כולנו יודעים ומכירים בתנ"ך את סדר מעשה בראשית: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ... וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר". דומה שהמילים מקבלות מקום של בכורה ועליונות במעשה הבריאה של אלוהים את עולמו.

בכל אחד מששת ימי בראשית נאמר "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים" לפני המעשה. קודם נבראו המילים ורק אחר כך המעשה. כלומר, ההגעה למחוז חפץ מתחילה במילים. נצא ונלמד מסדר הדברים במעשה הבריאה שאלוהים ברא תחילה לכל את המילים.

מאז ימי בראשית ועד ימינו, מילים יכולות לבנות, אך גם להרוס. מילים יכולות להביא אושר ושמחה, אך גם עצב ותוגה. מילים יכולות לרומם, אך גם להשפיל. מילים יכולות להעצים, אך גם לדכא. מילים יכולות להביא שלום, אחווה ורעות, אך גם מלחמה, סכסוכים, איבה, שנאה ורצח.

המשורר הנורווגי רולף יאקובּסֶן כתב את השיר העוצמתי "בשנתנו": "כֻּלָּנוּ יְלָדִים בִּשְׁנָתֵנוּ, רַק אָז אֵין בָּנוּ עוֹד מִלְחָמָה... וְאֵד כְּמוֹ כלָּה נִפְרָשׂ מֵעַל, לְפֶסֶק זְמַן קָצַר, בּוֹ אִישׁ אֵינֶנּוּ קָם עוֹד עַל רעהו. לוּ רַק יָכֹלְנוּ לְדַבֵּר אָז, זֶה עִם זֶה, כְּשֶׁלִּבֵּנוּ פֶּרַח שֶׁזֶּה עַתָּה פָּתַח אֶת כותרתו. מִלִּים זהובות כִּדְבוֹרִים, הָיוּ אָז חופזות מִתּוֹכוֹ. אֱלֹהִים, למדני אֶת שפַת הַשֵּׁנָה".

אבל מה קורה כשמתעוררים משפת השינה? כיצד מתנהלת שפת העֵרוּת? סיפור בראשית בתנ"ך מציג לנו את "שפת העֵרוּת" בדרמה ובטרגדיה, בהתרחשות הרצח הבראשיתי עלי אדמות. קין רוצח את אחיו הבל. לידתה של האלימות במשפחה ובאנושות, במלוא עוצמתה.

קדושת החיים מתחלפת בזילות החיים. קין התחיל באלימות מילולית. מכאן המרחק היה קצר לאלימות פיזית: "וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ". אלימות: אל – מילים. במקום שבו נגמרות המילים, מתחילה האלימות הפיזית.

התנ"ך מציג לנו כמה אירועים שבהם נרצחו מלכים, מנהיגים, או אנשים חשובים אחרים במטרה להחליף שלטון או לשנות את המציאות הפוליטית. כך התוודענו לרצח גדליהו בן אחיקם, שלאחר חורבן בית המקדש הראשון וגלות בבל מונה על ידי מלך בבל למושל יהודה.

גדליהו ניסה לשקם את העם שנשאר בארץ, אך נרצח על ידי ישמעאל בן נתניה, בן למשפחת מלוכה יהודית, מתוך התנגדות לשלטון הבבלי ותקווה להחזיר את העצמאות לעם ישראל. רצח זה נחשב לאירוע טראומטי, שבעקבותיו נקבע לדורות צום גדליה.

כך גם רצח עמשא, שמונה על ידי דוד המלך לשר צבאו של אבשלום בנו, וגם רצח איש בושת שמונה למלך ישראל. התנ"ך אף מספר לנו על רצח זכריה בן יהוידע, שהיה כוהן ונביא, ונרצח בסקילה בבית המקדש על ידי בני עמו. הוא נרצח בעקבות נבואותיו שהיו ביקורתיות כלפי המלך יואש ואצולת יהודה. מותו מסמל את הסכנות שנביאים ופוליטיקאים עומדים מולן כשהם מציגים דעות ביקורתיות כלפי שלטון.

אירועים אלו מדגימים כיצד מאבקי כוח, אינטרסים פוליטיים ושאיפות לעצמאות הובילו לרציחות פוליטיות בתנ"ך והשפיעו על ההיסטוריה של עם ישראל. הזיכרון הקולקטיבי שלנו בדורנו טולטל ונצרב עמוקות ברציחתו של ראש ממשלה בישראל, יצחק רבין, בי"ב בחשוון תשנ"ו, 4 בנובמבר 1995. הכל התחיל באלימות מילולית, שהסתיימה ברצח פוליטי.

הנה כי כן, מלחמת המצווה הקיומית, הנמשכת כבר למעלה משנה, מציבה בפנינו תמרור אזהרה גדול: לדעת להפנים ולהטמיע בזמן עֵרוּת את שפת השינה. צו השעה הקיומי קורא למנהיגינו מימין ומשמאל לנהל מחלוקת, שיג ושיח, ביקורת ודעות שונות, במילים נקיות, מעירות ומאירות, כשרוח אלוהים שׁוֹרָה עליהם – "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר". 

הכותב הוא חבר הנהלת החברה לחקר המקרא מייסודו של דוד בן-גוריון