רובנו עדיין נוסעים בכלי רכב פרטיים מונעי בנזין או דיזל ונהנים בעקיפין מהפעילות המשקית האדירה של ציי המשאיות, האוטובוסים, הרכבות, האוניות והמטוסים. האם שאלתם עצמכם מאין מגיע לישראל הנפט שמעובד לתוצרים שונים בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד? הרי ישראל עלולה להיכנס למלחמה בכל רגע מול העוכר הקם עלינו לכלותנו, הפעם איראן.
ומה בנוגע לרזרבות הנפט של ישראל החייבות להיות גדולות כדי לענות על אתגרי שעת חירום או מצור? על פי פרסומים זרים, ישראל הגדילה כבר בשנת 2011 בשיעור אדיר את מלאי הנפט שלה, אולי פי שישה, ואף המשיכה להגדיל את המלאי בהמשך השנים.
כדי למנוע מצור ופגיעה בקו החיים של הנפט ישראל הצטיידה בצי אדיר של צוללות, מובן שלא רק למטרה זו. על הצוללות הגרמניות נסבו ויכוח וחקירות, שהיו למשפט, אם כי לא נגד ראש הממשלה החוזר לתפקיד בקרוב בנימין נתניהו.
הנפט המיובא לישראל מיובא היום בחלקו הגדול ממדינות הקווקז ואסיה באמצעות צינור הנפט היוצא מבאקו באזרבייג'ן, ממשיך לטביליסי בגיאורגיה ומשם לנמל ג'ייהאן בטורקיה, מסוף נפט בדרום־מזרח טורקיה. שמו המקוצר של הצינור הוא BTC.
הצינור, שאורכו כ־1,776 ק"מ, נחנך בשנת 2006 ובכוונה תחילה ללא תלות ברוסיה. הוא קריטי לישראל בהיותו צינור חמצן עבור המשק. מכאן החשיבות האדירה שישראל רואה בהמשך הידוק היחסים הדיפלומטיים והצבאיים עם האזרים, שעל פי פרסומים זרים, נהנו ונהנים מסיוע צבאי ישראלי אדיר, ויש הטוענים אף המכריע בשדה הקרב של האזרים המוסלמים השיעים החילוניים במלחמותיהם מול הארמנים הנוצרים בקרבות שבמחוז המריבה נגורנו קרבאך.
עיצומים ומשמעותם
האזרים שמרוצים מאוד מהיחסים עם ישראל החליטו זה עתה, בסוף חודש נובמבר, לפתוח בגלוי שגרירות בתל אביב - מה שמכעיס את איראן השיעית, שבשטחה אוכלוסייה אזרית גדולה המהווה כ־18% מכלל אוכלוסייתה (כפול מאוכלוסייתה באזרבייג'ן עצמה, המונה 10.3 מיליון נפש).
גם חידוש היחסים הדיפלומטיים החמים (בחודשים האחרונים) עם טורקיה והחזרה לשיתוף פעולה, בתקווה לחזור לימים הטובים מהעבר, הם נדבך נוסף בהבטחת האספקה של נפט מצינור BTC, שיותר מ־30% ממנו בבעלות בריטיש פטרוליום ועוד 20% בבעלות האזרים.
המימון לצינור הוא של הבנק האירופי לשיקום ולפיתוח EBRD, היושב בלונדון, וגם ממשלת ישראל מבעלי המניות שלו, בקטנה. על פי פרסומים זרים, הספקית הגדולה ביותר של נפט לישראל היא אזרבייג'ן, מבארות הנפט שלה בים הכספי, וייתכן שבין הספקיות נמצאות גם קזחסטן ואף רוסיה.
מחירי הנפט בעולם התנדנדו בימים האחרונים תוך מגמת ירידה - הכל בשל הכניסה לתוקף של הרחבת הסנקציות של המערב נגד רוסיה, הענשתה בגין פלישתה לאוקראינה.
החל מ־5 בחודש זה אסור למדינות האיחוד האירופי, למדינות ה־G7 וכן לאוסטרליה לקנות נפט מרוסיה במחיר העולה על 60 דולר לחבית - הכל כדי להפחית את ההכנסות, את מקורות המט"ח ואת אפשרויות מימון המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קרא להחלטה של מועצת אירופה "טיפשית". עוד איים הנשיא הרוסי שהוא שוקל להפחית את תפוקת הנפט של רוסיה כדי לנקום במדינות המערב. לא זו בלבד, פוטין אומר שהוא שוקל למנוע מכירת נפט רוסי לכל מדינות ה־G7.
