הנשיא ג'ו ביידן נשא אמש (שישי) נאום דרמטי בו חשף, כי ישראל הגישה הצעה חדשה בת שלושה שלבים להחזרת החטופים והחטופות ולסיום הלחימה. ביידן קרא למנהיגי ישראל לקבל את העסקה הזו, חרף ההתנגדות הצפויה מצד גורמים שונים בממשלה, שמעדיפים לדבריו לכבוש מחדש את עזה.

בארה"ב בדקו: כמה רפובליקנים עלולים לנטוש את טראמפ בגלל ההרשעה שלו?
הם מאוהבים בישראל, ואנחנו בהם: אבל משהו אחר במדינה הזו גנב את ההצגה

לטענתו, המחשבה על הניצחון המוחלט תוביל למעשה לכישלון המאמצים להחזרת החטופים, לבידודה של ישראל בעולם ולהישאבות לתוך עזה. ביידן הדגיש, כי אם חמאס יפר את העסקה, ישראל תוכל לחדש את הלחימה. לדבריו, הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים והיום שאחרי יתחיל.

נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)
נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)

דבריו של ביידן על המתווה לעסקה נועדו לקדם מספר יעדים בו-זמנית, ולמעשה הנאום פונה למספר קהלים גם יחד. בראש ובראשונה, לציבור הישראלי. ביידן קורא לו לתמוך בהסכם, למרות ההבנה שישראל עשתה ויתורים רבים, שכן האפשרות השנייה גרועה הרבה יותר.

הוא אף הדגיש בדבריו כי ישראל בפועל הצליחה למגר את חמאס. פרסום המתווה נועד לכאורה לסנדל את נתניהו ולהעביר לו את המסר, כי נגמר הזמן להיסוסים ולדחיות וכי הוא חייב לקבל כעת את ההחלטה, אחרת הוא יפספס את ההזדמנות ההיסטורית להגשים את חלום הנורמליזציה.

במקביל, יתכן והדברים נועדו גם להשפיע על השרים גנץ ואייזנקוט לעכב את החלטתם לפרוש מהממשלה במהלך השבוע הבא. זאת, ככל הנראה מתוך ההערכה, כי אם הם יפרשו, הסיכוי שנתניהו יוכל להעביר את המתווה נמוך ביותר, בשל החשש שלו לשלמות הקואליציה.

גנץ אייזנקוט וסער, המחנה הממלכתי  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
גנץ אייזנקוט וסער, המחנה הממלכתי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לכך יש להוסיף גם את סד הזמנים הפוליטי בארה"ב בשל הבחירות לנשיאות בנובמבר השנה. במהלך הקיץ תיכנס המערכת הפוליטית לישורת האחרונה, כאשר יערכו הוועידות של שתי המפלגות, בהן ביידן וטראמפ יקבלו את המינוי הרשמי כמועמדים לנשיאות ואף יוכרזו המועמדים לתפקיד סגני הנשיא.

על כן, ביידן מבין כי שעון החול הפוליטי לקידום עסקת הנורמליזציה הגדולה עם סעודיה הולך ואוזל. זאת, נוכח העובדה, שנדבכים חשובים בעסקה, בעיקר ברית ההגנה בין ארה"ב לסעודיה, דורשים רוב מיוחד של שני-שליש בסנאט, ובכלל זאת את תמיכתם של לפחות 16 סנטורים רפובליקנים.

המשמעות - עסקה שלא תקודם בחודש הקרוב, כנראה כבר לא תוכל להיות מוקדמת בכלל בממשל הנוכחי. בהקשר זה יוזכר כי הסנטור הרפובליקני, לינדזי גראהם, טען לפני מספר שבועות, כי חלון ההזדמנויות לעסקה ייסגר בחודש יוני. דבריו של ביידן נועדו להעביר גם את המסר לקהל הפנימי בארה"ב, כי הוא מנסה את כל האפשרויות כדי להביא לסיום המלחמה, וכי אם חמאס יסרב, אזי הוא מתכוון להמשיך בתמיכה בישראל.

