פחות מחודש נותר עד ליום הבחירות לנשיאות בארה"ב. מבחינה תקשורתית ו"כיסוי" צמוד, מערכת הבחירות נדחקה מהכותרות הראשיות. הדיווחים והפרשנויות על הקמפיינים של המתמודדים אינם פותחים כ"אייטם" ראשון את תוכניות החדשות של ערוצי הטלוויזיה הארציים. הירידה בהיקף החשיפה התקשורתית במערכת הבחירות בולטת לאחרונה על רקע העובדה שלא זכורה בהיסטוריה הפוליטית־מפלגתית של ארה"ב מערכת בחירות שריתקה את אמצעי התקשורת בהיקף, בקצב ובראשוניות כמו זו הנוכחית.

לקראת סופה, בישורת האחרונה שלה, התקשורת הכתובה וזו הטלוויזיונית מעוררות רושם שהן התעייפו – ואכן ניתן לחוש רפיון מרוב המאמץ הממושך שהשקיעו בכיסוי של מערכת הבחירות הנוכחית. "מבקשים ממני פרשנות והערכות על מצבם וסיכוייהם של דונלד טראמפ וקמלה האריס. אבל לא בדחיפות ובעניין כמו בחודשים ובשבועות שעברו", אמר בשיחה פרשן בכיר ומוערך בוושינגטון, והוסיף: "לדעתי, הקמפיינים פשוט משעממים".

הוא אולי מגזים, אבל יש משהו בהערכתו. ההתלהבות שאפיינה בזמנו את הדיווחים על זינוקה של האריס למרוץ לנשיאות, בעקבות נטישתו של הנשיא ג'ו ביידן את המרוץ בחודש יולי - התפוגגה. במקביל, מועמדותה דווקא התחזקה, ומספר תומכיה, לפי הסקרים האחרונים, הולך וגדל. סקר ארצי של ה"ניו יורק טיימס" שפורסם בסוף השבוע שעבר, הראה לראשונה שלהאריס יש יתרון על טראמפ. יתרון קל. אבל העיתון מציין שהאריס נתפסת ברוב גדול, של 61%, כמועמדת שמייצגת ומבטיחה שינוי במיוחד בקרב בוחרים שאינם לבנים ובוחרים צעירים.

טראמפ קיבל בסקר זה רק 29% תמיכה, כמועמד המייצג שינוי. כמועמד שהציג את השאיפה וההבטחה לשינוי כמרכז ועיקר הקמפיין שלו, מדובר בנתון חמור מבחינתו. "הבדלי הגילים בין שני המועמדים יוצרים הבדל עצום בתגובות הבוחרים לגבי שאלת השינוי", אמר בריאיון ל"ניו יורק טיימס" פעיל דמוקרטי מממפיס. "הם, הבוחרים הצעירים, רואים את העולם אחרת. ההסלמה במזרח התיכון ויחסו הבעייתי של טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על רקע המלחמה באוקראינה יצרו בעיה קשה עבורו. האריס, לעומתו, נתפסת כישרה ואמינה יותר".

העדיף לרקוד. דונלד טראמפ באסיפת העם בפנסילבניה (צילום: REUTERS/David Muse)
העדיף לרקוד. דונלד טראמפ באסיפת העם בפנסילבניה (צילום: REUTERS/David Muse)

מה זה נורמלי?

יהיו אשר יהיו תוצאות הבחירות לנשיאות, האריס תיזכר כמי שהחדירה למערכת הבחירות את הנורמליות, את הצלילות ואת התקינות. בראיונות שהעניקה לאחרונה לגופי חדשות מרכזיים בארה"ב, היא לא ענתה תשובה משכנעת לכל שאלה. "זאת בדיוק ההוכחה לנורמליות, לאמינות", אמר בשיחה פרשן בוושינגטון. "לטראמפ יש תמיד תשובה מוכנה לכל שאלה. זו בדיוק הוכחה לכך שהוא איננו מבין, איננו מעודכן, איננו מתמצא בבעיות, וחמור יותר - נחשף כמי שמזלזל במשברים ומצוקות. הוא הרי היה מסיים את המלחמה באוקראינה ברגע אחד, והמתקפה הרצחנית של חמאס נגד ישראל לא הייתה מתבצעת בכלל אם הוא היה נשיא".

