דווקא בעקבות החלטת פלגי מפלגת 'יהדות התורה' על ריצה משותפת נחשפה המפלגה הזאת כשסועה מבפנים ומפולגת ללא תקנה, כמדולדלת אידאולוגית, מרוקנת מערכים. מבחינת ערכה האלקטוראלי, המפלגה הזאת נתגלתה כרכושו הפרטי והבלעדי של בנימין נתניהו. ככל שמתגלים יותר ומתפרסמים ידיעות ודיווחים על המשאים ומתנים, הדיונים וההתייעצויות שלבסוף הניבו את ההחלטה של פלגי מפלגת 'יהדות התורה' לרוץ במשותף בבחירות, יותר ויותר נחשפת העובדה המדהימה שמנהיגי החצרות החסידיות הגדולות בישראל וויתרו כליל על סמכויותיהם.
האדמו"רים הדירו את עצמם ממוערבות פעילה, בכלל מנוכחות כל שהיא, במאמצים שנעשו למנוע פילוג ב'יהדות התורה'. מהדיווחים שמתגלים ושפורסמו על זהותם של מי שהיו מעורבים, פעילים ומתווכים בין הפלג הליטאי 'דגל תורה' לבין הפלג החסידי 'אגודת ישראל' נחשף ומתברר העדרם הבולט, אי מציאותם בתחומי היוזמה, ההובלה וההשפעה של האדמו"רים, מנהיגי חצרות גור, בעלזא, וויזניץ', סדיגורא ועוד. האדמו"רים נטשו לגמרי את התחום שהיה בעבר הלא רחוק אחד מהמקורות המרכזיים להפגנת סמכותם והשפעתם. סליחה, לא לגמרי. בעוד זמן קצר יפורסם ויופץ קול קורא בחתימת אדמו"רים שיקרא ויורה לציבור חסידיהם וחוג אוהדיהם להצביע בעד יהדות התורה.
מה שמוסיף משמעות מיוחדת להעדר המופגן של פעילות ומוערבות של אדמורי'ם במאמצים למניעת פילוג ב'יהדות התורה' היא העובדה שלאדמו"רים של החצרות הגדולות בישראל דווקא יש היום סמכות, השפעה, יכולות השראה והאצלה רוחנית על אלפי ורבבות חסידים ואוהדים. אין עוררין על מעמדם הסמכותי, אין שום ספיקות לגבי דעה שהם מביעים, אין שום הסתייגות ממשאלה שהם מעלים. מדי יום ממתינים בתורים ארוכים מאות חסידים שמבקשים להיכנס מה שהם קוראים "לקודש פנימה", לשאול מהאדמו"ר עצה והדרכה לבעיה ומצוקה אינטימית, לקבל ברכה ואיחולים לשמחה משפחתית. בחצר גור או בעלזא ממתינים חסידים שעות ארוכות כדי להתקבל ביחידות אצל הרבי.
"לא מחליפים מקום של רהיטים בלי לקבל ברכה מהרבי", אמר לי חסיד בעלזא שנשאל על מה דיבר עם הרבי. צריך להיות מודע לסמכות הטוטלית, להשפעה הבלתי מעורערת ולדעה שאין אחריה שבריר של פקפוק שמנהיגי החצרות החסידיות בישראל נהנים מהן כדי להכיר ולהבין את עוצמת ההתרחקות שלהם, הנעדרות המופגנת שלהם, ההמנעות המובלטת שלהם מכל נוכחות ומסימן של התערבות במאמצים למנוע פילוג ביהדות התורה.
גם לא נראה שהיה איכפת להם, לאדמו"רים מי כן היה מעורב, פעיל ומשפיע במאמצים. על כל פנים, לא ידוע על ביטוי גלוי מצדם שזה נגע להם. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו שכל הקרדיט להחלטת פלגי יהדות התורה לריצה המשותפת לבחירות נזקף לזכותו לא עוררין, הוא סמל ודוגמה לחילוניות. יותר מזה. אביו של נתניהו היה ונודע כאטאיסט מוצהר וגא. בנימין נתניהו הוא אטאיסט נסתר. הוא לא מניח תפילין, מה שחכמי התלמוד גינו כ"קרקפתא דלא מנח תפילין". השבת היא אצלו יום עבודה רגיל. נתניהו לא יודע מה זה יום כיפור.
