גם אם חקירות נוה-אורנשטיין יסתיימו בלא כלום, הבוקר היה רגע שפל למערכת המשפט. מצב בו ראש לשכת עורכי הדין לשעבר וחבר בוועדה לבחירת שופטים מובל לחדר חקירות לצד נשיא בית משפט מחוזי בדימוס, מעיד על המצב אליו הגיעו לשכת עורכי הדין והוועדה לבחירת שופטים.

היועמ"שית לבן גביר: "זימון המפכ"ל לשימוע לא חוקי ועולה ממנו חשד לשיקולים זרים"
ממשל ביידן עודכן: ישראל מעריכה - זה מה שגרם לתקרית ברפיח | דיווח

על פי הפרסומים בגינם נחקרו אפי נוה ואיתן אורנשטיין בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים, אורנשטיין התחייב 'להזיז' מתפקידה שופטת אותה נוה לא חיבב שעסקה בתחום בו נוה מתמחה, וזאת בתמורה למינויו של אורנשטיין לתפקיד הנחשק כנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. העסקה הלכאורית, איך לא, יצאה אל הפועל.

תוצרי החקירות יביאו למסקנה האם הפרקליטות תגיש כתב אישום בפרשה. במידה ויוגש כתב אישום בגין שחיתות בוועדה לבחירת שופטים, יהיה מדובר ברעידת אדמה בעולם המשפט. אך גם אם לא יוגש כתב אישום, עצם הסיטואציה בה נשיא בית משפט מחוזי הגיע לתפקידו בדרך הזאת, אומרת דרשני.

את ה'דרשני' הזה עשו עשרות אלפי עורכי דין לפני כשנה. עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין, נבחר ברוב קולות מוחץ של 73%. הבחירה בבכר, מעבר לבחירה באיש עצמו, הייתה יותר התנגדות לניסיון החזרה של אפי נוה לזירה הציבורית. עורכי דין רבים שרישיונם לא היה בתוקף עמדו בתור בבית הפרקליט בכדי לחדש את רישיונם ולאפשר להם להצביע בעד בכר – ונגד נוה.

עמית בכר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עמית בכר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אבל מעבר להחלפת האורגנים, צריך לחשוב מה הלאה. הוועדה לבחירת שופטים מתנהלת בימים אלה במחשכים, כשישיבותיה אינן פומביות. נכון, שחיתות יכולה לפשות גם כאשר הדיונים הרשמיים פומביים, אבל כאשר ועדה כל כך חשובה מתנהלת ב'שושו' – הדבר רק נותן ביטחון לבצע דברים יותר ויותר מפוקפקים, כאשר החשש כי המעשים המושחתים יתגלו קטן יותר.

אפי נוה מצביע בבחירות ללשכת עורכי הדין (צילום :אברהם בלוך)

"אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר", אמר השופט לואי ברנדייס. לאור קופת השרצים שיוצאת מהוועדה לבחירת שופטים, אולי כדאי לשקול מחדש את הדרך בה מתנהלת הוועדה לבחירת שופטים – הרחק מעיני הציבור – והאם נכון שעורכי דין הבאים בדין מול שופטים, יהיו חלק מבחירתם.