לפי דיווחים באמצעי התקשורת, יועצים ומקורבים לטראמפ מפצירים בו שישנה את התנהלותו בהופעותיו ונאומיו, מייעצים לו להיות פחות תוקפני ויותר מפויס. לפי הדיווחים, הוא דוחה בלעג ובוז את ההצעות האלה. הסירוב הזה מורגש היטב בכל הופעה, נאום או הצהרה שלו, שבחלקם הגדול הם פשוט עלבונות כלפי יריביו, ובחלקם האחר שקרים וחצאי אמיתות.

הוא מתאמץ באופן מוצהר להזכיר לשומעיו, ובמיוחד לנמנים עם הבייס שלו, שהוא טראמפ הטראמפיסט. שאם ייבחר, הדבר הראשון בהתחלת כהונתו בבית הלבן שיעשה בסמכותו כנשיא, יהיה להיפרע מיריביו, ובעצם מכל דמות ציבורית שהוא לא אוהב, במיוחד מאלו שלדעתו פגעו בו.
בנושא המהגרים יש לטראמפ יתרון על פני האריס, אך גם אותו הוא משתדל לקלקל. בימים האחרונים הוא יצא בהצהרה כי כנשיא הוא יפעיל חוק ישן בחוקה האמריקאית, משנת 1798, המסמיך את הממשל לגרש מהגרים - חוק שפוליטיקאים ומשפטנים אמריקאים פועלים זה שנים לבטל.

טראמפ לא חשב לרגע שהצהרה כזאת עשויה לעורר מורת רוח וביקורת גם בקרב תומכיו, מה שלדברי הדיווחים אכן קרה וקורה.
"שים לב", אמר בשיחה הפרשן מוושינגטון. "האריס איננה אהודה על כל מי שנמנים עם צמרת המפלגה הדמוקרטית, אבל אף אחד מהם לא מביע את דעתו עליה או נגדה ברבים. מי שידועים ומזוהים כמנהיגי המפלגה הרפובליקנית, מתאמצים באופן מיוחד לפרסם את התנגדותם לטראמפ ואף משתדלים להסביר עד כמה הוא אינו כשיר למועמדות לנשיאות".

ואכן, 138 רפובליקנים בכירים פרסמו מכתב שבו ביטאו את התנגדותם לטראמפ - והודיעו כי יצביעו בעד האריס. לאחרונה הודיעה חברת הקונגרס לשעבר ליז צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר, כי היא מתנגדת למועמדותו של טראמפ. צ'ייני, פוליטיקאית מוערכת שנחשבת כמועמדת אפשרית לנשיאות, מזוהה כמי שמייצגת חלק גדול מצמרת המפלגה הרפובליקנית. היא לא הסתפקה בהצהרה, אלא הופיעה יחד עם האריס באסיפת בחירות.

האריס בגזרה הלטינית

כל זה, צריך לציין, איננו מבטיח ניצחון להאריס ולא תבוסה לטראמפ. מה שברור הוא שלנשיא לשעבר מובטחת תמיכת מיליוני אמריקאים הנמנים עם מה שמוגדר כבייס שלו. עם זאת, מתרבים הסימנים לכך שטראמפ התחיל לחשוש מתבוסה בבחירות. לפי דיווחים בארה"ב, הוא עצמו וכמה מבכירי יועציו ומנהלי הקמפיין שלו פועלים במטרה להשתלט על ועדות הבחירות במדינות הנחשבות מדינות מפתח. לפי דיווחים, הוא איננו מתכונן להשלים עם תוצאות בחירות שיהיו עבורו תבוסה.

"בבחירות האחרונות לנשיאות ב־2020 חסרו לטראמפ אלפי קולות במדינות ג'ורג'יה, וויסקונסין ואריזונה", הסביר הפרשן מוושינגטון. "הוא ועוזריו פועלים בחשאי וגם בגלוי במטרה להשתלט על ועדות הבחירות במדינות שונות. אני ואחדים מעמיתיי חוששים כי טראמפ, אם יפסיד בבחירות, יטען כי התוצאות מזויפות וייצור משבר שיהיה חמור לא רק מהבחינה הפוליטית, אלא גם ציבורית וחברתית".

