בימים האחרונים, כאשר הכותרות מתמקדות בלחימה המתחוללת בגבול הצפוני והמתח הביטחוני גובר, קיבוץ ניר עוז שלח הודעה על הנושא שחשוב לכולנו: בעזה עדיין מוחזקים 101 חטופים, מהם 29 מקיבוץ ניר עוז. הקיבוץ קובע: "אסור לתת לעובדה הזו להיעלם מהתודעה הציבורית".

נכתב בהודעה: "האנשים שלנו – הגברים, הנשים והילדים שנחטפו בעזה – עדיין שם, ורק מאמצים בלתי פוסקים לשחרורם יכולים להבטיח את חזרתם. כעת, יותר מתמיד, על כולנו להתאחד ולזכור: אין דבר יקר יותר מחיי אדם. ישראל חייבת להמשיך לפעול למען החזרת החטופים הביתה, ולא לאפשר לאף גורם, חיצוני או פנימי, להסיח את דעתנו מהמטרה הזו".

עוד נמסר: "אנחנו מצפים מכם, אנשי התקשורת, להמשיך ולהשמיע את קולם של החטופים. להחזיר את הנושא לשיח הציבורי, לעטות את הסיכות, להראות את התמונות, לדבר עליהם גם בימים אלה ולעזור לנו במאבק החשוב הזה – דווקא עכשיו, כשהתודעה הציבורית עלולה לנדוד לנושאים אחרים. רק כך נוכל לשמור את המאבק לחזרתם של יקירינו בראש סדר היום הלאומי."

ההודעה הזו נוגעת בלב הבעיה: בעידן שבו הכותרות והמציאות משתנות בקצב מהיר, עלול נושא החטופים בעזה להידחק הצידה לטובת חדשות אחרות, בעיקר כאשר המלחמה בצפון תופסת את מרכז תשומת הלב הציבורית. הלחימה הפעם דורשת מאתנו קשב, תשומת לב ומשאבים לכמה חזיתות פעילות שמקבלות טיפול מתמשך, משולב ומחושב. החזיתות קשורות אחת באחרת ולא מן הנמנע שהישג והכרעה באחת ייתן אפקט גם בשנייה.

הלחימה בצפון אינה עניין של בחירה – היא מאבק על הגבולות והביטחון הלאומי. לאור החשיפה האחרונה של דובר צה"ל על ההיערכות של כוחות רדואן לכיבוש הגליל, הציבור המום מאלה שקראו רק כמה ימים קודם ל"הסדרה". צה"ל עסוק במאמץ עיקש לשמור על הגבול הצפוני בטוח לעוללים שישובו לישון שם במיטותיהם ביום מן הימים ובתקווה בהקדם. צה"ל גם עסוק בלהשיב את ההרתעה מול חיזבאללה, וזהו מאבק קריטי. אבל על אף חשיבותו הרבה של המאבק בצפון, אכן, החטופים המוחזקים בעזה זקוקים לא פחות לתשומת הלב שלנו – כל יום שבו הם נשארים בשבי הוא יום שבו חייהם תלויים על חוט השערה. 

לצד הלחימה בצפון, יש להתאמץ לשמור את החטופים בעזה במרכז התודעה הציבורית, הצבאית והמדינית. מאבק זה אינו יכול להיות מונח על המדף ומחכה ל"רגע הנכון". כל יום שעובר מבלי שנעשתה עוד פעולה שתקדם את הבאתם, הוא עוד יום מבוזבז. הצבא לא יכול לקפוא על שמריו ברצועה. עלינו לשלב את הלחימה הצבאית עם מאבק מדיני עיקש ובלתי מתפשר, במקביל להפעלת לחץ מתמשך על חמאס והגברת המאמץ הבינלאומי לשחרור החטופים.

הממשלה קבעה והדגישה כי החזרת החטופים היא חלק בלתי נפרד מהלחימה וממטרות המלחמה. כל פעולה בדרום ובצפון צריכה לכלול מחשבה על הנושא הזה, כחלק מתכנון אסטרטגי רחב יותר להשגת המטרה הזו. ההרתעה מול חמאס חייבת להיבנות לא רק בהקשר הביטחוני, אלא גם במאמץ לשחרור אזרחי ישראל המוחזקים בשבי. זה לא רק עניין ביטחוני – זהו נושא מוסרי ואנושי ממדרגה ראשונה.

צודקים אנשי ניר עוז, במקביל, התקשורת הישראלית חייבת להמשיך להשמיע את קולם של החטופים. תמונותיהם וסיפוריהם חייבים להופיע בכל ערוץ אפשרי. זוהי האחריות הציבורית שלנו להמשיך ולהזכיר את האחים והאחיות שלנו. אכן, הציבור, הממשלה והתקשורת צריכים להתאחד במאבק הזה. אסור לנו להפסיק להזכיר, להילחם ולדבר על החטופים, גם כשהכותרות גולשות לנושאים אחרים. זוהי המלחמה שלנו – על החזרת 101 גברים, נשים וילדים הביתה.

שילוב הלחימה בצפון, בדרום, באיראן ובשאר החזיתות עם המאבק על החטופים בדרום אינו רק עניין של מדיניות, אלא של ערכים. חיי אדם הם מעל לכל, והחובה שלנו היא לוודא שהקשב והמאמצים שלנו מתפרסים באופן רחב על כל הצרכים ושכל חטוף ישראלי שב לביתו.