חיזבאללה ואיראן הופתעו מן ההתקפה של חמאס בשביעי באוקטובר לא פחות מישראל. הם שתכננו את המתקפה, אך סינואר לא שיתף אותם לגבי המועד. הם החליטו שחיזבאללה לא יצטרף כמובטח למלחמה בקנה-מידה מלא, אלא רק יסייע לחמאס ע"י מלחמת התשה מוגבלת. זה היה מביך, אך היה מכוון להציל את חיזבאללה מחיסול ע"י ישראל. האיראנים ניסו גם לעורר אינתיפאדה בגדה המערבית, אך פיקוד המרכז הצליח לסכל זאת.

בן גביר בדרך לאולטימטום משלו? "לנתניהו יש הרבה טעויות, יש לי דרישות ממנו"   
נתניהו ירצה לפרוץ בבכי: ממשלתו עומדת לקבל את המושכות | בן כספית

בראייה האיראנית יש רק שני "תסריטים" שבהם איראן תורה לחיזבאללה לפתוח במלחמה כוללת: כאשר ישראל תתקוף את תעשיית הגרעין האיראנית, או כאשר טהראן תשתכנע שישראל מתפרקת, ותידרש רק דחיפה נוספת על-מנת להשלים את תהליך ההתאבדות של מדינת היהודים. חיזבאללה סבור שרגע זה טרם הגיע, אך לאחרונה יש סימנים שאיראן מתחילה לשנות את דעתה. בהשפעת הרושם שישראל מתפרקת, ושתמיכת המערב בה מתרסקת, מסתמנת כוונה איראנית להסלים את מלחמת ההתשה. הדבר מסתמן במדיניות האזורית האיראנית ובמדיניותה הגרעינית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לאחרונה חדירה עמוקה יותר של התקפות לתוך ישראל, הגברת השימוש בכטב"מים ועלייה במספר הרקטות, מסמנות היענות לדרישה איראנית להסלמה, אך אין בה עדיין חציית הקו האדום שתביא למלחמה כוללת. חצייה כזו תבוא אם חיזבאללה יפציץ, כמו ב-2006, ריכוזי אוכלוסייה אזרחית כמו נהריה, עכו, טבריה, חיפה.

גם ההתראה בשמיני במאי להתכונן לגיוס של לוחמי-המילואים של חיזבאללה היא עליית שלב, אך עדיין לא הוחל בגיוס. נראה שהדאגה לגורל העדה השיעית ולמעמד חיזבאללה בלבנון עדיין לא דעכה אצל נסראללה, והוא מעדיף מלחמת-התשה מוגבלת. בה בשעה, התוקפנות הגוברת של טהראן והצהרותיה מרמזות שאיראן מהרהרת בשינוי פרדיגמה.

שיגור טיל בליסטי לעבר ישראל (צילום: רשתות ערביות)
שיגור טיל בליסטי לעבר ישראל (צילום: רשתות ערביות)

אולי טהראן מגיעה למסקנה שקרוב הרגע להורות לחיזבאללה ולאחרים להכות במלוא הכוח, בעוד איראן עצמה נשארת מחוץ לעימות. האיראנים זוכרים שישראל היא מעצמה גרעינית, ואסור לתת לה תירוץ להפעיל את הפצצה. חיסול ישראל צריך לכן לבוא בהתשה, ביבבה, בייאוש גובר ובריחה יהודית המונית מישראל, לא בפיצוץ. בנוסף להערכתם שישראל חלשה וקרב הזמן שיינתן להורידה על ברכיה, ניצחון מפלגת "העמידה האיתנה" (פיידארי) הדתית האולטרא-קיצונית בבחירות במרץ מחזק מגמה זו באיראן. אינני בטוח מה יעשה נסראללה אם איראן תורה לו להסלים למלחמה כוללת.

