מדד המחירים לצרכן פורסם בארצות הברית ובישראל ביום רביעי האחרון וסיפר סיפור מעניין. בזמן שבארה"ב ראינו חזרה של התקררות האינפלציה והפתעה כלפי מטה, בישראל קיבלנו התחממות חדה כאשר המדד עלה ב-0.8% לעומת צפי ל-0.6% - ב-33% גבוה יותר.

הותר לפרסום: שני לוחמי סיירת גבעתי נפלו בקרב בדרום רצועת עזה
נתניהו ירצה לפרוץ בבכי: ממשלתו עומדת לקבל את המושכות | בן כספית

בצלילה למספרים מקבלים את ההפתעה האמיתית. כמעט 0.5% מתוך אותם 0.8% מגיעים מסעיף אחד - טיסות והארחה, כאשר ההפתעה העיקרית היא במחירי הטיסות. הצפי היה לעלייה של 6% אולם קיבלנו עלייה של כ-11%.

למה זה מוזר? כי מחד אנחנו רואים מדינה שקועה במלחמה על עתידה, ומאידך התושבים מוכנים לספוג את עליות המחירים שחברות התעופה והמלונאות מציבות להם. כלומר, הצרכן הישראלי יודע שהוא עובד קשה וברגע שעליו לארגן חופשה, לא יבטל אותה בגלל שהמחיר יקר ב-10% יותר משתכנן.

אגב, בזמן שהעלייה במחירי המלונות עושה שכל עקב שיכון של אלפי מפונים, את העלייה במחירי התעופה צריך להפנות בעיקר לחברות שמנצלות את הביקוש כאשר יש ירידה חדה בהיצע וחברות רבות שדוחות את חזרת טיסותיהן לישראל.

חופשה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
חופשה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

באותו דוח יש גם כמה הפתעות, למשל ירידה במחירי הפירות והירקות, מה שהרבה צרכנים יטענו כי לא ממש מורגש בכיס.

חייב להגיד משהו על המטבע במקרה הזה. נכון לרגע כתיבת שורות אלו שער הדולר הוא 3.7. בהתחשב בנתוני האינפלציה בשילוב עם שער הדולר שציינתי אין סבירות להורדת ריבית. הנגיד לא ייקח את הסיכון בהחלשת המטבע ותדלוק השוק לפני שנראה צינון ברור באינפלציה או דולר שמתבסס מתחת ל-3.5.

הכותב הוא יועץ פיננסי, בעלי קרן הגידור "אופרטיוניטי" ובעל תוכנית ליווי פיננסי לספורטאים