עמותת “הותיר אחריו חברה”, המלווה את בנות ובני הזוג השכולים של חללי צה״ל, ערכה לאחר יום השנה הראשון למלחמה סקר מעמיק על אודות היכרות ועמדת הציבור ביחס לשכול של בנות ובני הזוג של חללי צה”ל.

כאשר מדברים על בנות ובני זוג שכולים של חללי צה”ל, מתייחסים לנשים ולגברים שהיו בזוגיות, אך לא היו נשואים, ובני הזוג שלהם נפלו במסגרת שירותם בצה”ל או בכוחות הביטחון.

האם הצירוף “קדושת החיים" משנה צורה? | כרמית ספיר ויץ
היכולת לגזור זמנים עד לסעודה היא פריווילגיה שאין לחטופים | דעה

החלק הכואב ביותר בסקר נגע בשאלת ההיכרות האישית. הנסקרים נשאלו אם הם מכירים חברה שכולה או חבר שכול של חלל צה”ל. שניים מתוך כל חמישה ישראלים מכירים חבר שכול. כ־8%, כמעט אחד מכל עשרה ישראלים, ענו שהם מכירים באופן אישי אדם כזה.

לגבי התמיכה בבנות ובני הזוג השכולים, עולה כי הציבור הישראלי רואה חשיבות גבוהה בצורך לסייע להם ולהכיר בכאבם הייחודי. 89% מהנשאלים ענו כי יש לתת טיפול נפשי לבנות ולבני הזוג השכולים.

67% מהנשאלים תמכו בזכותם של בנות ובני הזוג השכולים לקבל הודעה מסודרת על נפילת החלל, כפי שמקבלים בני המשפחה הגרעינית. 73% מהנשאלים מאמינים כי לבנות ולבני הזוג השכולים זכות להיעדר מעבודתם לשבעה, לאזכרות ולימי זיכרון ללא הפחתת ימי חופשה.

משפחות שכולות בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)
משפחות שכולות בהר הרצל (צילום: מרק ישראל סלם)

עו”ד עדי אלון שיינברג, מנכ”לית עמותת “הותיר אחריו חברה”, אמרה: “בנות ובני הזוג השכולים איבדו לא רק את אהוב לבם, אלא גם את כל העתיד שעליו חלמו יחד. לשמחתנו, משרד הביטחון מכיר בצורך של בנות ובני הזוג השכולים של חללי צה”ל לסיוע וליווי, ותומך בעמותה. אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם ענף נפגעים בצה”ל ואגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון”.

מאז 7 באוקטובר אשתקד התווספו לעמותת “הותיר אחריו חברה” 307 בנות ובני זוג שכולים של חללי צה”ל. לשם השוואה, בחמש השנים הקודמות למלחמה התווספו לעמותה כ־12 בנות ובני זוג שכולים בממוצע בשנה. “השנה היקף הפעילות של העמותה גדל באופן חסר תקדים וכואב, המחייב אותנו לגייס תרומות בנוסף לתקציב שהעמותה מקבלת”, מוסיפה עו”ד אלון שיינברג.

“אנחנו נמשיך ללוות ולתמוך בבנות ובבני הזוג השכולים שקיבלו את הבשורה הקשה מכל. לצערנו, הניסיון שלנו מוכיח כי האבל לא מסתיים כעבור שנה, וההתמודדות האישית של בנות ובני הזוג השכולים נמשכת. העמותה מלווה אותם מרגע האובדן ולאורך חייהם. מטרת העמותה היא לסייע להם להתמודד עם האסון שניחת עליהם, ובבוא הזמן ללמוד לחיות חיים חדשים ומאושרים לצד האבל ולא בצלו”, סיפרה אלון שיינברג.

הסקר נערך על ידי עמותת "הותיר אחריו חברה", במלאת שנה למלחמה, ובוצע באמצעות Ipanel ובניתוח WBN