערים בגליל המערבי, נהריה ועכו - נכנסו למשוואה. ״אסור לנרמל את הירי לעברנו״, אומרים תושבי הערים הגליליות - שחוששים מכך שסאונד האזעקות יהפוך לקבוע ומושרש בסדר יומם. ובצדק.

יירוט בשמי אזור נהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
יירוט בשמי אזור נהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

תהליך איבוד ההרתעה של צה״ל, אשר נותן לגיטימציה לחיזבאללה לירות לעבר ישראל, החל במרץ 2023. בחודש ההוא, פעיל טרור פלסטיני נשלח על ידי חיזבאללה לבצע פיגוע במגידו - אך צה״ל לא הגיב לאירוע כפי שהיה אמור לעשות. הכרוניקה הזו המשיכה גם אחר כך, בחג פסח של אותה השנה, אז ארגון הטרור שיגר שני מטחים כבדים לעבר הצפון - אך עדיין לא נרשמה תגובה של הצבא לניסיונות ההתססה. 

חיזבאללה (צילום: רויטרס)
חיזבאללה (צילום: רויטרס)

מתבקש להודות בזה כבר - ישנה אדישות כמעט מוחלטת של צה״ל ושל הממשלה למצב הביטחוני בצפון - והתושבים בגליל הם אלו שמשלמים את המחיר. הם נאלצו להתרגל למציאות שבה מנרמלים שלל סיטואציות אבסורדיות - חלקן מסכנות חיים. שברי יירוט שנוחתים בחצרות הבתים, כטב״מים שמתפוצצים בשמי העיר, אזעקה שהפכה לשעון המעורר - וילדים שגדלים במקלטים. ידוע לכל שמדינת ישראל לא מסוגלת לספק כרגע ביטחון לתושבי הצפון, אך המינימום הנדרש הוא לנסות להיות פחות אפתיים, להתעורר ולפעול - לפני שיהיה מאוחר מדי. במישור הצבאי - יש לפעול באינטנסיביות, להשמיד כל מטרה צבאית של חיזבאללה בדרום לבנון, לדחוק את פעילי הטרור - ובעיקר להחזיר את ההרתעה שאבדה לנו מאז אותו מרץ 2023.

התמונות והסרטון בכתבה פורסמו לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]