סנטור לינדזי גרהאם ושר ההגנה אוסטין  (צילום: רויטרס)
סנטור לינדזי גרהאם ושר ההגנה אוסטין (צילום: רויטרס)

במקביל, בהחלט יתכן כי דבריו של ביידן נועדו להעביר גם מסר לחמאס, כי אם הוא ידחה פעם נוספת את ההצעה הישראלית, אזי הוא ייתפס כאחראי להמשך המלחמה. המשמעות תהיה למעשה שארה"ב תיתן לישראל אור ירוק להמשיך בפעילות הצבאית ברפיח וברחבי הרצועה למיטוט היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס.

מעבר לכך, יהיה בכך גם להעביר מסר לבתי הדין הבינלאומיים בהאג, כי המלחמה נמשכת בשל התנגדות חמאס שמכשיל במכוון כל הצעה, וכי ארה"ב נחושה לעמוד לצידה של ישראל. בכך טמון גם איום מוסווה כי במציאות שכזו, הממשל יהיה גם נכון, בניגוד לעמדתו עד כה, לנקוט ביד קשה יותר גם כלפי בתי הדין.

פרסום הזמנתו של נתניהו לנאום בקונגרס, מייד לאחר דבריו של ביידן, עשוי להעיד כי תכני הנאום היו ידועים, ויתכן אף מקובלים, על ראש הממשלה. סביר להניח שצ'אק שומר, המכהן כמנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, לא היה נותן את הסכמתו לכך, ללא קבלת אור ירוק מביידן.

על כן, הזמנת נתניהו עשויה להעיד כי לתפיסתו של הנשיא, בשלה העת להזמנתו של ראה"מ לבית הלבן (כזכור מאז כינון הממשלה, ביידן נמנע מלהזמין את נתניהו, נוכח המחלוקות החריפות ביניהם במהלך 2023 סביב ההפיכה המשטרית), יתכן כביטוי לכך שעסקאות החטופים והנורמליזציה מתחילות לקרום עור וגידים. 

בראייתו של ביידן, העסקה מהווה את המפתח לשער לשינוי המציאות האזורית. בראש ובראשונה, היא תוביל לחזרתם של כל החטופים והחטופות, מטרה שביידן מייחס לה חשיבות ערכית ומוסרית עליונה.

לצד זאת, העסקה תוביל להפסקת אש בעזה, שתסלול את הדרך גם להסדרה בצפון, שתמנע את הסכנה להידרדרות לעימות רחב יותר בין ישראל לחיזבאללה, ותאפשר את חזרת התושבים לבתיהם.

התפתחויות אלו יאפשרו את קידום עסקת הנורמליזציה, שתוביל לכינון ברית אזורית בין ישראל למדינות ערב כנגד האיום האיראני המתעצם, תשכך את המתיחות בין ישראל למצרים ולירדן, ותאפשר להתחיל בתהליכי שיקום הרצועה ובשינויים הנדרשים במערכת הפלסטינית בכללותה. זאת, תוך שילוב מדינות ערב והמפרץ, שמצידן יהיו נכונות להשקיע את המשאבים הכספיים הנדרשים, הנאמדים בעשרות מיליארדי דולרים.

נתניהו ניצב בפני "צומת T" הרה גורל לעתידה של מדינת ישראל ובפני הזדמנות היסטורית לחלץ את ישראל מהמשבר הנוראי אליו נקלעה מאז ה-7.10 ולהחזיר אותה למסלול של עוצמה אסטרטגית רב-מימדית. כל בחירה אחרת עלולה להיות בכיה לדורות. זו העת להחלטות מנהיגותיות אמיצות.

ד"ר שי הר-צבי הוא ראש התחום הבינלאומי והאזורי במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים