ביום הזיכרון למתקפת הטרור הקטלנית בהיסטוריה של ארה"ב, ב־11 בספטמבר, קיבלו האמריקאים בשורה מנחמת, מעודדת, מבטיחה. הנורמליות חוזרת לזירה הפוליטית הפנימית, התקינות מנפחת שרירים. זהו הסיכום של העימות הטלוויזיוני שהתקיים ברביעי לפנות בוקר (שעון ישראל) בין המועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, למועמדת הדמוקרטית - סגנית הנשיא קמלה האריס.

קשה לסכם עימות תקשורתי כזה, ועוד פחות מחודשיים לפני הבחירות, בלי לעמוד בפיתוי ולקבוע מי המנצח ומי המפסיד. התשובה הברורה לשאלה הזאת תינתן בתוצאות הסופיות של הבחירות בנובמבר. סיכום העימות, שכמעט אין עליו עוררין, הוא שהאריס הייתה הטובה, החיובית והאמינה בעימות מול טראמפ. את ההגדרה הקולעת לתוצאות העימות נתן דווקא רפובליקני בכיר, ועוד בראיון לערוץ הטלוויזיה פוקס, הידוע כארגון תקשורתי ימני. בריט היום, הפרשן הבכיר של הרשת, הגדיר את העימות: "לטראמפ היה לילה רע. להאריס היה לילה טוב".

להאריס העימות היה מבחן. לטראמפ זאת הייתה חזרה. האריס עמדה באתגר, אין ספק בכך. טראמפ הקפיד להיות טראמפ, וזה מה שהכשיל אותו. האריס הגיעה לעימות כשבאמתחתה רווח מובטח מראש. לראשונה מאז זינקה למרוץ לנשיאות, היא קיבלה חשיפה תקשורתית ארצית עצומה. מיליוני אמריקאים, ובמיוחד בעלי זכות הצבעה, ראו, שמעו והאזינו לה לראשונה. היא, מצדה, ניצלה את החשיפה הזאת באופן הכי חכם, יעיל וחיובי.

בכל ההערכות של תוצאות העימות, גם של אישים ופרשנים רפובליקנים, הם מציינים לשבח את העובדה שהאריס באה לעימות מוכנה. בכל תשובה לשאלות המראיינים הורגש היטב שהאריס התכוננה, עמלה והשקיעה זמן ואנרגיה לקראת העימות. מי שהתפעל במיוחד מהופעתה הוא כריס כריסטי, רפובליקני בכיר וידוע, לשעבר מושל ניו ג'רזי. "היא הייתה מוכנה, היא התכוננה היטב. היא הוכיחה שהיא מתאימה ושייכת למעמד ולמצב של עימות". טראמפ, שהעימות הנוכחי היה התשיעי שלו לאורך השנים שבהן הוא מתמודד לנשיאות, נראה שחוק, עייף, מרוחק ומזלזל ביריבה.

האריס שלטה בעימות, טראמפ נגרר. גם כשהשיב לשאלות, הוא נשמע כמי שמחפש לצאת ידי חובה, להיחלץ ממצב שנכפה עליו. "האריס דיברה על בעיות, והיא הציגה תוכניות ויוזמות למצוקות. טראמפ בזבז רגעים בסיפוריו על מקרים שבהם אזרחים בערים אוכלים חתולים וכלבים", סיכם בלעג כריסטי. "היא דיברה על יוזמות במטרה ללכד ולאחד את העם. הוא דיבר על פילוג ומחלוקות".