מעצמות המערב, האיחוד האירופי כולו ואוסטרליה מנועים מעתה לאפשר ביטוח בינלאומי למכליות נפט, לטנקרים נושאי נפט רוסי, אם זה נרכש במחיר העולה על 60 דולר לחבית. גם ברוקרים בתחום הביטוח מנועים מתיווך בביטוח מטעני נפט רוסי שאינו עומד בכללים החדשים של המערב. ללא ביטוח הרבה חברות ספנות בעולם, מטבע הדברים, יימנעו להשיט נפט רוסי.
גרוטאות משייטות
בעקבות מגבלת המחיר של המעצמות המערביות על נפט רוסי, שעליה הודיעו האירופים לפני חודשים ארוכים, הכינו חברות ספנות העוסקות בשינוע נפט - וגם רוסיה וידידותיה - את עצמן לעיצומים שמועצת אירופה החליטה שאין להם הגבלת זמן.
נוצר שוק אפור ושחור של מכליות נפט שבהם עוסקים הרוסים, האיראנים והוונצואלים. מכליות צללים, בעיקר ישנות שכבר היו צריכות לצאת מכלל שירות ולעבור גריטה, בנות מעל 15 שנים, מחליפות ידיים במחירים העולים בעשרות אחוזים עבור הגרוטאות המשייטות.
סוחרים זריזים מרוויחים עשרות מיליוני דולרים עבור המכליות שמחליפות ידידים. "הצי באפלה" הופיע במקור ולראשונה לאחר הטלת הסנקציות על איראן על ידי נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שביקש לכפות עליה את הסכם הגרעין. מינואר השנה החליפו ידיים 135 מכליות נפט, לפי אתר Riviera Maritime Media, העוסק בסוגיית המכליות.
מקור השם נעוץ בכך שמכליות של הצי הלא מדווח סוגרות לעתים את מערכת האיתות האוטומטית של המכליות הדרושה לשיט הבינלאומי, כדי שלא יוכלו לזהותן, והופכות בכך ל"הצי באפלה". במקור נדרש מהמערכת לדעת מהו מקומו של יעד המכלית כדי למנוע תאונות. מכליות ישנות אלה כבר מופיעות בנמלי הנפט של רוסיה כדי להטעין נפט שאסור על פי המערב.
הארגון האמריקאי United Against Nuclear Iran, האיחוד נגד איראן הגרעינית, מעריך כי "הצי באפלה" גדל בתוך שנתיים מ־70 מכליות ל־257 מכליות. לא זו בלבד, יש מתחכמים שקובעים כי הם משלמים רק 60 דולר לחבית, אבל דמי ההובלה גבוהים מאוד, מעל הנהוג במסחר הבינלאומי להובלת נפט. בכך הם מתמרנים את המספרים כדי לעשות רווחים מיידיים למרות עיצומי האיחוד האירופי ושבע המדינות העשירות. מטבע הדברים, מכליות ישנות אלה אינן רשומות במדינות הנוקטות עיצומים מול רוסיה.
לא אלמנה רוסיה חרף העיצומים החדשים נגדה. יש לה חברות ללמוד מהן איך מתמודדים עם עיצומים, כמו איראן וכן ונצואלה. ההודים והסינים כלל לא מתכוונים לציית לתכתיבי המערב. הם צמאים לנפט הרוסי והודיעו בריש גלי כי ימשיכו לרכוש ממנה. אם בתחילת השנה הודו עדיין לא קנתה נפט רוסי, עכשיו היא מייבאת 0.9 מיליון חביות ליום.
סין מייבאת כמיליון חביות ביום, מעט מעל 0.9 מיליון חביות שייבאה מרוסיה בתחילת השנה. יש גם פיתוי כספי: הנפט מהרי אורל ברוסיה נמכר לסין בהנחה משמעותית לעומת הנפט בים הצפוני - בספטמבר ההנחה הייתה 33 דולר לחבית. אז ברור כי הסינים קונים עוד ועוד נפט מרוסיה, והמלחמה באוקראינה ממש לא מעניינת אותם.
