המשמעויות המיידיות של חיסול נסראללה הן המשך מלחמת ההתשה בכל החזיתות כולל לבנון, טרפוד הצעות ארה"ב וצרפת להפסקת אש והשעיית הדחת גלנט שהועלתה בימים האחרונים כאופציה מתגלגלת. המשמעות האמיתית, טוב ליהודים או רע ליהודים, תתברר בהמשך. החלק המחליא היא השמחה הפראית שאחזה בחלקים האספסופיים של עם ישראל, בדומה לשמחת האספסוף הערבי כשיהודים נהרגים. גועל. והאשמת הדמוקרטים ליברלים ב'אבל' על מות נסראללה - גועל בריבוע.

בהיותם בקבינט דרשו אייזנקוט וגנץ מנתניהו, חזור ודרוש, להנחות את צה"ל להתרכז בחזית הצפונית ולסגור עסקה עם סינוואר. נתניהו סירב. השניים פרשו. המצב בצפון המשיך להתגלגל למלחמת התשה אינסופית, ושוועת העקורים ותמונות ההרס של היישובים, ובייחוד הטפטוף הרקטי לקו חיפה-טבריה, גרמו לצה"ל להעלות לצפון אוגדות חי"ר משוריינות לצרכי תמרון קרקעי.

דובר צה"ל בערבית שיגר מסר ברור לחיזבאללה: ברשתות יצאו מהכלים | צפו
תרנגולת בלי ראש: כך תיראה הנהגת ארגון חיזבאללה בעתיד
עכשיו אפשר לספר: "נערכנו מספר ימים" | הטייסים שמאחורי חיסול נסראללה

בשלב ראשון, כדי להרגיע את נסראללה ולאפשר לארה"ב וצרפת ליישם את ההסכם שהלך וקרם הסכמות כולל מנתניהו, תוכנית "תחזיקו אותנו" לא הפסיקה את מלחמת ההתשה ונספחיה. בזעקות תושבי הצפון הוחלט בצה"ל ליישם את תוכניות המגירה שעסקו בפגיעה בשכבת המנהיגות. התוצאות היו מרשימות. אלא שהביזור של המערך הרקטי מאפשר (כמעט) לכל מפקד טיל לשגר את הטיל שלו עצמאית, מה שהכריח את צה"ל לשבור את המשוואה הבלתי כתובה שאמרה: אנחנו לא נוגעים בדאחייה ותשתיות ואתם לא נוגעים בתל אביב ותשתיות.

בנו של נסראללה באתר החיסול (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בעיקרון, לצה"ל היה אישור מקדמי להפעיל את תוכניות החיסולים כאשר היה מודיעין זמין ומיידי, כולל פגיעה בנסראללה. יסלחו לי אחי גיבורי התהילה, למבצעים הבאמת מרשימים האלה יש יותר קשר ללחם ושעשועים עבור ההמון בקרקס רומאי, או בכל דיקטטורה בהתהוות, מאשר למטרות לחימה אסטרטגיות לאומיות. האם מטרת החיסול הייתה להכניע את חיזבאללה? ימים יגידו, ואני בספק.

השיקול בצה"ל היה להרוג את נסראללה כדי להימנע מכניסה קרקעית שעשויה להביא למלחמת גרילה נגד חפירות ומנהרות חיזבאללה, בדומה למלחמה בעזה שגבתה מאות הרוגים. ובעיקר כדי להימנע מהיתקלות ישירה באיראנים, מה שקורה ממש בימים האלה כשאיראן נכנסת לתמונה. חיסכון בחללי שווא הוא הימור ונכון על פניו.

הבעיה של צה"ל ועם ישראל היא נתניהו. אחרי 'מגעים להפסקת אש' כפי שלשכתו תיארה את מגעיו עם הוכשטיין, ואחרי הלחץ מצד הימין המטורף בקואליציה, ניפק נתניהו: 'לא נפסיק להילחם'. באנגלית דאג לומר בו זמנית 'הולכים להפסקת אש'. מתברר שהאיש מתפורר. זוכרים את ימי בגין האחרונים? רק כשהוא מריח פודיום ומצלמה חוזר נתניהו להיות מה שנוהג לומר אמנון אברמוביץ': "המציג הינו שחקן". על 'רעייתי' ניתן לומר שהמציגה היא במאית, וכך עלה לפודיום באו"ם וחזר על השטיקים שלו מול אולם מתרוקן.

עארורי, איסמעיל הניה, חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
עארורי, איסמעיל הניה, חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

איש לא ידע או יודע כיום מה תהיינה תוצאות חיסולי הצמרת, אבל דבר אחד ברור: כייס ההצלחות והטרמפיסט הנצחי עזב בבהילות את אמריקה כדי לככב בקמפיין מצביאות מפוברק. לא לפני שהוא מפיץ לכל העולם את תמונתו משוחח בטלפון, כאילו יעני פוקד "נוע נוע סוף". פתטי. זה יעיל מול הבייס ומחפשי תשועת ה' כהרף עין, וחסר סיכוי מול כל תחקיר אמת עיתונאי על תהליך קבלת ההחלטות.