מזכיר המדינה בלינקן פועל לקידום יציבות ושלום במזרח התיכון, אך מונחה על ידי מציאות חלופית של תרחיש עתיד ספקולטיבי, המנותק ממציאות המזרח התיכון. לדוגמה, הוא מקדש את האופציה הדיפלומטית שתרמה רבות להפיכת משטר האייתולות לגורם מרכזי בזירה האזורית והעולמית. הוא מתנגד לאופציה של שינוי משטר, ושולל את האופציה הצבאית, למרות ההתנהלות האנטי־אמריקאית של משטר האייתולות מאז פברואר 1979, המאופיינת בטרור, הברחת סמים, הלבנת הון והפצת מערכות לחימה ברחבי העולם, כולל באמריקה הלטינית ועל אדמת ארצות הברית.

החוקר של סינוואר טוען: "חמאס לא מעוניין בעסקה - היא נכפית עליו"
"גרזנים לראש, כל קפלניסט יהיה נכה": תושב חיפה יואשם בחשד להסתה לאלימות

בלינקן לוחץ על ישראל לעבור מאופציה צבאית לאופציה דיפלומטית, למרות שלקח 17 שנות שלטון חמאס מבהיר שהפסקת אש ומשא ומתן משדרגים את טרור חמאס, המהווה סניף של טרור “האחים המוסלמים”, ארגון הטרור הסוני האנטי־אמריקאי הגדול בעולם. היענות ישראל לבלינקן תחלץ את חמאס מהשמדת תשתית הטרור שלו, תהווה ניצחון דרמטי לחמאס והמשך כתישת כוח ההרתעה הישראלי. הפגיעה בכוח ההרתעה הישראלי תתמרץ טרור ומלחמה רב־זירתיים נגד ישראל ונגד כל המשטרים הערביים הפרו־אמריקאיים, תמנע את חזרת המפונים בדרום ובצפון, ותצמצם את האינטרס הערבי להרחבת מעגל השלום.

בלינקן מסרב להכיר בעובדה שתנאי מוקדם לקידום יציבות ושלום הוא שינוי משטר באיראן, שישחרר את האוכלוסייה האיראנית משלטון אכזר, יסיר מעל המדינות הסוניות הפרו־אמריקאיות איום קיומי מידי, יסלק את המשוכה הגבוהה ביותר להרחבת מעגל השלום ישראל־ערב, וישלול מהטרור האסלאמי האנטי־אמריקאי מוקד פעולה מרכזי.

בלינקן אינו מסכים שכוח ההרתעה הוא המרכיב המרכזי בשיקולי הביטחון הלאומי במציאות האלימה וההפכפכה של המזרח התיכון, וחיוני יותר ממשא ומתן והסכמים שאינם יציבים יותר מהמשטרים המגבשים אותם.

בלינקן מתעלם מהעובדה שמשא ומתן פורה יכול להתקיים רק עם ישויות שמימוש חזונן אינו מותנה בחיסול הצד השני למשא ומתן. מכאן הסכמי השלום עם מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ודרום סודן ושיתופי הפעולה עם סעודיה. אומנם הן היו מעדיפות מזרח תיכון ללא ישות יהודית “כופרת”, אך אין זה תנאי למימוש חזונן הלאומי. הן גם רואות בישראל בעלת ברית מול איומי האייתולות ו”האחים המוסלמים”. והן לא רואות בהקמת מדינה פלסטינית תנאי מוקדם לשלום ולשיתופי פעולה עם ישראל.

נשיא איחוד האמירויות, שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי בקהיר (צילום: רויטרס)
נשיא איחוד האמירויות, שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח אל סיסי בקהיר (צילום: רויטרס)

לעומת זאת, משא ומתן פורה אינו יכול להתנהל עם חמאס שמימוש חזונו מותנה בחיסול הישות “הכופרת” הציונית. כך גם לגבי הרשות הפלסטינית הנשלטת על ידי אש”ף ופת”ח, ושהחזון החיסולי שלה מעוגן באמנות פת”ח ואש”ף מ־1959 ו־1964 ומודגש במערכת החינוך, הסתה במסגדים, האדרה רשמית ופומבית של טרוריסטים, מענקים חודשיים למשפחות טרוריסטים ופעילות טרור ישירה ועקיפה.

על מזכיר המדינה בלינקן לגבש מדיניות על יסוד מציאות המזרח התיכון הוולקנית והמתסכלת, ולא על יסוד מציאות חלופית שהיא מרנינת נפש, כדי לקטוע סדרה ארוכה של כישלונות מחלקת המדינה במזרח התיכון. הסיוע ההומניטרי המבורך ביותר לערביי עזה הוא השמדת חמאס. העברת סיוע הומניטרי לפני השמדת חמאס מהווה סיוע חוץ לחמאס ומוסיפה דלק – ולא מים – למדורת המזרח התיכון. 

הכותב הוא שגריר בדימוס, מומחה ליחסי ישראל־ארצות הברית, חבר ב"מבטחי", פורום מפקדים לאומי