בפוליטיקה הישראלית כמה שעות יכולות להיות כמו נצח, ואמנם עוד אי אפשר "לברך על המוגמר" אבל כל הסימנים מראים שגדעון סער בדרך ללשכת שר הביטחון והצדדים כבר אחרי שלב השידוך ועברו לתכנן את פרטי החתונה.

בתוך כך, גורמים המעורים במגעים בין נתניהו לסער אומרים למעריב שאילוצים ביטחוניים מעכבים כעת את המו"מ ואת אפשרות החלפת שר הביטחון.

היתרונות עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו ברורים - הזזת שר הביטחון יואב גלנט מתפקידו, הרחבת הקואליציה ושקט פוליטי לזמן ארוך יותר - אבל השאלה האמיתית היא כיצד גדעון סער יכול להצדיק את סיבוב הפרסה שלו ולתווך למתנגדי הממשלה את חשיבות הצעד הזה בעיניו.

המגעים בחודשים האחרונים אמנם ידעו עליות ומורדות אך מתברר שלא רק סוגיית תפקיד שר הביטחון הייתהה בשורש המחלוקת וההתנגדות של חלקים מסביבת נתניהו, אלא גם סוגיות נוספות שבלב האנג'דה הממשלתית.

לדברי גורמים המעורים בפרטים, רק לאחרונה הצליחו לגשר על פערים בסוגיות כמו שינוי משמעותי במדיניות הצבאית, על חוק הגיוס ועל החקיקה לשינויים במערכת המשפט.

גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)
גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)

בימין הממלכתי טוענים שרק ההבנה שלהם שיש להם "ידיים על ההגה" יכול להביא אותם לחתימה סופית מול נתניהו והצטרפות לקואליציה. בלי זה - אין להם איך להסביר את ההחלטה שנוגדת את כל מה שהם אמרו בשנים האחרונות.

הלוי בדרך החוצה? אלו השמות שעלו בין סער לנתניהו לרמטכ"ל הבא | בן כספית
דיני נפשות: סער לא יכול לכהן כשר ביטחון עם שלט ל' על הגב | אלון בן דוד

הסיעה של גדעון סער מונה רק ארבעה מנדטים, והם מתווספים על קואליציה יציבה, כך שעל פניו אין להם שום משמעות או יכולת השפעה. במערכת הפוליטית כלל ידוע הוא שהערך של הבטחה מצד נתניהו - מילולית או כתובה - לא שווה יותר מידי, מה שאוטומטית מציף תהייה האם סער באמת מאמין לראש הממשלה.

כזכור, סער כבר 'שבר' את ההבטחה שלו לא לשבת תחת נתניהו עת שנכנס לממשלת החירום הלאומית כחלק מהמחנה הממלכתי באמצע חודש אוקטובר הקודם אך נטש אותה (ואת גנץ) כבר חודש מרץ - בדיוק בגלל שהוא סבר שאין לו השפעה ועל רקע ביקורת קשה על התנהלות קבינט המלחמה ז"ל.

בנימין נתניהו וגדעון סער (ארכיון) (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו וגדעון סער (ארכיון) (צילום: מרק ישראל סלם)

במפלגה טוענים שרק קבלת התפקיד שיאפשר לו את ההשפעה, קרי לשכת שר הביטחון ותיאום ציפיות מול נתניהו על שינויי מדיניות אסטרטגית, יוביל להבשלת המהלך, זאת לצד הסכמות על חוק גיוס לפי צרכי מערכת הביטחון והקפאה נוספת של החקיקה המשפטית, לפחות מה שלא מוסכם עליו.

הרווח של סער פה הוא כפול: קבלת משרה בכירה בעת המלחמה וגם השפעה על מהלכי הקואליציה כשהוא כבר חלק ממנה. להבנתו, ממקומו באופוזיציה הוא לאו דווקא יצליח להשפיע יותר, אז הבחירה היא למעשה להעביר את "רוח האופוזיציה" אל לב הקואליציה, ולשנות את כיוון הספינה כשהוא בקוקפיט.

ברוב המקרים, ההיסטוריה מלמדת שנתניהו הוא זה שנשאר עם ידו על העליונה וכל מי שמקבל תפקיד לידו, מפנים מהר מאוד שאין לו באמת כוח להשפיע. גדעון סער הוא שועל קרבות פוליטי ותיק שכבר התייצב מול נתניהו לא פעם ולא פעמיים. הווא גם טוען שאחרי ה-7 באוקטובר חייבים להחליט דיסקט. ימים יגידו האם הוא הפך לאידיוט התורן של נתניהו או שהצליח להבשיל פה מהלך פוליטי מבריק, שגם עשוי לשפר את הסיכוי של המדינה לצאת מהמשבר העמוק שלה.