הסינים, שהפכו ליריבים העיקריים של המעצמה הגדולה בעולם - ארה"ב, תוקעים אצבעות לאמריקאים גם באמצעות ערב הסעודית. אחרי שנסיך הכתר מוחמד בן סלמאן ביזה את הנשיא ג'ו ביידן, שביקר באוגוסט בסעודיה וביקש ממנו להגדיל את תפוקת הנפט של סעודיה כדי להפחית את המחירים ולמנוע גלגול אינפלציוני עולמי, עשה הנסיך בדיוק את ההפך: עם מדינות אופ"ק ורוסיה הוחלט להפחית את תפוקת הנפט של הארגון ב־2 מיליון חביות ביום.
כדי להכעיס את ארה"ב, שמעמדה מתערער בערב הסעודית ובמפרץ הפרסי, כפי שמעמדה של בריטניה התערער בזמנו (עוד כשהייתה מעצמה בשנות ה־70 של המאה הקודמת), בן סלמאן גם קיבל בהדר ובכבוד את נשיא סין שי ג'ינפינג.
מרס טורקי?
הסעודים אומרים כי הם אינם בוחרים צד במאבק בין וושינגטון לבייג'ינג, ולכן אפשרו לנשיא האורח להיפגש עם מפיקות נפט מקומיות. סין אולי תגביר את קניות הנפט בסעודיה - לא דווח על כך בבירור - כאשר במקביל נמכרות לסעודים מערכות נשק שהאמריקאים מסרבים למכור, כגון כטב"מים.
רוסיה הפכה כבר באוקטובר השנה לספקית הנפט הגדולה ביותר של הודו - 22%, מקדימה את עיראק עם 20.5% מכלל יבוא הנפט ההודי ואת הסעודים שמספקים כ־16%. הרוסים גם מפתים את ההודים באמצעות הנחות: המחיר שההודים והרוסים משלמים היום נמוכים ב־40% ממה שמחייבים בים הצפוני.
מלחמות האנרגיה יימשכו, כל עוד המלחמה באוקראינה תימשך. הרוסים ידועים בסבלנותם ובנשימתם הארוכה. העיצומים אומנם לא נעימים, אך העם הרוסי מעולם לא חי חיי תפנוקים וברמת חיים גבוהה, שאם נופלים ממנה, נופלים גם הפוליטיקאים מהשלטון.
העיצומים של המערב נגד רוסיה אינם חלים על ישראל, כלומר בהחלט יש אפשרות לישראל לקנות נפט רוסי זול וקרוב. אין מידע אם ישראל קונה וכמה נפט רוסי, כפי שהיה בעבר. בכל מקרה, הניטרליות של ישראל במלחמת הדמים בין אוקראינה לרוסיה רגישה. נמתין לראות מה תהיה מדיניות ממשלת נתניהו החדשה.
במחירי הנפט הנוכחיים, הממשיכים להידרדר גם בגלל המיתון שאופף את אירופה וההאטה בפעילות המשקית בשתי המעצמות העיקריות סין וארה"ב, אפשר לצפות כי מחירי הבנזין בישראל דווקא יירדו בחודשים הקרובים, אפילו אם יחזיר האוצר את מלוא הבלו לקדמותו.
בינואר תעריפי החשמל יעלו ב־10.8% - מה שיכביד על בעלי רכב חשמלי, כאשר מחירי הבנזין עשויים לרדת. כך הכדאיות היחסית של רכב חשמלי דווקא תיפגע. בזמן כתיבת שורות אלה מחירי הנפט במערב ירדו בחודש האחרון ב־17%־18%.
ברגע שהממשלה החדשה תישבע, כבר תהיה עבודה לשרי האוצר והאנרגיה ביחס למדיניות הבלו ומניעת ההאצה באינפלציה וגם בסוגיות, כמו המדיניות הנכונה והנחוצה מול רוסיה, שדורשת מישראל להיות ניטרלית.
אבל כל זה כבר יהיה נתון בידיו של ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו, שייתכן כי יחזור למדיניות "הרבה יותר ניטרלית" ויחפש נתיבים לרוסיה בשקט ותוך תיאום עם החבר הישן־חדש שלו, שעמו שיקם לאחרונה את היחסים, נשיא טורקיה טאיפ ארדואן, שהקשר עמו חודש כמעט במלוא היקפו לאחר 19 שנים.