השיבושים בתנועת הרכבות שכפה המשבר הקואליציוני בין הליכוד ליהדות התורה, והיחסים העכורים בין ראש הממשלה לשר התחבורה, הובילו גורמים בסביבתו של ראש הממשלה לתדרך את הכתבים המדיניים כך ש"נפתרה" בעיית ההגעה של החיילים לבסיסים הלילה ומחר. אך לא מדובר ביותר ממס שפתיים שנועד להקהות את הביקורת הציבורית בהובלת מפלגות האופוזיציה על הפגיעה בחיילים.
בשעות בהן קווי האוטובוס אינם פועלים, רכבות הלילה הן התחבורה הציבורית הזולה והזמינה היחידה שיכולה לקשר את נמל התעופה הבינלאומי של ישראל עם שאר חלקי הארץ. כנוסע קבוע בקו הלילי מחיפה לתל אביב, אני יכול להעיד על כך שהרכבות הללו תמיד מלאות או כמעט מלאות. מדוע אף אחד בלשכת ראש הממשלה לא נותן את הדעת על כך שתחנת הרכבת של נתב"ג תישאר יתומה הלילה, כשמאות נוסעים יאלצו לשכור מוניות 'ספיישל' או להגיע עם רכבם הפרטי לשדה, למי מהם שיש רכב כזה. מדובר בפגיעה מהותית בציבור הנוסעים. ומה יהיה על כל אותם תיירים ומבקרים שיגיעו הלילה? אי היכולת להתנייד בזול ובמהירות זו לא בדיוק קבלת הפנים היפה שהם יצפו לה בישראל.
גם הפתרון שגיבשה לכאורה במהלך השבת לשכת ראש הממשלה עם משרד הביטחון הוא חלקי בלבד, והוא נקודתי להערב ורק לחיילים. לשם ביצוע ההחלטה, משרד הביטחון צריך לחכור אוטובוסים אזרחיים, הרי אין לו צי אוטובוסים משלו. בכל חברות האוטובוסים ללא יוצא מן הכלל יודעים כי אם אכן ימשכו השיבושים ברכבות לתוך מחר בשעות השיא של ראשון בבוקר, כפי שגם הנהלת הרכבת מעריכה, אף צי אוטובוסים אזרחי גם אם חכור, לא יוכל לתת מענה מלא לרכבות וצפויים הן עומסים גדולים בהסעות המדוברות והן בקווי האוטובוסים הסדירים גם אם יתוגברו.
ניסיון העבר מוכיח: צפוי מחר כאוס ענק
ניסיון העבר הלא רחוק בעת שביתות ושיבושים ברכבת מעיד כי גם בעת שהיו הסעות לחיילים, התרחש כאוס בתחבורה הציבורית באותם קווים שהרכבת שירתה במקביל. רק השבוע פרסמה רכבת ישראל את הדוחות התקופתיים שלה, בהם נכתב כי היא גדלה כל הזמן בקווים ובביקושים. פרויקט שלמגינת ליבו של ראש הממשלה יש לזקוף לא מעט לזכות האיש שאולי עד מוצאי שבת כבר לא יהיה שר התחבורה, ישראל כץ.
בכירי אגד, עדיין חברת האוטובוסים הגדולה בישראל, אמרו רק אמש לכל מי שרצה לשמוע, שלא יוכלו לתת מענה מלא אם השיבושים ברכבת ימשכו לתוך בוקר ראשון. אין צי אוטובוסים בישראל, גדול ככל שיהיה, שיוכל לתת מענה מלא בימי ראשון וחמישי הן לחיילים והן לפי שניים כמעט אזרחים שיאלצו להשתמש בתחבורה ציבורית בשל היעדר הרכבת
מי שיושב במגדל השן של משרדי ממשלה ממוזגים, נוסע בשיירות רכבי שרד ממוגנים ולא עומד כמו המוני הישראלים מדי יום בשעות השיא ברציפים העמוסים לעייפה של הרכבות והאוטובוסים בישראל, מי שרק עסוק בתכנון הספין הבא כדי להדוף ביקורת ציבורית מוצדקת וללהטט עם כל הכדורים באוויר, לא יוכל להבין את המציאות בשטח ועד כמה רחוקות הכרזות שכאלה ממנה.