קשה להסביר את העוינות של מדינת קטאר הקטנה שבה חיים כ־300 אלף אזרחים ולמעלה משני מיליון מהגרי עבודה. לפני כ־28 שנים ישראל פתחה לראשונה נציגות כלכלית בדוחא, וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס היה זה שחנך אותה.

נתניהו מגיב לביידן: "אם נצטרך לעמוד לבד, נעמוד לבד"
חצה את הסף ונכון להסיר את הכפפות: מה עומד בבסיס ההודעה של ביידן?

נראה אז שזו הייתה רק שאלה של זמן עד שיכוננו יחסים דיפלומטיים מלאים בין קטאר וישראל. במקום זאת בחרה האמירות לסייע לטרור האסלאמיסטי הקיצוני, ועל הרקע הזה נוצר בשנת 2017 המשבר הדיפלומטי הגדול בין דוחא לבין מצרים, האמירויות, סעודיה ובחריין. רק שלוש שנים לאחר מכן ביטלו המדינות הללו את החרם עליה.

האמירות נוסדה במאה ה־19 בידי משפחת אל־ת'אני, השולטת בה עד היום. בשנות ה־30 הפכה קטאר למדינת חסות של בריטניה, עד שבשנת 1971 קיבלה את עצמאותה. קטאר היא מדינה מוסלמית, וחוקי המדינה נשענים על השריעה – הדין הדתי האסלאמי. מאגרי הגז שבה, מהגדולים בעולם, אפשרו פיתוח מואץ של האמירות, והעושר ניבט שם מכל פינה.

קטאר בחרה לפזר את השקעותיה בבנקים, בחברות ענק מסחריות ברחבי העולם, בתרומות נדיבות ובקניית מושבים באוניברסיטאות מובילות בארה"ב.

ההשפעה של קטאר על אירופה וארה"ב והבחירה שלה לסייע לארגון הטרור חמאס יוצרות בעיה עולמית קשה לפתרון גם בגלל היותה בסיס אמריקאי חשוב. בחודשים האחרונים פרסם "המכון לחקר האנטישמיות" שורה של מחקרים הנוגעים לכסף הקטארי באוניברסיטאות בארה"ב, ועל השימוש בו. הכסף הקטארי מאפשר לה השפעה גדולה על תוכניות הלימודים באוניברסיטאות, באמצעות מאות פרויקטים משותפים עם האוניברסיטאות בדוחא.

המכון פרסם לאחרונה דוח חריף שבו נחשף כיצד קטאר מעבירה סכומי עתק למערב, כשהיא חומקת מפיקוח מוניטרי מתבקש. בדוח נטען כי מיליארדים מוזרמים למוסדות אמריקאיים להשכלה גבוהה ללא חשיפת המקור הקטארי או דיווח שיציג את הקשר בין מוסד הלימוד לבין המימון שמתקבל.

אוניברסיטאות בארה"ב אוכלות היום את פרי הבאושים של מדיניות עצימת העיניים, כאשר מרצים וסטודנטים אסלאמיסטים קיצוניים הופכים אותן לחממות אנטישמיות. גם ישראל בחרה במדיניות עצימת עיניים ולא הבינה את המשמעות האדירה של התמיכה הקטארית באויב החמאסי ובאידיאולוגיה שלו. בחדשות 12 נחשפו לאחרונה מסמכים המראים שגם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן וגם ממשלות ישראל במהלך השנים לא הבינו את מקומה של קטאר במרחב הטרוריסטי.


אידיאולוגיה תומכת טרור

זרועות התמנון הקטארי הגיעו גם לישראל באמצעות רשת הטלוויזיה "אל־ג'זירה", הנמצאת כמעט בכל פלטפורמות התקשורת בעולם, ונצפית על ידי עשרות מיליוני איש. הרשת משמשת כזרוע התעמולה של האמירות הקטנה, ועוסקת בדה־לגיטימציה של ישראל תוך עיוות האמת והעובדות, וכנגד כל אתיקה עיתונאית.

ישראל אפשרה תקופה ארוכה מדי לכתבי הערוץ העוין לפעול משטחי המדינה ולשדר בפלטפורמות התקשורתיות שלה. שידורי הערוץ שנקלטו בכל בית בישראל ליבו את השנאה גם בקרב הערבים החיים כאן וגם בשטחי יהודה ושומרון. רק תארו לעצמכם שרדיו גרמניה הנאצית היה משדר בבריטניה ובארה"ב במלחמת העולם השנייה, כאשר הוא קורא לחיילי בנות הברית "רוצחים".

כל הכבוד לשר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, שהתעקש והצליח להעביר בהסכמה רחבה את החוק למניעת שידורי אל־ג'זיריה בארץ, והערוץ סוף־סוף נסגר, זמנית. קטונתי מלהבין למה רק סגירה זמנית ל־45 יום ואופציה להארכה? האם אל־ג'זירה תיהפך בעוד חודש וחצי לחובבת ציון?

פשיטת משטרה על ערוץ אל-ג'זירה (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
פשיטת משטרה על ערוץ אל-ג'זירה (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)


מדוע מצקצקי הלשון, חברי כנסת ועיתונאים מסוימים נאחזים ב"חופש העיתונות והביטוי" ותומכים בשידורי הפיגולים הללו? הרי גם איחוד האמירויות, מצרים, ארה"ב ומדינות באירופה אינן מאפשרות שידורי הסתה מקוריאה הצפונית, איראן, קטאר וסין – ורק לישראל אסור? מה זה המוסר הכפול הזה כשמדובר במדינה בזמן מלחמה?

קטאר מציגה את עצמה כמתווכת היכולה לסייע לשני הצדדים להגיע להסכמה בדבר שחרור החטופים, אבל בו בזמן היא מארחת את בכירי הטרוריסטים של חמאס, המוצאים שם בית חם ותומך. לאחרונה אירחה דוחא את כנס הליגה הערבית, שם נאם אסא אל־נסר, חבר המועצה המחוקקת של קטאר, שתקף את עצם קיומה של ישראל.

הוא שיבח את מתקפת הטרור המפלצתית בשבעה באוקטובר ואיים: "מבול אל־אקצא היה רק ההתחלה. אנחנו נרצח את היהודים, נשמיד את הישות הציונית, ולעולם לא יהיה שלום".

כיצד טחו עינינו מראות שהאידיאולוגיה של קטאר היא אותה אידיאולוגיה של חמאס?

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל
[email protected]