הוא ידוע בחיבתו המיוחדת למאכלי שרצים. כל זה לא הפריע, לא מנע ולא ערער במשהו על התערבותו ופעילותו הגורפת במשא ומתן, במגעים ובהתייעצויות שהניבו לבסוף את ההחלטה של ראשי פלגי יהדות התורה לרוץ במשותף בבחירות. נכון שהאדמו"ר רבי יששכר דוב רוקח, מנהיג חסידות בעלזא, נסוג וויתר על הסכמה לשלב את מוסדות החינוך של החסידות בהסכם עם משרד החינוך וללימודי ליבה ובכך הסיר מכשול לריצה משותפת. האמת היא, כפי שהיא באה לידי ביטוי בשיחות עם בכירים בחצר בעלזא, שנסיגתו של הרבי היא לא סופית, היא ארעית.
הרבי מבעלזא לא שותף לאמונה של ראשי יהדות התורה שהמנצח בבחירות וראש הממשלה הבא יהיה בנימין נתניהו. הרבי ממתין לתוצאות הבחירות ואז יחליט סופית בנוגע לשיתוף פעולה עם משרד החינוך. מהשיחות עולה כי בחסידות בעלזא שורר זעם ורגוז על מה שמוגדר בפי בכירים החסידות "ההתנהגות הברוטלית, החוצפה והגסות" שראשי 'יהדות התורה' הוכיחו נגד האדמו"ר, מנהיג רוחני הנערץ על אלפי חסידים.
משיחות עם חסידים, עסקנים בכירים בחצרות גור ובעלזא, מקורבים לאדמורי'ם מתברר ששוררת אפילו שביעות רצון ותחושות סיפוק מהעובדה שהאדמו"רים הדירו עצמם ונמנעו מהתערבות כל שהיא במה שהבכירים מגדירים "הפוליטיקה המלוכלכת" של החכי'ם וראשי מפלגת 'יהדות התורה'. בשיחות עולה, כי בלי קשר למשבר סביב האיום על החינוך העצמאי, כבר מזה שנים אחדות שהאדמו"רחם התרחקו ומתרחקים מהתערבות נוכחת בענייני 'יהדות התורה' ובעיותיה. "אדמו"רי גור ובעלזא בנו בשנים האחרונות, יצרו והקימו ממש אימפריות חסידיות", הסביר בשיחה בכיר בחצר גור, ידוע כמקורב מאוד לרבי.
"גם במספר ובהיקף החסידים, במיוחד צעירים ואברכים, שיש לגור ולבעלזא וגם במובן של מוסדות החינוך שיש לשתי החצרות ובארגוני סיוע ועזרה לנצרכים", הסביר הבכיר, מותיקי חסידות גור. "האדמו"רחם עסוקים וטרודים בשמירה וטיפוח האימפריות שלהם. בשנים האחרונות מנהיגי שתי החסידיות הגדולות עוסקים בתחזוקה של חצרותיהם הגדלות והולכות. לא מעניין אותם מה קורה ביהדות התורה". בכיר בחסידות בעלזא הסביר, ש"בקרב האדמורי'ם נוצרו ורווחים בשנים האחרונות יחס של זלזול וגישה של ביטול כלפי הח"כים של יהדות התורה, שבעיני הציבור מזוהים כנציגיהם. הרעבעס כועסים שהחכי'ם הפכו את המפלגה לתנועה פוליטית, שלכל אחד מהחכי'ם אינטרסים משלו". לדברי הבעלזאי הבכיר, "האדמו"רים היו מחליפים את חברי הכנסת הנחשבים לנציגי החצרות שלהם. אבל אין מועמדים.
ליהדות התורה יש שם רע כזה בקרב החסידים, שאברכים ועסקנים צעירים לא מעוניינים בכלל להיכנס לפעילות במסגרת המפלגה". להערכת עסקני חצרות חסידיות, לח'כ משה גפני יש תכנית שהוא שומר לאחרי הבחירות. "גפני לא ישלים עם מצב שהסכם הריצה המשותפת יעניק יתרון כל שהוא לאגודת ישראל ובודאי שלא לחצרות החסידיות שהוא שונא", אמר בשיחה בכיר בחסידות בעלזא. "הוא (גפני) ישנה את ההסכם או אפילו יבטל אותו".