הונאת חוק הגיוס שמקדמת ממשלת נתניהו תתרסק. אין כמעט עוררין על כך שהתרגיל המסריח שנועד לסמא את עיני הציבור ובג"צ ומובא לאישור ראשוני, נדון לכישלון ויקבר קבורת חמור עוד לפני שינשום את נשימתו הראשונה, או  לכל היותר השנייה. 

צעקות ומהומה בבג"ץ: הסתיים הדיון בעתירה נגד חוק הגיוס
"לשימוש באירוע הבא": המחאה מול ביתם של חברי הקואליציה

הסיבה לכך היא לא רק חוסר התמיכה הפורמאלי בכנסת ע"י קואליציה מוזרה של מתנגדי הממשלה ותומכיה, אלא בעיקר משום שחוב הגיוס שמוטל על מיטב בנינו ובנותינו לשלם אינו תואם לחוק הגיוס המדומה שממשלת כישלון אוקטובר מנסה לקדם. 

כאשר חוב מוטל רק על חלקים מסוימים בלבד בעם בעוד שאחרים מושמטים או משתמטים ממנו קורה משהו רע. כאשר אלה הרואים עצמם חלק מהמדינה הישראלית והיהודית, ונהנים ממיטב פירותיה בוחרים לא להשתתף בתשלום החוב, הם קורעים את העם ואת הענף שעליו הם עצמם יושבים.

דיון בבגץ על חוק הגיוס (צילום: עמית שאבי)
דיון בבגץ על חוק הגיוס (צילום: עמית שאבי)

המוסר היהודי מצווה על אחריות גורל ועל שמירת הנפש לא פחות מאשר הוא מצווה על שמירת התורה ולימוד בה. לא בכדי פיקוח נפש ידחה שבת והצלת כל נפש, יהודי ואחר, עליונה על רבות ממצוות התורה.

החוק כפי שמובא כיום הוא לא חוק אלא בעיקר חוב שכר הדירה של כולנו. את חוב הגיוס לא יוכלו לשלם רק חלק מהדיירים בבית היהודי. כל מי שחי במדינת ישראל, וזה כולל גם את אזרחיה הלא יהודים שווי הזכויות והחובות של המדינה, יצטרך למצוא את הדרך להשתתף בשכר הדירה הזה. שכר הדירה עלה מאד לאחרונה כפי שכולנו שמנו לב.

מאז השביעי באוקטובר, המחיר מטפס לשחקים ועולה בדמים רבים. אם נתעלם מעליית מחיר הדיור בארץ הקשה הזו הרי שנמצא עצמנו פושטי רגל ונחזור לדור בארצות ניכר במקרה הטוב ובים התיכון במקרה הרע. והנה, הוא עדיין משולם מזה חודשים רבים על ידי קבוצות מסוימות בלבד בחברה הישראלית ועל ידי מיטב בניה של הארץ הזו ששמים את נפשם בכפם כדי שנוכל לחיות כאן. 

הפגנה בבית שמש נגד חוק הגיוס (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
הפגנה בבית שמש נגד חוק הגיוס (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

לכן, בושתו של החוק שמוגש היא לא רק בעובדה שמטרתו פוליטית ומניפולטיבית. לזה כבר התרגלנו באינספור להטוטים של הממשלה והעומד בראשה, שביניהם ובין המושג "ממלכתיות" אין דבר וחצי דבר. הבושה האמיתית היא בכך שאף מגישיו ואלה שידם תתרומם בעדו מתוך רכות לב ואופורטוניזם צרוף, לא מאמינים באף מילה מתוכו.

בתוכם פנימה הם יודעים כי הם בוגדים במצביעיהם או בעצם הערך המוסרי של שותפות גורל ישראלית ויהודית. חלקם יצביע בעד החוק הרע הזה כדי לשמר שקט בממלכתם ובחצרות רבניהם, וחלק מתוך יראה וחשש לחוקי הקואליציה הרעה. אבל כולם יבגדו במצפונם ובמוסר המצופה מהם.

ואחרי ככלות הכל, הכוונה לקנות זמן יקר ולשמר את הישרדותה הפוליטית של הממשלה ואת הישרדות נתניהו לא תצלח. העם הזה חכם יותר ממנהיגיו. בכל הקשור לאמון ברי שאת מבטחו כיום, אפילו אחרי טראומת השביעי באוקטובר הוא נותן כמעט אך ורק במערכות הביטחון והצבא.

הח''כים החרדים בדיון על פסיקת בג''ץ לגבי חוק הגיוס (צילום: מרק ישראל סלם)
הח''כים החרדים בדיון על פסיקת בג''ץ לגבי חוק הגיוס (צילום: מרק ישראל סלם)

במחקר שעשינו לאחרונה במרכז לניהול ומדיניות ציבורית מצאנו שקרוב ל-70% מאזרחי המדינה, בעלי חוב הגיוס ואלה שמשתמטים ממנו, מאמינים בזרועות הביטחון והצבא. לעומתם, פחות מ 10% מאמינים בגופים הפוליטיים, בכנסת או בממשלה. 

לכן, צא ולמד שיעור בחוב גיוס. התשובה המוסרית לחוק הונאת הגיוס היא שכאן לא יועילו לא שמחת הניצחון ולא שירי הלל על העברת או הכשלת חוק גיוס מעוות. בסופו של יום תועיל רק השתתפות אמיתית בנטל של כל פלגי החברה הישראלית והחברה החרדית בראשה.

הפגנה נגד חוק הגיוס (צילום: פלאש 90)
הפגנה נגד חוק הגיוס (צילום: פלאש 90)

נוסחאות ופתרונות יש למכביר. צריך רק לרצות באמת להיות שותפים במפעל הישראלי ולא להתחמק מאחריות פשוט כי אפשר.  זה לא רק צו השעה - -זה גם צו הלב והמוסר היהודי, מעבר לכל טריק ושטיק פוליטי. פשוט אי אפשר לגור בבית בלי לשלם את חוב שכר הדירה עליו.

הכותב הוא חוקר מדע המדינה, ניהול, מנהל, ומדיניות ציבורית המתמחה בחקר המנהל והממשל בישראל, ומרצה באוניברסיטת חיפה.