טראמפ והאריס (צילום: רויטרס)
טראמפ והאריס (צילום: רויטרס)

עידן גורלי

אין ספק, האריס הציגה והבהירה לאמריקאים את העתיד הטוב הצפוי להם ממנהיגותה כנשיאה. טראמפ דיבר על העבר, על מה שקרה ואירע בתקופת שלטונו של הנשיא ג'ו ביידן ושל נשיאים דמוקרטים. "הלו, אתה רץ נגדי, לא נגד ביידן", נזפה בו האריס. ההישגים של האריס בעימות לא מבטיחים לה ניצחון בבחירות בנובמבר. מצפים לה חודשיים של עימותים בלתי פוסקים מול טראמפ. להערכת פרשנים, טראמפ אומנם
הצהיר כי הצליח בעימות, אבל יודע היטב כי הפסיד ונכשל. בשבועות הבאים הוא יעשה הכל כדי להכפיש ביתר שאת את האריס. יועציו מזהירים אותו לא לעשות זאת, ולהתמקד יותר בבעיות ובנושאים המעיקים על מגזרי אוכלוסייה בארה"ב.

"הוא לא מקשיב לעצות. הוא מזלזל באופן מוצהר ומופגן בעצות ובניסיונות של יועצים ומקורבים לשכנע אותו להיות חיובי, להפגין פיוס ואחווה", סיפר לי פעיל בכיר בצמרת המפלגה הרפובליקנית בניו יורק. האיש מציין כי פעילים רפובליקנים בכירים בניו יורק, שאחדים מהם יהודים, מאוד לא אוהבים את ההתבטאויות שלו על ישראל והצפוי לעתידה אם הוא לא ייבחר כנשיא. "לחזור ולומר שאם הוא לא ייבחר - 'בתוך שנתיים ישראל לא תתקיים', זה לא סתם שטויות, זה טמטום", אמר לי פעיל רפובליקני יהודי, שיש לו סמיכה לרבנות. המבחן המרכזי של האריס הוא לנצל את הצלחתה בעימות במטרה להשיג את התמיכה בבחירות לנשיאות של מגזר בוחרים חדש, שעד כה לא היה קיים, בכל אופן - לא במספר משמעותי. הכוונה היא למי שפרשנית ב"ניו יורק טיימס" הגדירה כ"רוטנים" (begrudging).

מדובר במספר גדל והולך של בעלי זכות הצבעה, שנמנים עקרונית עם אוהדי דונלד טראמפ, אבל לא אוהבים את התנהלותו, את גסות הרוח שלו, וכועסים על השקרים שהוא מפיץ. להערכת הפרשנית, מדובר במספר משמעותי של בוחרים שדפוסי הצבעתם יכולים להשפיע על תוצאות הבחירות. "זהו מגזר שחשוב במיוחד וחיוני ביותר להאריס", טוענת הפרשנית.

פרשנים גם מציינים לאחרונה את העובדה חסרת התקדים, שלפיה אישים בכירים בצמרת המפלגה הרפובליקנית, שרבים מהם מילאו תפקידים מרכזיים בממשלים של נשיאים רפובליקנים, מצהירים ברבים על התנגדותם למועמדותו של טראמפ ומודיעים כי יצביעו בעד האריס. לפי דיווח שפורסם לאחרונה, עיתונאי שאל את הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן למי הוא מתכונן להצביע בבחירות לנשיאות - "ובוש לא ענה, השתתק והתחמק מתשובה".

פרשנים גם מציינים כי לא פחות מ־238 רפובליקנים בכירים חתמו על מכתב שזכה לתפוצה נרחבת, שבו הם מביעים התנגדות תקיפה למועמדותו של טראמפ ומכריזים כי יצביעו בעד האריס. "כהונה שנייה של טראמפ תפגע באמריקאים רגילים ותחליש את המוסדות הקדושים של ארה"ב", נאמר במכתב. החותמים הם אישים רפובליקנים שמילאו תפקידים בכירים בממשלים של הנשיאים ג'ורג' בוש האב וג'ורג' בוש הבן.

כל זה לא אומר שטראמפ יפסיד בבחירות ושהאריס תנצח. זה אומר שהשלב הסופי של מערכת הבחירות לנשיאות בשבועות הבאים יהיה מתוח, ויתאפיין בהצהרות, התבטאויות ותגובות של שני המתמודדים. זה אומר שארה"ב ניצבת על סף עידן גורלי לעתידה כמעוז הדמוקרטיה וכמעצמת־על מרכזית בזירה העולמית. אלוהים, נצור את אמריקה.

[email protected]