לא ברור ואין מידע מדויק על מספר היהודים שנהרגו בידי הרומאים בעת כיבוש ירושלים ושריפת בית המקדש. יש מידע מתועד על מספר היהודים שנרצחו בידי הנאצים. ברור שהוא גדול פי כמה מאלה שנכחדו בידי הקלגסים הרומאים. הברבריות החייתית של הנאצים נגד היהודים היתה נוראה ועקובת דם יותר מהאכזריות הרצחנית של הרומאים נגד היהודים. הרומאים הרגו יהודים בגבולות ארץ ישראל. הנאצים השמידו יהודים בכל מדינה, איזור ושטח באירופה שכבשו.



חורבן בית המקדש וטבח היהודים בירושלים מונצחים בשורה של הלכות ומנהגי אבלות ששיאם הוא צום תשעה באב. להשמדת יהודי אירופה אין זיכרון דתי, הלכתי ומעשי.



התלמוד שבדרך כלל נוהג בחסכנות במקום וצמצום בטקסט בהתייחסות לנושאים שאינם נוגעים ישירות להלכה מקדיש חמישה עמודים (מסכת גיטין נ"ו) לתיאורי הטבח, הפרעות והאכזריות שכובשי ירושלים ומחריבי שני בתי המקדש עשו ביהודים.



לתיאורים על דחיפת יהודים, גברים, נשים וטף לתאי הגזים ושריפת גופותיהם בקרמטוריום באושוויץ זה לא מגיע. 93 אחוז מבין 1.5 מיליון בני אדם שנרצחו באושוויץ היו יהודים. שלושת השבועות, "ימי בין המצרים", שלפני תשעה באב מלאים ביטויי אבל ויגון על חורבן שני בתי המקדש. אין אף ביטוי בעל משמעות דתית מחייבת לחורבן יהדות מזרח אירופה ולזכר ששה מיליון הקדושים.



הדיווחים המצמררים על הברבריות שגילו הרומאים נגד יהודי ירושלים העולה באש שחכמי התלמוד תיעדו והנציחו לדורות אינם משתווים להיקף ההשמדה התעשייתית של יהודים שביצעו הנאצים בתקופת שלטונם וכיבושם באירופה.



"סח לי זקן אחד מאנשי ירושלים", מספר רבי יהושע בן קרחה (גיטין נ'ז ב' ). "בבקעה זו הרג נבוזארדן רב הטבחים מאתים ואחת עשרה רבוא ובירושלים הרג תשעים וארבע רבוא על אבן אחת".



עד לחורף 1942-1943 נרצחו במחנה ההשמדה בטרבלינקה 738 אלף יהודים. במחנה ההשמדה בלז'ץ נרצחו באותה תקופה 600 אלף יהודים ובסביבור נרצחו 150 אלף יהודים.



מדרש רבה על מגילת איכה גדוש אף הוא בתיאורי זוועה על "נהרי הדם" של גברים, נשים וטף שנשפכו בחוצות ירושלים שנטבחו בידי הרומאים הכובשים. "אספיאנוס מילא ג' ספינות מגדולי ירושלים להושיבן בקלון של רומי", מספר המדרש (איכה א רבתי).



אדולף אייכמן יזם, תיכנן, אירגן וניווט אלפי רכבות שהובילו יהודים למחנות ריכוז ומוות. גם כאשר הנאצים הבינו שהם מפסידים במלחמה והצבא המובס היה זקוק למשלוחי נשק ומזון - הרכבות של אייכמן המשיכו להעביר יהודים לאושוויץ ולמחנות ריכוז.



גדולי התורה לא קבעו זיכרון מחייב שינציח את השואה


לזכר חורבן שני בתי המקדש נקבעו שלושה שבועות, בין י"ז בתמוז (יום שבו הובקעה ירושלים) לט' באב (יום חורבן בית המקדש) כימי אבל שבהם נהוגים גילויי צער חמורים ומגבלות על שיגרת החיים. לאחר קריאת מגילת איכה בליל תשעה באב, נאמרות עשרות קינות לתשעה באב.



לזכר ששה מיליון היהודים, בהם כמיליון ילדים, שנרצחו בשנות השואה לא נקבע שום מעשה דתי שיבטא אבל וצער. אין בלוח היהודי יום מיוחד להעלאת זכר חורבן יהדות אירופה. ל"יום השואה" לא נלווה היבט דתי והלכתי משמעותיים. הרבנות הראשית קבעה את צום העשירי בטבת "יום הקדיש". אבל כמו מנהגים אחרים שקבעה הרבנות, "יום הקדיש" נשמר על ידי קומץ של יהודים דתיים.



נעשו ניסיונות להפיץ קינות על ששה המיליונים. האדמו"ר מבובוב, רבי שלמה האלברשטם, ניצול שואה שחי ופעל בניו יורק (נפטר ב-2000) חיבר לפני שנים אחדות "קינה על חורבן עם ישראל בשנות תרצ"ט-תש"ה". רבה הראשי של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, ששרד כנער את מחנה הריכוז בוכנוואלד, יזם הדפסת אוסף של קינות לזכר קרבנות השואה שחוברו על ידי אישים תורניים שאליהם פנה. קונטרסים של קינות אלה הופצו בבתי כנסת בתל אביב.



אבל מדובר בניסיונות שלא זכו להתקבלות בקרב הציבור הדתי הרחב ותפוצת הקינות האלה מוגבלת ביותר וחסרת משמעות מבחינה ציבורית. העובדה היא, שגדולי התורה ורבנים מרכזיים ומובילים בדורות האחרונים לא טרחו לקבוע זכר וזכרון לששת מיליון היהודים במסגרת דתית ובאופן הלכתי מחייב שינציחו את אבל השואה לדורות.



הטיעון כי חורבן בית המקדש היה אבי הצרות והפורענויות שגרם להיווצרות הגלות ולחשיפת העם היהודי לרדיפות ופוגרומים הוא טיעון שגם בעיני לא דתיים יכול להשתמע כלגיטימי. אבל אין זה מצדיק השתמטות מוצהרת מצד רבנים ואישי תורה ליזום ולקבוע סדר תפילה, מנהגי אבלות וגילויי צער לזכרם של ששת מילונים היהודים הנרצחים.



לחכמי התלמוד היתה רגישות להיסטוריה. הם תמיד חשבו ופעלו על פי הכלל של "לשעה ולדורות". גדולי התורה של ימינו עסוקים, טרודים ומתמודדים בקושי עם בעיות השעה. גם זה בלי הצלחה מיוחדת.