הסימן הברור ביותר לשינוי הגישה האיראני היה שיגור 162 כטב"מים, 30 טילי-שיוט, ומאה טילים בליסטיים לישראל ב-13 באפריל. בכירים איראניים מתפארים בכך, ומצהירים שזו רק 20% מיכולתה של איראן. את אי-ההצלחה לפגוע בישראל הם מסבירים בכך שישראל עדיין נעזרת בארצות הברית ובמדינות שכנות, שעוד תענשנה על כך.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בחמישי במאי חזר הגנראל ע'ולאם עלי רשיד ממשמרות המהפכה על תכנית שהעלה באוגוסט 2022 חוסין סלאמי, מפקד המשמרות, על-פיה איראן תיזום שורה של מלחמות התשה מאסיביות ופשיטות, מה שיביא את הישראלים לנסיגות ולהגירה מארצם. הנושא הועלה שוב מפני שלדברי רשיד, פשיטת חמאס הוכיחה את חולשת ישראל. התקפות-הפתע תבואנה, אמר, מלבנון, מהגדה המערבית ומעזה. ואכן, הרשות הפלסטינית כבר מתלוננת על נסיונות איראניים לערער את היציבות דרך סיוע לחמאס ולג'יהאד האסלאמי.

אבל איראן עושה יותר. המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק מדווחות במאי על תקיפה אחת ליום נגד נמלים בישראל, פי שלוש מחדשים קודמים. לא כל הכטב"מים הגיעו, אך הכוונה ברורה. איראן מכינה מיליציות בגולן הסורי, ומבריחה נשק וחמרי-נפץ לאחים המוסלמים בירדן במגמה להכין שתי חזיתות נוספות. ב-16 במאי בפסגה בבחריין התלונן המלך הירדני על הפגיעה הזו בריבונות.

איראן גם מנסה להרחיב את המצור הימי. מתימן היא חוסמת כבר את הים האדום ופועלת להקים בסיס גם על חוף סודאן. נמל-אילת משותק.  ב-16 במאי הודיע המנהיג עבד אל-מלכ אל-חות'י שאנשיו תקפו בים התיכון שתי אניות הקשורות לישראל. גם אם זוהי התפארות שווא כרגע, היא מבהירה מהן התכניות. הנשק הנבחר יהיה כנראה כטב"מ מתאבד המכונה "שאהד" ("עד"). הוא אטי, אך מסוגל לשאת כ-35 ק"ג חומר נפץ עד 2400 ק"מ, כלומר למזרח הים התיכון, עם זאת, עדיין חסרה להם שם אניית מודיעין כמו שיש להם בים האדום. האיראנים מצהירים גם על כוונתם להגיע עד מיצר הגיברלטר. זה איננו מיידי, ולא ברור איך יעשו זאת, אולי הם חושבים על צוללות.

השתלטות חותים על הספינה 19 בנובמבר (צילום: רויטרס)
השתלטות חותים על הספינה 19 בנובמבר (צילום: רויטרס)

ההעזה האיראנית גוברת גם במישור הגרעיני. ב-18 באפריל, למשל, הודיע הגנראל אחמד חקתלאב, מפקד משמר האתרים הגרעיניים, כי "איראן עשויה לעיין מחדש במדיניות הגרעין שלה". ארבעה ימים לאחר מכן הכריז חבר הפרלמנט ובכיר לשעבר במשמרות המהפכה, ג'ואד כרימי קודוסי, כי לדעתו, מרגע שההנהגה תנחה זאת, "בתוך שבוע יהיה אפשר לערוך ניסוי גרעיני ראשון". עוד קודם לכן הכריז כמאל ח'ראזי, יועץ בכיר של המנהיג בעליון ח'אמנהאי, כי איראן שוקלת "פריצה גרעינית", ויש עוד.

רפאל גרוסי, ראש הסוכנות הבינל"א לאנרגיה אטומית, דרש על-כן ב-15 במאי מטהראן לחדול מדיבורים שמנרמלים איראן גרעינית , והצהיר שאיננו יכול לאשר שאיראן נמנעת מפיתוח גרעין צבאי. להבנתי, האיראנים סבורים  שכשישראל תגיע אל סף הסוף היא תאיים בגרעין. ברגע זה גם איראן חייבת שתהיה לה הפצצה כדי לנטרל את האיום הישראלי. זה בקרוב היה גם כיוון המחשבה של סדאם חוסיין כשפיתח גרעין צבאי. כרגע האסטרטגיה הנבחרת היא התשה בסגנון "יותר מאותו הדבר", אבל אולי הסלמה בקרוב. עם זאת, איראן מבינה שעדיף שישראל תואשם בהסלמה, וכך לא תוכרח ארצות הברית להצטרף למלחמה.

פרופ' אמציה ברעם, החוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם, אוניברסיטת חיפה