לפי דיווח מעודכן, ששודר ביום ראשון השבוע בתוכנית "60 דקות", טראמפ כבר הצהיר שהוא "לא בוטח, וחושש מזיוף תוצאות הבחירות במדינת פנסילבניה", הנחשבת כמדינת מפתח. בבחירות האחרונות, טראמפ הפסיד בפנסילבניה לביידן בפער של 80 אלף קולות. "התוצאה הזאת במדינה מרגיזה אותו, והוא לא שוכח את העלבון שהיא הנחילה לו", מסבירים פרשנים. מזכיר המדינה של פנסילבניה אמר בריאיון ל"60 דקות", ש"אין, לא היה ולא יהיה שום שיבוש בספירת הקולות".

קמלה האריס ולליז צ'ייני  (צילום: רויטרס)
קמלה האריס ולליז צ'ייני (צילום: רויטרס)

האריס עובדת קשה כדי להשיג את קולם של מגזרים שתמיכתם בה איננה ברורה ומספקת. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", היא הגבירה לאחרונה את מאמציה להשיג את תמיכת המגזר הלטיני בארה"ב. היא גם משקיעה מאמץ לחדור לחלקי אוכלוסייה המזוהים כימניים.

ישראלים יופתעו לשמוע כי במגזר בוחרים אחד מובטח רוב גדול שיצביע בעד האריס – היהודים בעלי זכות הבחירה. הדיווחים בתקשורת בישראל, שלפיהם היהודים אינם מרוצים ממועמדותה של האריס וחוששים ממדיניותה כלפי ישראל, אינם מדויקים, וליתר דיוק – חסרי כל בסיס ויסוד. משיחות עם בכירים יהודים בקהילה ועם עסקנים מקומיים, אין הוכחות, גם לא מרומזות, להתנגדות למועמדותה של האריס, או לחששות מיחסה לישראל אם תיבחר.

"נכון, האריס איננה ביידן", אמר לי ראש ארגון יהודי מרכזי, "אבל בפוליטיקה האמריקאית אין אף אחד ואף אחת שאפשר וניתן לדמות ולהשוות לביידן בתמיכתו ובאהבתו לישראל. אין יותר ג'ו ביידן ולא יהיה".

מנגד, בכירים יהודים שחזרו מביקורים בישראל המומים מגילויי האהדה לטראמפ ששמעו וראו בישראל. "ההתבטאויות שטראמפ השמיע לאחרונה בנוגע ליהודים ולדפוסי ההצבעה שלהם הן לא רק התבטאויות גסות רוח ומעליבות, אלו התבטאויות אנטישמיות ממש", אומרים בכירים הפעילים בחיי הקהילה.

"גם ההתבטאויות של האריס לגבי המלחמה ברצועת עזה, ובמיוחד בנוגע לקורבנות בקרב האזרחים, עוררו תגובות ביקורתיות מצד הממסד היהודי המאורגן", אמר בשיחה ראש ארגון יהודי. "אבל כמה מהנמנים עם הממסד שותפים גם הם להסתייגות של האריס מהמתחולל ברצועת עזה. אין דאגה מהצפוי במדיניות כלפי ישראל אם היא תיבחר לנשיאות. האריס היא תומכת ותיקה בישראל".

מההערכות הרווחות בשיחות עם בכירים יהודים ועסקנים קהילתיים, עולה באופן ברור שלהאריס מובטח רוב מכריע של בוחרים יהודים, רוב שבא לידי ביטוי בתוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות. כך קיבלה הילרי קלינטון קרוב ל־80% מקולות היהודים בבחירות 2016, ומספר זהה של מצביעים בעד קיבל ביידן בבחירות 2020. מלבד מיעוט של אוהדי טראמפ שקיים בקרב מגזר החרדים והחסידים בברוקלין, שקרוב לוודאי יצביעו בעדו בבחירות (תופעה הראויה לבחינה) – בעיני הרוב הגדול והמכריע בקהילה, טראמפ הוא לא רק מועמד בלתי ראוי ופסול, אלא גם יצור אנושי מאוס, שבהתנהגותו האישית ובהתנהלותו הפוליטית הוא מוקצה.

גם אם נכונה ההערכה שאמצעי התקשורת בארה"ב מותשים מהעיסוק במערכת הבחירות ואפילו משועממים, וגם אם הנתונים בסקרים אינם יציבים ומתחלפים – מה שברור הוא שהבחירות בנובמבר הן גורליות לעתידה הדמוקרטי של מעצמת־העל המובילה והמשפיעה בעולם. השאלה הגדולה היא, עד כמה האמת הזאת ידועה ומשפיעה על עשרות מיליוני אמריקאים.