גם בזמן כהונתה של ממשלה קיצונית ומופקרת, ובאחת התקופות הקשות, האפלות והמייאשות בתולדות המדינה, ניתן למצוא נקודות אור שמפיחות תקווה שאולי, מתישהו, יהיה כאן יותר טוב לכולנו.

מנהיגי העולם יכולים להמשיך לקשקש: התקווה הישראלית התעוררה היום לחיים
התלכדות הזירות: כך הלחימה ברצועה תשפיע על נאמני איראן

פסק דין תקדימי של בית המשפט העליון שפורסם לאחרונה, מחזק את מעמד הידועים בציבור והופך אותו למשמעותי, חזק ומבוסס הרבה יותר מבעבר. למעשה, פסק הדין נתן לידועים בציבור מעמד ייחודי בעל בסיס משפטי, חוקי והצהרתי.

מוסד הידועים בציבור נכנס למערכת המשפט הישראלית ממש בימיה הראשונים של המדינה, והפך למוסד לגיטימי ומוכר. למעלה מ־30 חוקים מציינים את המונח בחוקי המדינה, החל מחוקי הביטוח הלאומי, חוקי ירושה, חוקי ההורות והאפוטרופסות, חוקי מיסוי, חוקים העוסקים בזכויות דיור ועוד.

האפשרות לחיות כידועים בציבור היא כנראה האפשרות הטובה ביותר הקיימת לזוגות החיים בישראל שאינם יכולים או רוצים להתחתן במוסדות הדת של המדינה. למעשה, ישראלים־יהודים שבוחרים להתחתן בחו"ל (נישואי קפריסין) כובלים את עצמם בדלת היציאה מאותם נישואים והם עלולים להידרש להתגרש ברבנות על אף שלא נכנסו בשעריה.

גם ברית הזוגיות, אותו חוק שנחקק ב־2010 במטרה לאפשר הסדר זוגיות למי שאינם יכולים להיכנס בשערי מוסדות הדת, נכשל כישלון חרוץ כיוון שפעל במסגרת הדוקה מדי (רק כאשר שני בני הזוג הם חסרי דת) והם אף זכו למעין אות קין בתעודת הזהות שלהם.

וכך, כאשר ממשלות ישראל לא מצליחות או לא מעוניינות להסדיר באופן מלא את מעמדם של הידועים בציבור, אנחנו שוב מגיעים לפתחו של בית המשפט, ששוב מחזק את מעמד הידועים בציבור. במקום שהמדינה והממשלה נעלמות, שותקות או גורמות נזק מתוך תפיסות שגויות, כמו במקרים רבים מדי בחיינו, כך גם בנושא הידועים בציבור בפרט וזכויות המשפחה והזוגיות בכלל, נדרש בית המשפט לסוגיה.

ידועים בציבור (צילום: Shutterstock)
ידועים בציבור (צילום: Shutterstock)

בדיון שהתקיים בבית המשפט העליון, בעקבות תביעתו של גבר לקבל את כספי ביטוח החיים של בת זוגו, שאותה איבד בתאונת דרכים קטלנית, שופטי בית המשפט העליון קבעו כי לא תתאפשר קבלת כספי הביטוח, זאת על אף שסיפר שהייתה להם כוונה להינשא בחו"ל.

בפסק הדין נקבעו מספר עקרונות חשובים: ידועים בציבור הם חלופה למוסד הנישואים - לשם כך על בני זוג לנהל חיים משותפים תוך קבלת החובות והזכויות המשפטיות ההדדיות הכרוכות בכך, להתגורר תחת אותה קורת גג ולנהל כלכלה משותפת. ידועים בציבור מהווים מעמד בפני עצמו - מי שמתכוון להינשא בעתיד (לא משנה אם בנישואים דתיים או אזרחיים) אינו יכול לטעון שלפני כן היה ידוע בציבור.

מעמד הידועים בציבור מחייב הסדרה משפטית, כמו תעודת הזוגיות של משפחה חדשה אשר זוכה לחיזוק בפסק הדין – והמשמעות היא שאי־הסדרה מסכנת את הזכויות שלכם. את המהפכה האזרחית והחברתית שמתרחשת ממש מול עינינו, אי אפשר לעצור יותר. את זה מבין גם בית המשפט העליון.

הנתונים מוכיחים כי רבים בציבור מעדיפים להסדיר את האהבה שלהם בצורה חופשית ואזרחית, מחוץ לכל הסדר דתי שלא מדבר אליהם, בלי כפייה ובלי דרישות ארכאיות ומפלות. יש אלטרנטיבה אזרחית לנישואים הדתיים, והיא שרירה וקיימת, ונגישה לכל מי שחפץ בה, כאן בישראל.

הכותבת היא מייסדת ארגון משפחה חדשה, מומחית לדיני משפחה ומחברת הספר "בגן של אלוהים"