חבר המושבעים במנהטן הרשיע את הנשיא לשעבר והמתמודד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ, ב-34 סעיפי אישום של רישום כוזב במסמכי תאגיד ובחוקי הבחירות של מדינת ניו יורק. האישומים נוגעים לרכישת זכויות ה"זכרונות" של כוכבת סרטי המבוגרים סטורמי דניאלס לפני כעשור.

טראמפ הורשע בכל 34 סעיפי האישום נגדו; הנשיא לשעבר: "אני חף מפשע"
טראמפ הורשע בפלילים: עכשיו נשאלת השאלה הגדולה ביותר | שלמה שמיר

 המשפט נערך במנהטן משום שמטהו של טראמפ בתקופה ההיא היה במנהטן, והעו"ד מייקל כהן, שכונה "הפיקסר" של טראמפ, שימש כעד מרכזי במשפט לאחר שהורשע בעצמו באותן עבירות בהסכם טיעון עם התביעה.

מייקל כהן (צילום: רויטרס)
מייקל כהן (צילום: רויטרס)

המשמעות של הכרעת הדין מבחינת לוחות הזמנים היא שטראמפ יוכל להגיש ערעור על ההרשעה, ויתכן שיגיע עד לבית המשפט העליון. פסק הדין נקבע ל-11 ביולי, ארבעה ימים לפני כינוס הוועידה הרפובליקנית במילווקי. כעת ימונה קצין מבחן שימליץ לבית המשפט כיצד לנהוג במקרה שלו. לטראמפ יש גיליון פלילי נקי, עבירה שאיננה אלימה, גיל מבוגר והיותו מתמודד פעיל לנשיאות, כפי שציין השופט מרצ'ן במהלך המשפט.

הסעיפי אישום בהם הורשע טראמפ מאפשרים עד ארבע שנות מאסר וקנס של 5,000 דולר לכל עבירה, אך בדרך כלל הענישה מאוחדת עבור כל הסעיפים הללו. חשוב להדגיש כי החוקה אינה שוללת את האפשרות של מועמד מורשע, או אפילו של ניהול קמפיין מהכלא. ישנו אף תקדים לכך, כאשר בבחירות של 1920, המועמד הסוציאליסטי יוג'ין ו. דבס רץ מהכלא באטלנטה וזכה בלמעלה ממיליון קולות.

הפגנה מחוץ לבית המשפט במנהטן, ניו יורק, שם נשפט  דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
הפגנה מחוץ לבית המשפט במנהטן, ניו יורק, שם נשפט דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

בחזית הפוליטית, קשה בשלב זה לדעת את המשמעות של ההרשעה על הקמפיין. ככל שיוחלט לכלוא את טראמפ, האפשרות של ניהול ארה"ב מהכלא הופכת לריאלית. העיתונות האמריקאית מדווחת כי הסוכנים של השירות החשאי בוחנים את האפשרות של הגנה על נשיא לשעבר בכלא, כפי שמחייב החוק, 24/7. בכל תרחיש. כך, יכולת המרחב של טראמפ לנהל קמפיין תתכווץ משמעותית, גם אם יוחלט על מעצר בית שימנע ממנו לקיים עצרות ענק ברחבי ארה"ב.

בימים הקרובים אנו מצפים לקבל את פסק בית המשפט העליון בשאלה האם יש לנשיא חסינות מעמידה לדין. החלטה זו עשויה להשפיע על השופטים בערכאות הנמוכות ולסמן את משמעות הנושא.

דונלד טראמפ בבית המשפט במנהטן (צילום:  REUTERS/Andrew Kelly)
דונלד טראמפ בבית המשפט במנהטן (צילום: REUTERS/Andrew Kelly)

טראמפ כבר הכריז כי הוא מתכוון לרוץ עד הסוף. אם יחליט לסגת מההתמודדות לפני כינוס הוועידה במילווקי, חוקת המפלגה הרפובליקנית קובעת כי על המועמדים האפשריים להגיש ראיות לתמיכה ממספר מסוים של נציגים לפחות שעה אחת לפני שהשמות יוצגו בוועידת המפלגה. במקרה כזה, המועמדת ניקי היילי, שמחזיקה כבר בנציגים מטעמה, עשויה להצליח ולזכות במועמדות, במה שנראה כעת כבעל מנעד נמוך מאוד של התכנות.

 ישוע או טראמפ?

התרחיש הסביר ביותר הוא שטראמפ ימשיך לרוץ וינסה למנף את הנושא במסגרת קמפיין דתי המציג אותו כממשיך דרכו של ישוע, הסובל עבור העם ולמענו.

ההרשעה של טראמפ היא הראשונה בהיסטוריה של נשיא ארצות הברית המכהן או לשעבר. המשמעות של ההרשעה היא עצומה, והיא מעמיקה את השסע הקיים בין מעריציו של טראמפ לבין מתנגדיו.

תומכיו של טראמפ, שכבר מביעים חוסר אמון במוסדות הממשלתיים, עשויים לראות בהרשעה זו כ"בית משפט קנגרו" – משפט שבו התוצאה ידועה מראש ונראה כי נועד לפגוע ביכולת של הבוחרים לקבוע מי יהיה הנשיא הבא. החשש הוא שהמהלך הזה יגביר את חוסר האמון והפילוג בתוך החברה האמריקאית, וישפיע על המערכת הפוליטית והבחירות הבאות.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וגאו אסטרטגיה והמנחה של הפודקאסט "אמריקה בייבי"