שר המשפטים יריב לוין פרסם אמש (ראשון) ברשומות את שמות המועמדים לתפקיד נשיא והמשנה לנשיא בית המשפט העליון. סעיף 7 לחוק בתי המשפט קובע כי שר המשפטים יכול להציע מועמדים לתפקיד בעצמו, ולוין ניצל את היכולת הזאת עד תום. לוין פרסם את כלל שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לתפקידים.

כעת, לוין מתכוון לפתוח בבדיקה מדוקדקת, יסודית ואיטית על כל מועמד ומועמד לתפקיד – וכעת יש 13 מועמדים. מבחינת לוין, הוא מתחיל בבדיקת השופט ככל הנראה המביך ביותר בבית המשפט העליון, השופט חאלד כבוב שנציב תלונות הציבור הוציא נגדו החלטות לא פעם.

לוין סוגר חשבון: התרגיל שעשוי להביך את שופטי העליון
משחק הכיסאות של נתניהו: התפקיד החלופי לסער והמועמד לשר הביטחון | אנה ברסקי

מבחינת יריב לוין, הבדיקה על כלל המועמדים תיקח כמה זמן שתיקח. יכול להיות שבאופן מכוון הבדיקה תהיה כל כך ארוכה, שהיא לא תסתיים עד לסיום כהונתו של לוין בתפקיד שר המשפטים. מצב כזה יביא לכך שמצד אחד יריב לוין לא הפר את פסיקת בג"ץ, ומצד שני הוא לא ימנה בפועל נשיא לבית המשפט העליון בניגוד לרצונו.

דרך פעולה אפשרית של 11 שופטי העליון שכרגע מועמדים לתפקידים בעל כורחם, היא להודיע ללוין כי הם אינם מעוניינים בתפקיד. הדבר ככל הנראה לא יעניין כל כך את לוין במסגרת הבדיקה – ואז ככל הנראה תוגש לבג"ץ עתירה נגד התנהלותו של לוין בעניין. ומי ידון בתיק, השופטים שמבקשים למשוך את מועמדותם או השופטים שימשיכו להיות מועמדים לתפקידים? די ברור איך דיון שכזה ייראה מבחינה ציבורית.

מבחינת לוין, המהלך של בג"ץ בו הורו לו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לשם מינוי נשיא, לאחר שהמשא ומתן שלו עם שופטי בג"ץ לא צלח, הוא הפקעת סמכויותיו כשר משפטים מבחינה מהותית. לוין מעוניין לשקף לציבור שהשופטים הם אלה שדנים במינוי של עצמם והם אלה שמחליטים מי יתמנה לנשיא בית המשפט העליון ומתי.

הפגנה של חלק ממשפחות החטופים בהפגנה (צילום :ללא קרדיט)

המהלך של לוין נועד להשאיר לשופטים שתי ברירות: לאפשר לו לתקוע דה פקטו את מינוי נשיא בית המשפט העליון תוך שהוא אינו מפר את פסיקות בג"ץ – או ששלושה שופטים יישבו בבג"ץ, ידונו ויוציאו צווים בקשר למינוי שלהם עצמם לתפקיד נשיא בית המשפט העליון. כך או אחרת, מבחינה מעשית או מבחינה ציבורית, שופטי בג"ץ לא ייצאו טוב מהמלכוד של לוין.